Vuderer å kjøpe meg et speilreflekskamera

Innleggav Åsmund » tir 15.05.2007 20:42

Hvis du bestiller kamera fra adorama.com bør du kunne spare et par tusen eller mer i forhold til norsk pris. Du tar prisen fra adorama inkl. frakt og legger til 25% (gang med 1,25). Da får du hva du må betale. De 25% er mva som du betaler når pakken kommer til Norge.

Jeg har handlet hos de før. Jeg sparte over 1000 kroner på blitzen min når jeg kjøpe fra USA.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav mingebretsen » tir 15.05.2007 20:50

Ved ikke om pris. Men må si at slikt batterigrep/vertikalgrep er velidg digg å ta bilder med! måtte bare medele det;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav sungame » ons 16.05.2007 9:13

Brukt D70:
Hvis det følger med et objektiv, er det et VELDIG godt kjøp. Det ser det imidlertid ikke ut som det gjør, og da er det ikke så voldsomt bra lenger.

Nikon sitt 18-70mm objektiv koster 2 995 på fotovideo.no. Da er du totalt oppe i 6385, noe som fortsatt ikke er hårreisende dyrt, men du kan finne pakkeløsninger til under 6000, så jeg vil heller anbefale deg å se etter en sånn løsning. Sjekk japanfoto, elitefoto, elkjøp etc.

Husk imidlertid at D70 ikke produseres lenger, så det begynner å bli vanskelig å finne nye kameraer i salg...

Olympus E-400:
Dette virker på meg som det klart beste entry level speilreflekskameraet på markedet. Jeg vurderte det sterkt før jeg kjøpte D70s, men valgte D70 fordi jeg bruker manuelle innstillinger MYE, og da blir Olympusen litt klønete fordi den bare har ett hjul, og innstillinger som lysmålervalg og ISO er ikke veldig tilgjengelige. Hvis du hovedsaklig skal bruke kameraet ditt på full auto eller programautomatikk, trur jeg E-400 er et veldig godt valg. Mye bedre byggekvalitet enn Nikons D40 (som jeg aldri ville vurdert en gang, da den ikke har motor i huset, og du dermed ikke kan bruke store deler av Nikons objektivutvalg).

E-400 er også (i hvert fall i følge reklamen) verdens minste digitale speilrefleks, noe som gjør at du kommer til å ta den med deg overalt, i motsetning til D70en, som er litt stor og tung. Dessuten lager Olympus (Zuiko) fantastiske objektiver til en stort sett rimeligere penge en de virkelig gode objektivene til Nikon. Når det gjelder tester, kommer E-400 ofte ørlittegrann dårligere ut enn Nikon D80, men vesentlig bedre enn Canons Eos 400.

Jeg har et Olympus OM1 (eldre enn meg) som "hobbykamera" og synes faktisk dette må være omtrent det beste kameraet som noen sinne er lagd, og originaloptikken er fantastisk. Det er av omtrent samme størrelse og vekt som E-400, og skal jeg pakke lett og ikke er avhengig av fiks ferdige digitale bilder raskt, velger jeg med dette framfor D70en. Den dag i dag tar jeg vesentlig bedre bilder med dette kameraet og Fuji Velvia-film enn med D70en, men prosessen med å framkalle filmen og skanne er for treig til at det funker til hasteoppdrag.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav chb » ons 16.05.2007 12:50

Hva med dette kameraet? Fant det brukt ;) http://www.dpreview.com/reviews/olympuse20/

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav svar » ons 16.05.2007 12:52

Jeg vurderer å selge min D70 (bare huset) men har vell egentlig funnet ut at man ikke får noe for det nå om dagen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav sungame » ons 16.05.2007 13:02

Svar:
Du får ikke akkurat noe særlig for bare huset, nei. Hadde du lagt med en standardzoom, ville det jo vært midt i blinken for chb.

Chb:
IKKE kjøp det kameraet. Olympus sine digitale speilreflekser før E-400 har ikke noe godt rykte på seg. E-500 kan vel kanskje til nød gå an, men jeg vil ikke anbefale det heller, basert på de testene jeg har lest av det.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav graute » ons 16.05.2007 13:02

Olympus E-20 er ikke et ekte speilreleks, og har heller ikke muligheten for utskiftbar optikk. Dessuten er den utdatert for lenge siden.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav chb » tor 17.05.2007 12:18

Søren! Nå er mpx sitt tilbud over. Skulle bestilt før :-( Får håpe det kommer flere tilbud etter hvert :-P

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav areknutsen » tor 17.05.2007 12:22

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=37 ... s+hvillket

Sjekk denne tråden! Utrolig mange bra svar som jeg fikk da jeg var på jakt etter kamera! Anbefales
medlem i 217 måneder
 

Innleggav svar » tor 17.05.2007 12:25

sungame: har sjekket bruktmarkedet og D70 huset går for en 3000kr, men sant nok, hjelper ikke trådstarter noe.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav chb » tor 17.05.2007 12:51


Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav svar » tor 17.05.2007 12:52

Linken fungerer ikke, annnonsen er vist slettet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav deathman » tor 17.05.2007 12:53

Nikon D40! Lett å bruke og veldig brukervennlig.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav andersen » fre 18.05.2007 11:55

Jeg vil anbefale et brukt Nikon D50. Kjempekamera =)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav tjodolv » fre 18.05.2007 12:51

Hvis du sitter på gjerdet mer nå kommer sommeren til å løpe fra deg ;)

Gå til en butikk, se på, kjenn på, prøv, og så finner du ut hvilken produsent sitt kamera som føles best å bruke. Så er det bare å bestemme seg for hvor mye du har råd til, og så slå til når det dukker opp et bra tilbud. Om det er brukt eller nytt spiller ingen rolle, så lenge du er fornøyd med det.

Du kommer til å se bedre tilbud på andre kameraer etterpå.
Du kommer til å angre deg grønn på at du ikke ventet tre dager til, eller sparte 500 kr ekstra.
bare rist de følelsene av deg, og gled deg i stedet over det nye kameraet ditt, og ta bilder med det!

Vi som anbefaler deg kameraer her inne kommer enten trekkende med for mange alternativer, vi er for tekniske i beskrivelsene våre, eller vi er for partiske i forhold til valget (en Nikon bruker er som oftest like lojal til Nikon som et Klanen-medlem er lojal mot Vålerenga, samme gjelder for de andre merkene ;) ).

Ikke la noen her bestemme for deg. Velg et kamera du selv er fornøyd med, og ikke bry deg om det var det absolutt beste kjøpet du kunne gjort. Det kommer alltid "bedre" kjøp i ettertid.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]