Noen "innvendinger" før jeg kjøper kamera?

Noen "innvendinger" før jeg kjøper kamera?

Innleggav Vassago » ons 04.07.2007 16:00

Hei, jeg driver med grafisk arbeid, og har gjennom mange år drevet med Final Cut og filming, men ikke kommersiellt. Nå har jeg imidlertid litt midler til disposisjon, og har lyst til å drive mer med video, hovedsaklig for web og multimedia.

Jeg trenger HD, og jeg trenger manuelle instillinger. Jeg er kresen på optikk, og vil ha et BRA kamera, selv om jeg ikke trenger det beste. Vanskelig å forklare dette..

Uansett, jeg har så og si havnet på Canon XH A1, og lurer rett og slett på om det er noen med mer peiling enn meg som mener at jeg burde velge annerledes?

HVX er ikke aktuellt grunnet pris og lagringsmedium. Ca. 30.000 er øvre grense på selve kamera.

Uansett, om noen synes det høres lurt/teit ut er jeg takknemlig for litt feedback! :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 04.07.2007 16:51

I forhold til budsjett, er vel dette det beste kameraet der ute.

HDV er en catch, men det er mange som greier seg svært bra med det. Lange Flate Ballær ble jo skutt på hdv. Interlaced fra en F1 til og med -;)
(Ikke at bildene er optimale, men riktig verkøy brukt riktig er en god plan)

Jeg ville jo sett om det var noe bruktmarked for HVX'en, selv om jeg tviler på det. Opptaksmediet er greit og mye enklere å forholde seg til enn enklte rapporter. Totalpri: Mye høyere enn Canon'en... Men du får litt ekstra for de pengene...

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 04.07.2007 17:51

Hei, og takk for svar.

Jeg er klar over HDV's begrensninger ja, og har desverre funnet ut at det må jeg bare leve med, i alle fall frem til neste investering. :)
Men ang. det; farger og kanter ved chromakey'ing er det jeg har blitt fortalt er områdene HDV skiller seg ut negativt. (Pluss ved kvalitet der det er mye/rask bevegelse over hele bilder.)
Men HVOR "dårlig" er det? Jeg får brukt Color og gjort en del der allikevel? Og jeg får jobbet noe med Green-screen osv, kantene blir ikke så stygge at det nesten blir meningsløst å drive med det..?

Ellers er P2 som medium helt topp det, på mange måter, men for meg går det noe på prisen, men mest på backupløsningene jeg måtte endret radikalt. For meg er Tape ideelt som backup, og skulle jeg gått over på en HVX måtte jeg funnet ut en annen lur måte å løse dette på, men jeg har ikke funnet noen løsninger som for meg klarer å konkurrere med tape.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 04.07.2007 19:07

Har du sett på følgende anmeldelser?
http://www.dvxuser.com/articles/xha1/
http://www.camcorderinfo.com/content/Ca ... Review.htm

Ang. HDV og ProRes, så vil jeg anbefale deg å lese Creative Cows artikler om ProRes. Kanskje spesielt Part 2: ProRes for HDV, with a splash of Color

http://www.creativecow.net/articles/wil ... /ProRes01/
http://www.creativecow.net/articles/wil ... /ProRes02/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 04.07.2007 19:26

Takker for linker, jeg har lest de ja, og også de om ProRes (Takk for posting på hovedsiden for lenge siden, alltid kjekt med de artiklene, føler meg alltid litt slem som ikke poster kommenaterer, så du skjønner at noen leser det.) For meg er fordelene med HVX ikke verdt så mye mer det koster. I alle fall ikke nå tror jeg. Jeg har hatt mange kameraer, og gjort mye med video, men aldri noe som har kostet mer enn 10.000kr. Så jeg er komplett amatør når det gjelder profesjonelle videokameraer, noe minder når det gjelder software, da jeg har drevet mye med det. Derfor føler jeg egentlig at XH A1 er et såpass stort steg opp fra noe jeg har hatt før, og såpass bra i seg selv at jeg neppe vil trenger mer før jeg får en del jobber om krever det. Skulle jeg trenge HVX-kvalitet eller funksjonalitet før jeg hadde trodd kan jeg jo leie tenker jeg, for jeg VET at for det meste jeg skkal lage til websider etc jeg lager vil XH A1 holde i lange baner.

Tror jeg.. hehe Har lest masse, og føler jeg har valgt riktig alternativ, men man vet aldri når man ikke har brukt noen av alternativene mye, og det er jo faktisk litt penger.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 04.07.2007 20:00

Jeg har foreløpig lite erfaring med kamera selv, så jeg kan dessverre ikke komme med så mange innvendinger sett fra et kamerabrukerperspektiv. Føler litt at jeg er i omtrent samme bås som deg, da jeg også har mer erfaring med programvare enn kamera.

Chroma-keying av HDV er sannsynligvis omtrent like vanskelig som chroma-keying av DV PAL. Begge formater har et 4:2:0 fargerom, som byr på en del utfordringer når det gjelder etterarbeid (DVCPRO HD har et 4:2:2 fargerom).

For keying av DV og HDV vil jeg varmt anbefale dvGarage dvMatte Blast for Motion. Last ned demoen og eksempel-materialet (eller finn noe annet DV eller HDV-greenscreen-materiale du har), og test den. Ta kanskje en titt på eksempelvideoene før du tester, slik at du skjønner hvordan bruke den.

dvMatte Blast for Motion fungerer utrolig bra selv på DV PAL filmet med et ganske gammelt MiniDV-kamera. Virkelig imponerende hvor raskt og bra det fungerer! :D

Ta også en titt på hva andre skriver om dvMatte Blast.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 04.07.2007 20:40

Kameraet du har satt opp er det eneste HDV kameraet (ved siden av HV-20) som jeg noengang har hatt lyst på.

Når vi er inne på HV-20, har den en (ukomprimert) hdmi tapning slik at du faktisk kan ta opp (f.eks. greenscreen) til et mer egnet format (f.eks. pro-res/dvcpro) om du skulle trenge det.

Du kunne f.eks. bruke dette kortet for å ta opp (250$)
http://www.engadgethd.com/2006/09/13/hd ... d-for-249/

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 04.07.2007 20:47

Ja, det er dumt at man ikke får gjort det med XH A1.. Må opp til XH G1 eller f.eks. HVX for å få tappet HDMI vel?

Hvor kjøper jeg forresten?

Planen min nå er 2mtv/Video4 etc dersom jeg får prutet noe, eller så bli det jo MPX.no e.l., men jeg foretrekker å kjøpe et sted der det finnes kyndige folk å snakke med. Har sett på import også, men det ser kke ut til at det er all verden å spare på det heller, så lenge man skal ha PAL-versjon?
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 04.07.2007 22:01

Du kan jo alltids tappe analog-utgangen, om den er HD.

Jobber med en fyr som gjør det med HVX'en i et 3-kamera teknisk studio.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 04.07.2007 22:05

De snakker om det her, og som vanlig mener de stort sett litt forskjellig alle sammen, ang. hva som er den beste løsningen. :)

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=94071
medlem i 219 måneder
 

Innleggav THB FILM » fre 06.07.2007 19:38

I følge profersjonelt nivå og lest utifra et tidsskrift som heter MONITOR utgis fra VIDEO4. så står der en artikkel ang HDV. Og HDV egner seg ikke i heletatt for videre bearbeiding. Da faller den sammen totalt. HDV egner seg ikke til anet en opptak og vises deretter på en HD tv eller via en prosjektor. Begynner du og bearbeide dette signalet videre så får du et trist resultat. Kun HD har full oppløsning og egner seg for videre behandling. Det eneste kameraet som duger er HVX-200 til Panasonic det er full HD. Og er det billigste på markedet pr i dag.! Jeg ville ikke ha et HDV kamera om jeg fikk det gratis.!!!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Vassago » fre 06.07.2007 19:52

Takker for "innvendingen", og det var det jo. hehe

Jeg er klar over det du sier her, og har hørt det av andre også. Allikevel mener jeg at kameraet holder godt til det jeg skal bruke det til, som stort sett er små-skala produksjoner for web/multimedia. Dette baserer jeg først og fremst på anmedelsene av kyndige folk, og mye utifra all sample-footage jeg har sett, som begynner å bli en del.

For meg er dette et "oppstarts"-kamera, om jeg an kalle det det, et kamera jeg har tenkt til å bruke så lenge jeg klarer meg med det, for å bli kjent med denne typen kamera, innstillinger, og omfattende manuell kontroll. Jeg er heller ikke sikker på hvor mye kommersiellt videoarbeid det blir på en stund, da trykk/web-arbeid er det jeg hovedsaklig holder på med, så jeg valgte å begrense budsjettet mitt der.

De gangene jeg evt. skulle trenge noe av enda bedre kvalitet har jeg tenkt at jeg kan leie bedre kamera for dette, og da vil jeg ha dratt mye nytte av å lære meg å bruke XH A1 tror jeg, da jeg ikke har brukt slike kameraer tidligere.

Uansett, HVX er ikke alternativet, det ville vært et enda billigere HDV-kamera fra f.eks. Sony, og etter hva jeg har forstått ville ikke det gitt noen bedre resultater, heller motsatt.

Men jeg er nøye med å påpeke at alt dette er "tror jeg", da du helt sikekrt vet langt bedre. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav THB FILM » fre 06.07.2007 20:54

Hva du har tenkt og bruke er meg klinkende likegyldig, men les og lær litt mere om HDV kontra HD, så vil du kanskje skjønne litt mere.! Jeg snakker her om og bruke dette i video sammenheng.!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 06.07.2007 23:01

Hei.

Jeg skyter på HVX, kikker på HPX 2100 og har bestillt Red (http://www.red.com), ved siden at jeg jobber med den del andre "high end" greier.

Ikke desto mindre mener jeg Canon kameraet gir en god mengde "bang for the buck" så lenge man er kjent med HDV begrensningene.

Om jeg skulle velge mellom en PD-170 og XH-A1... -;)

Egentlig en no-brainer.

For meg gjelder forsåvidt det samme mellom XH-A1 og HVX, men der er for det første en rekke mennesker uenig med meg, og for det andre er det ikke en aktuell problemstilling -;)

HDV har klare begrensninger, men du har alt sagt du skal jobbe i intermediate eller prores, mao har du ikke de redigeringsproblemene som blir skissert.

Fargene er like dårlige som på DV... come to think of it: Det blir/ble produsert masse kommersielt på DV...

Og HDV har masse GOP problematikk, men ikke mer enn at Zwart greide å tjene noen kroner på lange flate ballær, selv fra et interlaced kamera.

Innvendingene mot HDV er mange og svært velbegrunnede, men ikke værre enn at de er til å leve med målt mot "ikke ha kamera". Bildene er fantastiske i forhold til det som var tilgjengelig for bare noen få år siden.

Kan du leve med HDV - gjør det!

Vær oppmerksom på at en rekke TV-selskaper ikke aksepterer materiale som er skutt på HDV av tekniske årsaker (I Norge er det vel først og fremst NRK og kanskje TV2 som rynker på nesen)

Om dette ikke er et problem.

Fyr opp
Ha det Gøy!

Gunleik
(som gjerne hadde tatt et HDV kamera om jeg hadde fått det gratis...

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » fre 06.07.2007 23:43

hehe Tusen takk! :) Et nyttig innlegg, ikke minst med en langt mer konstruktiv tone, som gjør at jeg kommer tilbake..

Jeg ser som sagt på det som en start med HD og et "avansert" kamera, så jeg håper det skal duge en stund. :)

Angående NRK etc, jeg regner med det er pga bildekvaliteten de nekter å ta imot dette? Altså, om jeg etterhvert får en AJA ioHD-boks, og da tar alt inn i ProRes, jobber i ProRes, og så leverer det fra meg i et format som er bedre enn HDV (Altså ikke på en MiniDV tape eller noe slikt), vil de da fortsatt nekte, fordi de ser at det originalt ble skutt i HDV? Har bare lurt litt på det, takker for svarene dine til nå, utrolig nyttig for en nybegynner som meg når det gjelder dette.
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]