Vuderer å kjøpe meg et speilreflekskamera

Vuderer å kjøpe meg et speilreflekskamera

Innleggav chb » søn 13.05.2007 19:46

Som det står i tittelen, så har jeg lyst på speilreflekskamera. Jeg elsker å ta bilder, men hater å ikke ha ett eget, godt, kamera. Jeg har prøvd ett Olympus 500ettellerannet, men syns det blir litt for dyrt. Noen som kan overbevise meg om å kjøpe ett, og i såfall hvilket kamera? Har ikke lyst til å bruke så altfor mye penger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Giltvedt » søn 13.05.2007 19:52

Greit om du nevner hvilken prisklasse du kunne tenkt deg å bruke til en speilrefleks og gjerne fortelle hva slags bilder du vil ta med kamera.

Blir lettere om du forteller hvilken egenskaper og muligheter du vil ha av kamera så vi kan anbefale noe.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav kenneth@bildesentralen.no » søn 13.05.2007 19:55

Vil anbefale deg å gå for markedsleder Canon. Hvis du ikke vil bruke for mange penger så går du på bruktmarkedet til http://www.foto.no og ser om ikke noen selger en brukt EOS 10D / 20D. Disse får du for ca kr 3500-4500. Evnt så er det også EOS 350D/400D til salg også. Finner masse brukt av kamerahus og objektiver. Og velger du nå i tillegg en kjøper i området du bor - så får du jo avtalt å ta en titt på utstyret. Har selv aldri blitt lurt på foto.no. Har handlet en god del der. Du kan jo også se på "Nikon", men det er jo like dumt som å bruke PC. He he...

mvh
Kenneth
(Mac og Canon fantast...)
medlem i 202 måneder
 

Innleggav chb » søn 13.05.2007 19:58

Jeg skal bruke det som allround kamera. Hehe... Er ikke sikker på prisen, men er det veeeldig stor forskjell på speilrefleks og ikke? For hvis det blir veldig dyrt, så kan jeg også gå for ett godt kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav chb » søn 13.05.2007 20:05

Jeg fant en annonse som virket interessant; http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visA ... i?id=79314. Er dette ett godt kamera? Syns ikke prisen var så ille.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav tjodolv » søn 13.05.2007 20:08

Hvis du synes Olympus E-500 er for dyrt, er kanskje ikke speilrefleks noe for deg, men du får noen som er billigere også. Olympus E-500 til ca 5500,- og oppover.
Et alternativ fra Canon er 350D til 4900,-
Nikon har også kameraer i samme segment, feks D40 til 4400,-

Dette er nok de mest aktuelle kameraene ut fra det du sier. Alternativet er som du sier selv et godt kompaktkamera. Når det gjelder det tekniske er det ikke noe å bekymre seg over. Speilrefleksene i det segmentet er stort sett ganske like, både på funksjon og kvalitet. Det er dog ikke til å komme unna at Canon stort sett ligger et hakk eller to over resten når det gjelder bildebrikkene (støymengde, forvrengning og slikt). Du må uansett ikke bry deg om megapixler. Alt med 5Mp og oppover fungerer til entusiastbruk, og kan forstørres til A4. Fra 7-8Mp får du ok kvalitet selv i A3 format. Husk allikevel på at selv om antall Mp er likt, vil et speilrefleks gi bedre bilder enn et kompaktkamera ettersom speilrefleksen har bedre og mer lyssterkt objektiv og større og bedre bildebrikke (forutsatt at de er fra samme generasjon).

Bruktmarkedet på foto.no er absolutt verdt en kikk som kenneth sier. Det hender rett som det er at man snubler over gode kjøp der :)

---
edit: annonsen du linker til er nok ikke et dumt kjøp, mtp at det inkluderer batterigrep og blitz (selv om blitzen er fra en tredjepartsprodusent). Jeg ville nok prøvd å få med minnekort også på kjøpet, men det er ikke noe krise ettersom de er ganske billige for tiden.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav grandiflora » søn 13.05.2007 20:26

Ang. annonsen på foto.no - dersom du er på jakt etter et kamera med batterigrep og blitz så er det sikkert en helt OK pris. Men for å si det sånn - når jeg nå oppgraderer min 300D så anser jeg det som blodskam å selge den for mer enn 2000 kroner inkl. Canon sin 18-55mm og minnekort...
medlem i 208 måneder
 

Hei mister

Innleggav fotojon » søn 13.05.2007 21:07

Som professjonell fotograf vil jeg bare informere deg om at du ikke trenger noe super fancy fotoapparat til å ta kule bilder.
Om jeg hadde vært deg hadde jeg lagt pengene i et bra objektiv.
Personlig bruker eg canon og mener det er ingen over eller ved siden.
Gå for et 350D og evt et Sigma 24-70mm f/2.8 objektiv. så skal du se at du kommer til å ha det masse gøy fremover.

Om du vil spørre om noe kan du evt maile meg.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav svar » søn 13.05.2007 21:07

Jeg bruker nikon D70 og det kan jeg anbefalle.
Eventuelt D80, D50 D40.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav chb » søn 13.05.2007 21:45

Mange gode tips her! Jeg er veldig interessert i ett EOS 350 eller 300. Men vil helst ikke bruke mer enn 3500 kr. Veit det er litt lite, men skal ha båt også, så jeg har ikke så masse penger.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav dragehest » søn 13.05.2007 22:45

hvis du ikke har lyst til å bruke penger på utstyret og ikke er helt sikker på om du trenger et dslr ville jeg heller anbefalt deg å kjøpe et godt kompaktkamera.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav chb » søn 13.05.2007 22:54

Jeg er sikker på at hvis jeg kan velge speilrefleks for ca 500-700kr mer, så gjør jeg heller det og får ett skikkelig kamera. Vil ha noe ordentlig når jeg først kjøper.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav chb » man 14.05.2007 23:35

Fant enda en annonse: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... os=3&tot=7 Her er det ett canon eos 350D :-D

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav graute » tir 15.05.2007 0:38

Syns nå ikke den prisen var sånn veldig god heller. Disse kameraene går for under 5000 nye i kit. Ville heller kjøpt nytt enn brukt av åpenbare grunner. Vertikalgrep investerer du heller i om du føler noe behov for det. Kameraet er av ganske liten fysisk størrelse, så kan godt hende at vertikalgrepet vil hjelpe litt på hendigheten om du har store hender. Men som nevnt over, bruk heller penga på skikkelig optikk. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt: Canon 350D m/18-55 (I underkant av 5000,- nytt) og en minnebrikke på 2GB (ligger på rundt 300 kr for et kvalitetskort). Objektivet er ikke av de beste, men funker fint i begynnelsen og er veldig greit som et referanseobjektiv. Husk at det er fotografen som setter (de fleste) begrensningene, ikke kameraet, du kommer veldig langt med denne pakken! Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav chb » tir 15.05.2007 9:08

Jeg prøver å skaffe meg ett EOS 350D, fordi jeg har lyst på ett kamera jeg er ganske kjent med. Min onkel og kusine har dette kameraet og jeg har sett hvor gode bilder det tar. Men hva burde jeg betale for ett kit med standardobjektivet?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til Fotoutstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron