Pentax K10D. Erfaringer?

Pentax K10D. Erfaringer?

Innleggav trondtheone » tir 12.06.2007 20:11

Hei folkens. Feriepengene er på vei og jeg "trenger" et nytt kamera. Har lest mye rundt på nett. Pentax K10D ser ut som noe for meg.
Holdt det i handa i dag. Virker veldig solid bygget og passer mine hender.
Har hatt/lånt et Nikon D-100 i ca et år nå. (skal leveres til eier :( ) Liker godt litt størrelse på kamera.

Grunnen til jeg ser på Pentax er fordi jeg har en del objektiver liggende fra den analoge tiden. Fast Pentax 50mm f2, Sigma 300mm f3.5, Sigma 21-35 zoom f 3.5. Har og en, tror det heter, belg, eller noe slikt. Morsomt å leke med, men stjeler lys.

Hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg bruke disse objektivene på K10D (K Mount) Noe som vil spare meg for en del penger.

Så er spørsmålet: Er det noen her som har Pentax K10D eller K100D? Erfaringer?

De på Stavanger Foto mente at K10D kan sammenlignes med D-200. Faktisk enda bedre beskyttet mot vann og støv. Bilde Stabilisator og Dust Remover er heller ikke å forakte.

9500 kr med kit objektiv 18-55 for K10D
Ikke så gale det heller.

Noen som har noe positivt eller negativt å si om K10D?

Takker.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

K10D

Innleggav Torje Fanebust » tir 12.06.2007 20:20

Har dette kameraet selv og er veldig fornøyd.

Anbefaler å sjekke akams.no sin test. Her er også prisguide m.m. :

http://produkt.akam.no/product.php?productId=52075

Men på servicefronten er det nok flere eksperter på Nikon og Canon i butikkene/forum rundtomkring. Det er vel allikevel et sunnhetstegn at Stavanger foto har tatt inn kameraet. De er veldig seriøse og flinke.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav trondtheone » tir 12.06.2007 20:35

Hva synes du om Auto fokusen. Er det plagsomt å måtte bruke blitzen som søker i mørke rom, for så å lukke den igjen for å slippe blitz?

Tror nok flere og flere vil få øynene opp på denne K10 etter hvert

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Linge » tir 12.06.2007 21:59

Jeg har også K10, og er fornøyd, hvis du har endel objektiver fra før er det vel ikke mye å tvile på. Har selv 18-55 og 55-200 objektiv. Akam har flere artikler og brukerforum om K10. Har ikke prøvd dette med blitz enda. Det kommer også mye nytt på objektivsiden snart. Se http://www.pentax.no/page/5782/?ref=information
Der finner du ut litt om eldre objektiver også.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Erheron » tir 12.06.2007 22:05

Jeg har en K10, det er det beste kameraet jeg noen gang har brukt, må jeg helt ærlig innrømme.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav fotohansen » tir 12.06.2007 22:22

Pentax kameraet er kjempe bra, og skyter direkte i dng format. Har mange fine finesser som ikke finnes på tilsvarende kameraer. Men gi blanke i å kjøpe Pentax versonen av kameraet. Kjøp Samsung kameraet til nesten halve prisen, det er helt identisk til Pentax. Bruk heller pengene på optik. Foresten så heter det GX-10. Link her:

http://www.samsungcamera.com/product/pr ... cat_uid=62

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav trondtheone » tir 12.06.2007 22:49

Hei fotohansen.

Tok et kjapt søk på Kelkoo.no. Ser ut som at det ligger på samme pris. Rett under 9 000 for begge.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Erheron » ons 13.06.2007 1:51

Jeg sendte deg en PM jeg. :)


Forøvrig er prisen på K10D veldig bra i forhold til hva man får.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Schnoodleboy » tor 14.06.2007 8:55

Jeg ser ikke helt hvordan den optikken du har liggende skulle være toneangivende for hvilket D-SLR du velger. Ingen av objektivene er noen høydare, selv om Pentax hadde noen fantastiske fastobjektiver fra manuelle tider.

Pentax K10D er et veldig nytenkende og flott kamera på mange måter, men feiler også i mine øyne på noen viktige områder. For meg er ergonomien irriterende dårlig. Grepet er puslete, og hele kameraet har etter min smak en litt ekkelt plastfølelse. D200 mener jeg går K10 en høy gang her. (Og er selvsagt litt dyrere) Bildekvaliteten har ikke vært noe man har gått i taket for heller så langt, og det er jo sannsynligvis det mest skuffende: Spesielt på JPG opptak. RAW er bedre, men kom igjen- det er bare dårlig stil å levere halvveis. Opphausningen av antistøv løsningen har jo fått seg en <a href="http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal">skrape</a>. Billedstabilisatoren hjelper deg kun mot dårlig kameraføring, og erstatter aldri billedstabilisator i objektivet.

KIT objektivet er heller ikke noe å rope hurra for, og Pentax ligger etter både Canon og Nikon på objektivsiden generelt.

For all del, Pentax K10D er et spennende kamera- men er det værbeskyttelsen som er avgjørende betyr jo det så og si nada om du ikke skaffer deg objektiver som har det samme. Jeg er forøvrig skeptisk til at Pentax K10D skal være BEDRE beskyttet mot elementene en D200.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Linge » fre 15.06.2007 20:03

Pentax k10D og GX-10 er ikke helt like, du kan kun ta dng i raw på GX, mens K10D også har pef raw. Noen andre småting også, men ganske like.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/4771-gx10-k10d-differences.html

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav eskil » ons 27.06.2007 23:38

Jeg eier pentax K10D og har bare pent å si om kameraet.
Jeg har valgt å kun skyte RAW (PEF) så jeg bruker ikke alle de virkelig kule JPEG-tingene som kameraet har å by på.

Autofokus har jeg ingenting å utsette på. Jeg har ikke brukt blitz utelukkende som fokuslampe i mørke rom. Da har det som regel vært for dårlige lysforhold til å ta bilder uten stativ uansett. Om du kjøper blitz til kameraet har dette en lampe for autofokus om du tar mye bilder uten blitz i mørke rom. For meg har ikke dette vært noen problemstilling.

Jeg har over lang tid prøvd andre kameraer for å finne ut hvilket som ga meg tilbake den gode følelsen av å ha alle instillinger lett tilgjengelige slik som jeg følte det med mitt gamle Nikon FA.

Jeg har lånt og prøvd forskjellige speilrefleks kameraer, Canon 20D, Olympus E400 (tror jeg det var), Nikon D100, D200, D70 og D80. Har også fiklet ørlite grann med Canons 1D Mk III. Har også fiklet på et par andre i butikken. Min følelse var at alle unntatt proffkameraene var litt små og puslete i mine hender. Likte ikke helt plassering av knappene og hvordan man brukte de for å betjene kameraet.

K10D med batterigrep er det riktige valget for meg. Uten batterigrep er kameraet litt lite for mine hender. Men med batterigrep gir det meg en skikkelig god følelse i hendene. Jeg fikk prøve kameraet med 12-24mm linse i butikken og jeg ble forelsket i det. Alle knapper og brytere var plassert på steder hvor jeg inituitivt fant de. Og jeg ble venn med kameraet veldig fort. Etter å ha eid K10D en stund oppdager jeg stadig nye fine ting med hvordan jeg kan bruke det. En ting som også ofte går frem i omtalene av kameraet er at Pentax har laget kameraet med omtanke for fotografen.

Dersom du tror K10D er riktig kamera for deg så kjøp det. Anbefales varmt. Siden du har noen linser fra før av så kan du glede deg over å ta de i bruk igjen. Selv har jeg kjøpt en slides-duplikator som jeg kan montere via skrukobling til mitt K10D.

Prisene på linsene til Pentax kameraer er absolutt til å leve med synes jeg.

Jeg er i hvert fall fornøyd med mitt valg av kamera. Du kan nesten ikke velge feil speilreflekskamera nå i dag. Det er så mye bra å velge i.

Mitt råd er å tenke litt på hva slags linser du ønsker deg, om du liker å fotografere vidvinkel, normal eller tele. Slå så sammen prisen for den optikken du ønsker deg og legg på prisen for et kamerahus og eventuelt et batterigrep og blits. Når du har gjort dette, kjøp det du har råd til. Kamerahuset er den minste utgiften du har til fotoutstyr.
Om du har råd til en linse med fast største blenderåpning gjennom hele zoom-området så er det en stor fordel. Vurder også fastoptikk og bruk føttene til å zoome. Det gir ofte svært gode resultater.
De fleste som kjøper en svært god kameralinse etter å ha hatt en gjennomsnittslinse sier de angrer på å ikke ha kjøpt bedre optikk før.

Lykke til videre med fotograferingen.

Eskil...
:-)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav trondtheone » tor 28.06.2007 0:12

Takker for svar.

Det ble litt forandring i utgiftene mine. "Måtte" kjøpe noen andre ting i tillegg til kamera (musikk ting). Har absolutt lyst på K10D og kommer nok til å kjøpe det eller en oppdatert K10 når den kommer.

Fant et K110D på Finn.no her i området. Stod til 3500 kr. Jeg sa 3000 kr, så er du kvitt kameraet i dag. Hun slo til. :)
Kameraet har bare hatt 60 eksponeringer! Hun hadde kjøpt det på ferie i januar 07. Hun klarte ikke å ta bilder med det i fulla som hun selv sa (en dame oppe i årene. Jeg lo godt inni meg når hun sa dette) Hun kjøpte et lommekamera til 1000 kr istedet. Med det hadde hun tatt 900 bilder.
Fikk med kit 18-55, 1 GB og bag. Syns 3000 kr (med kvitering) var et bra kjøp.

Er glad jeg bruker mitt gamle Pentax 50mm f.2 igjen. Det har ikke vært i bruk på mange år. Har også 70-200mm f 3.8, en belg 2X, 21-35mm f 3.5.

Jeg savner selvfølgelig en del ting med K110D, men det er bedre enn ingenting nå når jeg ikke har D100 lenger. Syns Hvitbalansen kunne vært bedre og lettere styring av ISO (må inn i Meny) Batterigrep finnes heller ikke. Er du på jakt etter et kamera som kan ta mange bilder i sekundet, RAW format, så er dette ikke kameraet for deg.

Men jeg er fornøyd med kjøpet og kamera så langt.
Kjekt å se at det finnes PENTAX folk på Mac1 :)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav eskil » tor 28.06.2007 1:40

Bevares. K110D er et veldig godt kamera. Det mangler bildestabilisator i forhold til K100D men eller er det identisk så vidt jeg vet.

K110D har meget gode egenskaper ved høye iso-verdier. Bedre enn 10-megapiksel kameraene faktisk.

Hyggelig at du kan ta i bruk den optikken du allerede eier. Det så jo ut som om du hadde et greit utvalg av linser.

Ang. Hvitbalanse. Prøv å ta 3 kaffefiltre og tre de inni hverandre. Hold de foran linsen og sikt på det du skal ta bilde av. Still manuell hvitbalanse. For meg fungerer dette utmerket. Og så tar det null plass i fotobaggen eller bukselommen.

På mitt K10D kan jeg sette iso i alle modi ved å holde inne OK-knappen og rulle på fremre hjul. Jeg setter tilbake til auto iso ved å holde inne OK-knappen og trykke på den grønne knappen. Sjekk instillingene i custom-menyen på kameraet ditt for å se hva du kan bruke OK-knappen til.
Ellers har du jo også Sv modus dersom du ønsker å stille ISO og la kameraet velge passende blender og lukkertid.

Som jeg nevnte tidligere er det vel anvendte penger å kjøpe god optikk.

Å senere investere i DA* 16-50/f2.8 linsen som kommer nå i august (håper vi) vil være vel brukte penger. Jeg tror Pentax kommer med noen svært interessante kamerahus nå de nærmeste årene. Og da vil optikken du har anskaffet deg fremdeles kunne brukes dersom du velger å kjøpe nytt kamerahus.

Lykke til med fotograferingen.

Eskil...
:-)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sortebill » tor 28.06.2007 1:41

Jeg vurderer også å investere i et kamera av denne typen.

Valget står nå mellom K10D med 18-55 og 50-200 eller K10D med 16-45 ..

Prisen er sånn ca samme, men med den første får jeg jo et teleobjektiv også, det kan jo være kos å ha. Er 16-45 objektivet så bra at jeg bør kjøpe dette istedet og heller kjøpe et rimeligere teleobjektiv ?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav eskil » tor 28.06.2007 2:02

16-45/f4 objektivet er veldig bra.

Men jeg hadde kanskje kjøpt kameraet med kit-objektiv og spart penger til å kjøpe den værforseglede 16-50/f2.8 når den kommer (estimert i august).

Jeg mener bestemt at det er best å putte penger inn i objektiver med fast største blender gjennom hele zoomområdet.

Større blender (lavere blendertall) gir bedre kontroll på dybdeskarphet og det er ønskelig for å fremheve den delen av bildet man ønsker å dra oppmerksomhet til.

Men alt er jo selvfølgelig begrenset av hva man har mulighet til å kjøpe og hvor man tar bilder.

Tar du bilder utendørs er ikke lys noe problem stort sett. Innendørs stiller ting seg annerledes.

Mitt råd til deg (dersom du har råd) er å spare opp til du har råd til en DA* 16-50/f2.8 og så senere tenke på tele. Autofokusen vil takke deg for f2.8 i stedet for f5.6 ved 50mm. Og med fokusmotor i linsen vil du kunne holde i fokusringen mens kameraet fokuserer.

Personlig synes jeg vidvinkel linser er mer spennende enn tele. og med 16-50 får du et godt spenn samt et skarpt objektiv. Og et kamera du trygt kan ta bilder med når det støver og regner. Værtettingen vil også sørge for at du får mindre smuss og skitt inn i kameraet ditt.

Eskil...
:-)
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]