Kjøp av speilrefleks....

Kjøp av speilrefleks....

Innleggav iEsp » man 01.10.2007 13:37

Tenker å kjøpe mitt første speilreflekskamera, og har noen spørsmål:

400D vs 40D, er 40D verdt de ekstra tusenlappene? Tenkte egentlig å kjøpe 400D siden jeg ikke akkurat har noen svære ambisjoner annet enn å ta bedre bilder enn hva som er mulig med et kompaktkamera.

Så på <a href="http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=Kingston+Compact+Flash+4GB" target="_blank" class="postlink">disse</a> minnebrikkene, og lurer på hva som er forskjellen, eller om det har noe spesielt å si om jeg går for den billigste?

Noen som vet om et bra og billig vidvinkelobjektiv for Canon?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav g5ole » man 01.10.2007 13:57

Med de ambisjonene ville jeg gått for 400D. Bare sjekk at du liker grepet på huset, da mange synes det er litt for lite.

Jeg tror ...Elite Pro-minnebrikken matcher 400D ganske bra.

Når det gjelder optikk, så hører dessverre ikke ordene "bra" og "billig" sammen. Men, i forhold til ambisjonsnivået ditt så kan du nok trygt gå for objektivet som følger med i kit'et (18-55mm). Det er ikke superbra, men holder i massevis til vanlig knipsing.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav steinmb » man 01.10.2007 14:01

Tror du har mere igjen om du sparer noen lapper på selve huset og heller legger dem i glass.
Vidvinkel, spørs hvor vid du skal ha den men det er to linser som ramler inn i hodet mitt, Tokina 12-24mm og Sigma 10-20mm. Begge er i klasse ultravidvinkel og er begge gode linser, koster omtrent det samme.

CF-kort er de mest vanlige kortene på SLR-kamera. Raskere kort = flere bilder kan du ta pr. sek. Tar du ikke sportsbilder og sånt, har det neppe noe å si for deg, om det var det du lurte på.

--
SMB

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav iEsp » man 01.10.2007 14:18

Hehe...kan innrømme at jeg ikke helt trodde på det selv da jeg skrev spørsmålet om "bra" og "billg" nei. ;)

Liker veldig godt å ta bilder, men ser ikke for meg at det noen gang vil gå lenger enn hobbybasis. Vil allikevel ha mulighetene tilgjengelige, så kanskje burde jeg gå for den dyreste bildebrikken hvis den billigste vil gjøre kameraet tregere.

Tipper uansett at 400D vil tilfredsstille mine behov, men må selvsagt ha skikkelig vidvinkel.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav svar » man 01.10.2007 14:48

Jeg har sigma 10-20mm på min D70, og dette objektivet er helt knall.
Meget skarpt, gir fine bilder. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav iEsp » tir 02.10.2007 18:43

Er det noen grense for hvor stor minnebrikke kameraet tar?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav steinmb » tir 02.10.2007 20:45

Det er en teoretisk grense for alt :-D Men nei, ikke noe du treng å tenke på, 4, 8, 16GB går helt fint. Noen liker ikke å samle alle bildene på 1brikke i tilfelle den skulle bli borte og bruker heller 2x 4Gb men det er no en vurderingssak.

Vær klar over at Sigma har hatt litt dårlig kvalitetskontroll og en del folk har fått en dårlig utgave av den 10-20mm linsa. Om mulig prøv den før du kjøper den så slippe du å sende den tilbake til Sigma for å få en ny. Tokina har ikke de problemene.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav apelthun » tir 02.10.2007 21:15

g5ole skrev:Men, i forhold til ambisjonsnivået ditt så kan du nok trygt gå for objektivet som følger med i kit'et (18-55mm). Det er ikke superbra, men holder i massevis til vanlig knipsing.


Min mor er en ivrig hobby fotograf, hun har ett gammelt ixus kamera og ett 400D. Når hun fotograferer med den medfølgende linsen blir ikke bildene særlig bedre enn det hun får til med det gamle Ixus`en. Med en gang hun bruker linser hun har kjøpt utenom blir kvaliteten på bildene straks MYE bedre. Og hun har også fått bekreftet sin mistanke bekreftet av fotografer om at den medfølgende linsen ikke retferdiggjør 400D sine muligheter og derfor bør byttes ut.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav iEsp » ons 03.10.2007 0:57

....i hvilken da foreksempel?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Torje » ons 03.10.2007 1:01

Har hørt mye bra om Tamron 17-50mm F2.8. Byggekvaliteten skal ikke være allverden, men skal visst levere veldig god optikk for pengene. Har ikke prøvd det selv, bare gjort litt research, men et objektiv som kan være verdt å sjekke ut. Du finner det blant annet her
medlem i 219 måneder
 

Innleggav åttitre » ons 03.10.2007 1:22

Jeg har brukt Sigma sin 17-70mm med macro samt vidvinkel på mitt 350D og anbefales. Jeg kjøpte 40D for en mnd siden fordi jeg vil avansere. Men 400D er et herlig kamera for dine ambisjoner. Og som de andre sier, bruk heller penger på objektivet ;)
Lykke til og gled deg :D

Objektivet: http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinf ... plid=34023

Obj. + 400D: http://fotovideo.no/aspx/produkt/prdinf ... plid=39493
medlem i 239 måneder
 

Valg av DSL og linse

Innleggav jonny_booe » ons 03.10.2007 1:25

Jeg har nett kjøpt meg et sony a100 siden det kamerate har inne bygd optisk stabilisering (Skal du ha optisk stabilisering på et kamera som 400D må det sitte i objektivet og da koster det fort 3000 mer).

Problemet med a100 i forhold til 400D er at det er lit mer støy på a100 på ISO over 800, men har enda ikke brukt ISO over 400. Har selv et 10-20mm sigma objektiv som er et fantastisk vidvinkel objektiv, anbefaler å kjøpe det på ebay, fikk det for 1500 billigere enn i norge.

Prøv Cameralabs sin kameatest av Canon 400D(Rebel XTI) Sony 100a og Nikon D80

Lykke tilø med kamerakjøp
medlem i 206 måneder
 

Innleggav THB FILM » ons 03.10.2007 2:18

Jeg jobber som fagfotograf, og jobber med mellomformat 6 x 7 og tidligere med NIKON F4s. som var et kjempekamera. Har nå et Canon 400D kit med 18-55 og batterigrep + 70-300 Sigma. Fordelen med 400D er at fokusmotoren sitter i kameraet og derfor blir linsene billigere en f.eks Nikon som har fokusmotoren i linsene. Dette fordyrer linsene.! Sigma sine linser er meget bra og kan anbefalles.! Batterigrepet koster ca 500,- men kameraet blir helt noe anet og holde, og vekten blir litt mere men du har da ekstra utløserknapp for vertikal fotografering.! + ekstra innstillingshjul.

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Lurium » ons 03.10.2007 7:37

Hva med Pentax og Olympus sine kameraer i samme gruppe. Særlig Pentax har fått veldig gode kritikker.

Det er ikke bare Canon og Nikon som kan lage kamera !
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Torje » ons 03.10.2007 9:03

THB FILM skrev:[...]Fordelen med 400D er at fokusmotoren sitter i kameraet og derfor blir linsene billigere en f.eks Nikon som har fokusmotoren i linsene.

THB FILM


Det er vel strengt tatt bare Nikon D40 som ikke har innebygd fokusmotor, eller har jeg forstått det helt feil? Trodde at f.eks Nikon D80 hadde dette...
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]