Hvilket speilrefleks?

Hvilket speilrefleks?

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tir 16.10.2007 16:42

Jeg skal en tur til USA i Dessember og planen er å kjøpe litt av hvert innen elektronikk da jeg er en elektro freak...

Så jeg tenkte på den nye sony SLR-A700 med dagens lave dollarkurs bør jo det være hit.

men jeg vet at sony er nye på området da de har overtatt minolta.

så jeg lurer på om noen har noen anbefallinger, plusser og minuser ang dette. dette blir mitt første kjøp!

Tenkte en standard zoom lens og en wide angle lens.

Skal ta bilder av sport og vanlig foto på ferie. i tillegg så tror jeg wide angle linsen blir bra å ha...

Noen som har innspill?

tenker å bruke ca 10 000kr.

kameraet hos sony i bergen koster 13995 mens i usa 1399$

pluss linser vil det vel komme på ca 2000$ vel verdt det mener jeg.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav macwilliam » tir 16.10.2007 17:11

Selv ville jeg gått for Nikon D80/D200, men det er vel smak og behag.

Jeg vil bare minne deg på at du må ha adapter til lader, og du får vel heller ikke brukt garantien ved kjøp i USA.

Flott med vidvinkel, men vil også anbefale zoom objektiv (150mm-200mm)

Ha en god ferie i USA, og lykke til meg kjøp!

Hilsen meg.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav haartufs » tir 16.10.2007 17:11

Nå skulle man vel egentlig startet Nikon vs Canon debatt igjen, men da får bli en annen gang.
Men hvis du vil ha et godt sportsobjektiv til en billig penge vil jeg nok anbefale deg å se på noen andre merker. Ser at du må over 5000 for å få et objektiv (fra Sony, finner kanskje noe på bruktmarkedet) med dugandes brennvidde og blender med tanke på sportsfoto. Men dette kommer jo litt an på hva slags sport du skal ta bilder av.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tir 16.10.2007 17:40

som nevnt sony er nye på dette her, og canon var i utganspunktet også et jeg skulle titte på.

sporten blir basket for det meste.

det blir zoom og vidvinkel uansett. jeg får stikke innom et par sjapper før jeg drar. vet det med laderen men det ordner seg. har noen kompiser som kjøpte ps3 og det funker fint det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Magnuc » tir 16.10.2007 17:54

Sjekk videreview av Sony og Canon 40D på CameraLabs.com
Canon har noen fordeler om du liker macro.

Sony har bedre skjerm, men Canon er litt kjappere. Noe som er viktig når du skal ta bilder av folk i bevegelse.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » tir 16.10.2007 18:02

I motsetning til videokamera-markedet, så er butikkene overfylt av gode speilreflekskameraer. Har selv brukt Canon 400D og 20D. Begge er gode kameraer. Det samme gjelder Nikon D80 og D200 (som nå er kommet i ny versjon, D300).

Uansett hvilket merke du velger, så vil du ha overflod av automatiske og manuelle instillinger, og bildene vil bli svært bra.

Her er mine tips:
- Husk at størrelsen ofte har mye å si. Et lett og lite kamera får du oftere lyst til å bære med deg. Har du først kjøpt deg et stort kamera, så hjelper det ikke å sette på en liten linse, kamera er fortsatt stort. Mener å huske at Sony A700 er ganske stort.

- Objektivet (linsen) har mye og si. Velg et godt og lyssterkt objektiv. Gjerne med stabilisator.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tir 16.10.2007 21:44

hmmm... takker for alle svar, ja det er litt stort det der. jeg får titte rundt og samle litt fakta før jeg bestemmer meg. det er vel ganske viktig at det er hurtig.

falt litt for sony da jeg så det. men før det tenkte jeg på en canon...

takker for alle svar.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Fatl » tir 16.10.2007 22:12

Hei, Jeg hadde gått for et canon 30d og brukt resten av $ på god optikk. Har selv hatt 350d og har nå et 30d som jeg bruker mye til alt fra natt bilder til sports bilder og er superfornøyd. 40d skal jo være litt bedre en 30d ettersom det er arvtageren Men de ekstra megapixelsene og finessene tror jeg ikke du trenger da dette er ditt første kjøp av dslr.
Hvorfor jeg da anbefaler et30d og ikke 400d er fordi 300d er et semi proft kamere saå du har litt mer og leke med før din erfaring vokser fra kameraet. et annet gode ved 30d er at det er større enn 400d, og det er laget i magnesium så det føles mye mer solid. et 400d, kan fort føles veldig billig og plastikk aktig noe som er synd da man legger i litt penger i dette. Nå er jo også 30d billigere ettersom 40d har kommet og da får du et knallgodt kamera til en billig penge, og hvis du er innteresert i et vidvinkel objektiv så anbefaler jeg canon efs 10-22mm her for du en god linse med en ekstremt morsom vidvinkel.

Håper dette var til hjelp

Mvh

Atle
medlem i 199 måneder
 

Innleggav Banzo » tir 16.10.2007 22:31

Det du bør være klar over er at for Nikon og Canon i alle fall, så er bildekvaliteten den samme på d40/80/200 og 400d/30d/40d

Forskjellen ligger hovedsaklig i byggekvalitet, som gjerne gir økt vekt, og knapper/funksjoner på kameraet som lar deg forandre på settinger slik at du kan få kameraet til å gjøre det du vil, gjerne raskere enn de billigere modellene også.

Så har du jo antall bilder i sekundet.

Tar du foto av basketkamper er det tre ting som er spesielt viktig. Hvor bra bildene ser ut tatt med høy ISO (du -må- bruke høy ISO uansett om du har en 2.8 zoom) lysstyrken på objektivet, og hvor raskt kameraet tar bilder.

Mener selv etter mye sjekking før jeg kjøpte mitt kamera at Nikon og Canon har et forsprang på lysfølsomhet (ISO) og de har også tilgang på billigere lyssterke objektiver fra merker som Tamron og Sigma.

Vil dog anbefale å legge mer penger i objektiv enn kamerahus. Men for deg tror jeg 30d (40d er en god del bedre, selv om spesifikasjonene ikke avslører det, men også dyrere) og f.eks. en sigma 17-50 og/eller 70-200 vil gi deg mest valuta for penga. 20d er forresten omtrent det samme kameraet som 30d, bare med mindre skjerm.
Canonkameraene har forresten en dårlig lcd-skjerm (dårlig fargegjengivelse) Det er fiksa på 40den.

Har d80 selv, men for sport er det en fordel med minimum 5 bilder i sekundet, og d200 er litt dyrere enn 30d, så selv om jeg elsker Nikon, vil du slite med å få råd til både kamera og objektiv om du går for d200.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Kizza90 » tir 16.10.2007 22:54

Tror jeg har gitt dette tipset til 5 andre tråder nå. Uansett; det viktigste man gjør når man velger DSRL er å se på hva venner/kollegaer/fammile har. Siden nikon objektiver ikke virker på sony hus. Det er en stor fordel å kunne låne blitz, objektiver osv av dine nærmeste, dersom dette trengs.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » tir 16.10.2007 23:09

hva er poenge med Sony a700, Nikon D300 og Canon 40D om du har planer om å sette på skrammelobjektiver?

Du planlegger en fordeling av kronasje på 4/1 i kameras favør!!! Spørr du meg burde det heller være omvendt.

Selv om jeg ikke er noen Canon mann selv så vil et Eos 400D + 17-40mm L f4 + 50mm f1.4 + 85mm f1.8 + Speedlight (rundt 2000USD) være en killer combo kontra Sony a700 og kit-objektiv
medlem i 212 måneder
 

Innleggav sortebill » tir 16.10.2007 23:09

Anbefaler varmt Pentax K10D, et flott kamera, du får det for rundt 800 dollar med kit objektivet som er en latterlig lav pris med tanke på dagens kurs. For de resterende 1200 kan du kjøpe deg noen flere linser.

Nå vil vel canikon fantastene snakke stygt om min kjære pentax, men der de må punge ut ekstra for sine linser med Shake Reduction har jeg det innebygd i kameraet, dette gjør at jeg kan bruke SR på gamle linser også noe det finnes mye av til pentax. Pentax er et av de få (kanskje de eneste) som har brukt samme fatning de siste 30 åra, noe som gjør at utvalget av gamle godbiter er stort. Pentax har også noe av de beste prime objektivene på markedet. FA 50 1,4 er et supert objektiv som tar utrolig flotte bilder.

Smaken er som baken, jeg foreslår at du heller prøveholder kameraet i butikken å ser hva som ligger best i hånden.

K10D har forresten gummiforinger i så og si alle sprekker og kroker noe som gjør det rimelig vannavstøtende, dette er noe hverken Canon eller Nikon får til for 800 dollar.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » tir 16.10.2007 23:15

kizza90s råd er absolutt reelt- OM de har noe bra saker! Er det dritt, så er du like godt tjent å starte ut smart på egenhånd.

Sortebill har rett i at Pentax K10d er flott kamera. Argumentene hans er så som så. Hva så om det har værtetning om du uansett ikke får det med på kit-objektivet? De gode objektivene til Pentax koster svin! men ja- gamle manuelle objektiver fungerer knallbra- og anti-shake redder dagen for de med dårlig skuddisiplin.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav bromkamerat » tir 16.10.2007 23:20

Vil bare minne deg på en ting.
Canon sier at analog speilreflex og L optikk er det 1 års garanti på om alle kjøpskvitteringer følger med.
Mao, Digital speilreflex kjøpt i USA er det ingen garant på som dekkes i Norge.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Mr_MacBookPro17 » ons 17.10.2007 15:43

wow her hagler det med gode alternativer. takker alle for svar. jeg skal se nærmere her i butikkene før jeg bestemmer meg. og når det gjelder garanti og annen strømtype her i EU så spiller det ingen rolle. så det trengs ikke å nevnes.

jeg har familie i usa som kan ta seg av eventuell garanti og strøm er det lett å ordne med.

Ellers så hørtes som at canon var et bra valg noe jeg også tenkte på først. sony er vel litt tregt med tanke på antal bilder pr sekund.

så jeg får tenke og lese litt i tillegg, ser at akam.no har kommet med test av sony sitt 700 og diverse canon kamera.

takker igjen alle for gode svar!

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]