ENDA bedre bildekvalitet på Canon XL2

ENDA bedre bildekvalitet på Canon XL2

Innleggav iDarkstar » tir 05.06.2007 10:17

Hei

Jeg ligger å prøver meg frem på XL2en min. Jeg er ute etter BEST mulig bildekvalitet! Hva gjør jeg? Bytter jeg noe? Jeg har ikke så veldig god peiling på video....

Takk får svar.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav gunleik » tir 05.06.2007 22:09

Enda bedre bilder enn hva?

Hva er du fornøyd med?
Hva er du misfornød med?

XL2 er et fint lite kamera, gratulerer, om det er nytt.

Best resultat får du nok om du greier å kjøre det, manuelt - det er bare å sette i gang å eksperimentere med hvordan lukker og blender påvirker bildene.
Venn deg til å bruke zebra-funksjonen, slik at du ikke "blåser" bildene.

Det beste rådet er vel kanskje, eksperimenter villt, men prøv å huske innstillingene (eller les dem inn i mic'en) slik at du ser resultatene etter at du har importert.

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav iDarkstar » ons 06.06.2007 9:25

Takk for svar. Jeg liker bildekvaliteten, men synes det hakker med panorering. Dette irreterer meg litt (regner med det er jeg som gjør feil).

Kan du forklare litt nermere "zebra" funksjonen?
medlem i 227 måneder
 

Innleggav devo » ons 06.06.2007 19:27

Generellt om zebra: Vanligvis kan du velge mellom to moduser, 70 eller 80 og 100. Noen kameraer kan også stille manuellt. Det som skjer (hvis du velger 100) er at de delene av bildet som er overeksponert (pga sterk lys osv) blir "strekete" med f.eks svarte og hvite skråstreker. Dette er en fin retningslinje på hvor lyssterkt bildet blir ettersom det du ser på en LCD skjerm har for vane å være lysere enn resultatet. Setter du den på 70% Zebra eller tilsvarende vil større områder bli strekete ettersom du nå også tar med de områdene som bare er lyse. Et tips jeg har hørt er at nordisk hud i sollys burde ha litt 70% zebra på de lyseste stedene.

Litt på wikipedia om zebra: http://en.wikipedia.org/wiki/Zebra_patterning

Det viktigste er vel kanskje at zebra ikke blir med på filmen, det er bare synlig i opptaksmodus :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 06.06.2007 23:17

iDarkstar skrev:Takk for svar. Jeg liker bildekvaliteten, men synes det hakker med panorering. Dette irreterer meg litt (regner med det er jeg som gjør feil).

Kan du forklare litt nermere "zebra" funksjonen?


Zebra - bra beskrivelse fra forrige innlegg. Enkelt sagt: Eksponeringskontrollverktøy... -;)

(Skulle tro jeg satt og skrev lørdagskryss for Dagbladet...)

"Hakking i pan'er"

Hva ser du resultatet på? Hva er avspilleren?

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav NickFalk » tor 07.06.2007 13:54

Skyter du progresivt? I så fall kan det jo rett og slett være en "strobe"effekt (som faktisk er der hele tiden ved 24p), men som blir mer synlig ved at du panner. Denne observeres også tidvis på store dyre Hollywoodfilmer og er generelt mer aksentuert jo raskere panningen er...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav devo » fre 08.06.2007 16:08

Og det kan enkelt og greit forklares med at det ikke er nok bilder i sekundet for å få bildet til å gå glatt, right?
hadde du filmet i 60p ville du neppe merka noe...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav iDarkstar » lør 09.06.2007 10:10

Takk for svar!!

Jeg har prøvd meg litt frem og tilbake med zebra funksjonen, og fant den ganske nyttig :) Jeg har prøvd meg litt frem og tilbake på 50i og 24p. Synes 24p ble LITT vell hakkete med panorering. Jeg har sett en tutorial guide av xl2, merkeligvis har NTSC kameraer 30i også. Hvorfor det?
medlem i 227 måneder
 

Innleggav devo » lør 09.06.2007 14:24

Fordi NTSC bruker 29,97 (30Hz/100,1%) bilder i sekundet, eller 59,94 (60Hz/100,1%) halvbilder i sekundet. Dette er det fordi strømnettet i USA, hvor NTSC kommer fra, veksler mellom pluss og minus 60 ganger i sekundet, og det "påvirker" måten TVen oppdaterer bildet. I Europa og Norge veksler det 50 ganger i sekundet og det betyr at man har 50 halvbilder eller 25 helbilder i sekundet. Det er såklart ingenting i veien med å ha 50 eller 60 helbilder i sekundet nå om dagen (på dyre kameraer riktignok) og da får man hakkefri panorering uansett. Før i tia kunne man såklart også ha flere bilder i sekundet men det var bortkasta siden man brukte opp tapen på halvparten av tia.

Hvis noen er uenige i dette er det bare å skrike ut :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere