Trenger digitalkamera (kompakt) - hvilket?

Trenger digitalkamera (kompakt) - hvilket?

Innleggav chrismedmacen » man 18.06.2007 14:55

Som tittelen sier, så trenger jeg et digitalkamera. Er helt blank når det kommer til kamera og fotografering... Trenger derfor ikke et helt vilt bra et, for jeg tror ikke mitt utrente øye vil se så mye forskjell på bilder fra et godt kamera og bilder fra et supert kamera.

Håper på å finne et i prisklassen 2000-2500 omtrent. Jeg vil at det (selvfølgelig) skal ta gode bilder og ha god batterilevetid. Det ideelle for meg hadde vært at det tålte litt regn o.l.
Har derfor sett litt på Olympus sin µ-serie (760, 770 og 780), men har fått inntrykk av at disse ikke har så veldig god batterilevetid...
Har også sett litt på Canon Ixus og Casio Exilim, uten at jeg helt vet hvorfor :-P Som jeg sa, så er jeg ganske blank...

Er det noen som har forslag til kamera som passer til meg? Hadde blitt veldig glad for litt hjelp :-)
Sist endret av chrismedmacen den man 18.06.2007 16:24, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Morberg » man 18.06.2007 15:10

Kjøpte selv et Canon IXUS 850IS her for en måned siden og er veldig fornøyd med det. Det som var bra med det var at det var vidvinkel linse på det slik at man trenger ikke å gå så langt bakover for å få med alt på bildet, en annen ting er at det er veldig kjapt, både å slå på og å ta bilde(r) med. Men eneste minuset her er at det er litt over din prisklasse.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » man 18.06.2007 23:27

Ja, det er litt over det jeg har lyst til å bruke... Fattig student!
Men har sett litt på Canon IXUS 800IS, som riktignok ligger på 2800. Men ser at det har fått så sykt bra kritikk overalt, selv om det kanskje begynner å bli litt gammelt (?). Føler at jeg går meg vill i denne jungelen av digitalkameraer o_O

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Morberg » tir 19.06.2007 19:29

IXUS 800IS er ingen dårlig kamera det, til det budsjettet ville jeg kanskje ha kjøpt det jeg også.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » tir 19.06.2007 19:36

Jeg heller mest mot det nå ja... Står egentlig mellom IXUS 800 eller 75. 75 har ikke bildestabilisator, noe 800 har. Men 75 har mer megapixler og større display. Tror de har sånn ca lik batterilevetid. Synes vel også at 75 har litt finere desig, samtidig som det er litt tynnere..
Noen som har erfaring med de to modellene?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Morberg » tir 19.06.2007 19:40

Hvis det er fra 6 til 7 megapixel har ikke det så veldig mye å si, men tipper at du ikke skal bruke det på stativ så da er det iallefall en kjempefordel å ha bildestabilisator.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » ons 20.06.2007 19:54

Da har jeg kjøpt! Blei et Canon IXUS 800IS! Nå gjenstår det bare å se hvordan det funker i praksis...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Morberg » ons 20.06.2007 22:21

Grattis, hvilken minnebrikke kjøpte du?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » ons 20.06.2007 23:42

Jeg kjøpte en billig en som de hadde på tilbud hos Japan Foto... Kosta 99 for 1GB, så da slo jeg til. Hvis den er dårlig, så får jeg bare klage! Merker man no stor forskjell på minnebrikkene?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Morberg » ons 20.06.2007 23:44

Eneste er at den kan være treg i overføringen av bildene.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » ons 20.06.2007 23:52

Hmm.. Det får holde foreløpig... Nå kan jeg hvertfall ta bilder:D Hvis jeg finner ut at det går for treigt i overføringen, så får jeg heller bare kjøpe et litt dyrere ett seinere.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Åsmund » fre 22.06.2007 15:44

Jeg bruker TwinMos-minnekort, de er raske og billige. Har ikke tapt noen bilder foreløpig med de (tatt over 15000 bilder). :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav chrismedmacen » fre 22.06.2007 15:55

OK! Det jeg kjøpte hos Japan Foto heter faktisk "Japan Foto" :-P Men har prøvd å ta noen bilder og overføre dem, og det går ganske kjapt. Så foreløpig er jeg fornøyd! Bare det ikke streiker når jeg er på ferie, så skal jeg ikke klage :-)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere