Digital speilrefleks kamera

Digital speilrefleks kamera

Innleggav argelebs » tor 12.07.2007 16:09

Hei folkens!

Det har seg slik at gamlingen nå ønsker å gå til innkjøp av et godt kamera. Han har sett seg lei av å ta bilder med vanlig typisk digitalt kamera og hans gamle speilrefleks kamera har tatt kvelden.

Han har kikke litt rundt selv og kommet frem til disse alternativene:

Olympus E-400
Olympus E-410
Olympus E-510
Canon EOS 400D

Olympus kamera siden han kan bruke objektivene han allerede har til disposisjon, samt han sa selv at han hadde god erfaring med deres kamera.

I en prisklasse 6-9000,- kr

Hvilket kamera kan dere anbefale ?
Hvor stor minnebrikke? (Han tenkte på 1GB, men dette vil vel bli litt lite)
Hvem gir de beste tilbud og support? (Helst ikke nettbutikk. Japan Photo?)

Andre kamera i samme prisklasse tas imot med takk!

På forhånd takk

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Linge » tor 12.07.2007 16:28

Jeg anbefaler Pentax K10D, den fåes til ca 9000,- med kit objektiv.
Grunnen er, stort kamera, godt å holde i
Værtetting mot fukt og smuss
Stor søker, mye bedre enn f.eks Canon 400 eller Nikon 70
Anti shake i huset

Mitt råd er å gå i butikken å holde, prøve kameraet

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav njadve » tor 12.07.2007 16:32

Det er som sistemann sier her, gå i butikken og prøv kameraene i hånden. Det er ikke hjelp i å kikke på specs, disse kameraene er omtrent helt like. Siden faren din hadde en del Olympus-objektiver ville jeg enten kjøpt et Olympus-kamera eller solgt objektivene og kjøpt en Nikon. Dette er helt enkelt fordi jeg synes de har bedre menyer og grep enn Canon, men dette er min mening...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav svar » tor 12.07.2007 16:34

Har man objektiver fra før, så er det ikke noe spørsmål.
Gå for et som objektivene passer på, så sparer man en del kr.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav argelebs » tor 12.07.2007 16:35

Han skal selvsagt ned i butikken å kjenne på kameraene. Poenget her er at han ønsket litt tilbakemeldinger på andres erfaringer med disse kameraene.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav meitemark » tor 12.07.2007 16:48

Ai beklager, nikon her.

Men jeg har kjent på noen av disse kamerane og jeg har ikke noe imot dem. Gå ned på japanphoto og sjekk. Foresten er japanphoto like bra på nett som i butikk. Og husk og kjøpe en slik supersupergaranti opplegg. Den har jeg hatt god bruk for.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav argelebs » tor 12.07.2007 17:27

Fikk god hjelp av en venn som er fotograf. Han mente Nikon sine lå langt over både Olympus og Canon pr dags dato.

Skal sjekke ut Nikon D80 og D200.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav trondtheone » tor 12.07.2007 17:34

Hvis han har Olympus objektiver liggende, så hadde jeg gått for et Olympus. OM obtikken er fantastisk.
Ta med objektivene med ned til butikk å sjekk ut hvordan de funker.

Jeg hadde Pentax objektiver, så da ble valget enkelt for meg

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav fotojon » tor 12.07.2007 17:37

argelebs:
canon har desidert største dele av det profesjonelle markedet.
av mine kollegaer er det en (EN) av over 70 som bruker nikon. resten bruker canon og hasselblad.
Personlig synes jeg ikke nikon når opp til halvparten av canon.
det er muligens slik at det er storforskjell på profesjonell bruk og amatør, men av de billigere kameraene mener jeg også at canon ligger noen hestehoder foran.. det er spes på fargebalanse at dette sees.
blir sikkert et rabalder her inne nå men det får bare være.

om han faren din allerede hr en del olympus er det bare teit å forlate det merket. spes hvis han har en del optikk.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav svar » tor 12.07.2007 17:42

Største forskjellen på canon og nikon er APS-C vs 35mm brikker.
Noen foretrekker det ene, noen det andre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav argelebs » tor 12.07.2007 17:44

Takk fotojon

Skal selvsagt ta dette til etterretning :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav fotojon » tor 12.07.2007 17:56

svar: hehe.. nå er du på bærtur
det er kun canon's 1Ds Mark II og EOS 5D som har 35mm brikker
30D og 400D har APS-C
mens 1D Mark IIn og den nye Mark III har APS-H

forskjellen på APS og 35mm er ikke "BARE" den er enorm!

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav svar » tor 12.07.2007 18:02

35mm: 36×24 mm
APS-C: 25.1 x 16.7 mm

Joa, litt forskjell er det jo.
Men hva er APS-H?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav fotojon » tor 12.07.2007 18:21

Svar:
forskjellen er vesentlig større enn det som man skulle tro basert på mm.
den dynamsike forskjellen er helt fantastisk stor.

APS-H er en større versjon av APS-C. APS-H leverer bedre bilder(mindre støy og mer dynamikk) enn APS-C men er langt i fra 35mm brikkene.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » fre 13.07.2007 9:46

Av og til lurer jeg egentlig på om trådstartere i dette forumet får særlig svar på det de lurer på!

Jeg undres også over at INGEN har spurt om hva slags optikk denne personen faktisk sitter på. Flere ganger har jeg observert folk kjøpe et system fordi "de hadde noe objektiver" liggende fra analogt av. Når dette viser seg å være RÆL og gi ubrukelige brennvidder digitalt har de jo i beste fall kjøpt et ok kamerahus.

Dette med brennvidder vil jo være enda viktigere hos Olympus som tross alt har valgt den mye omdiskuterte (og utskjelte) FourThirds standarden- en sensorstørrelse med ganske betydelig crop fra den oprinnelige 35mm standarden. Om ikke din far sitter på kremen av Olympusoptikk (som det finnes MYE bra av fra gammelt)- så ville jeg solgt unna og startet på nytt- digitalt.

De fleste leverandører har bra produkter i startssegmentet, og fotojons betraktninger om proffsegmentet har i så måte ikke noe særlig for seg i denne diskusjonen.

Canon leverer mange megapiksler, god støykontroll, veldig spennende objektiver i entusiastklassen.
Nikon har fantastisk ergonomi, byggkvalitet, fin bildekvalitet og tilgang til et fantastisk objektivutvalg da det gir bakoverkompabilitet til AI optikk o.l.
Pentax har nå fått en verdig kandidat i K10D, og har som Nikon fin bakoverkompabilitet, god byggkvalitet og værbestandighet.
Olympus er svært kompakt, spennende løsninger (som live-view) og interessant digitaloptikk- men jeg vil hevde de er det svakeste kortet her.
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]