Ny versjon av Inkscape klar

Ny versjon av Inkscape klar

Innleggav JimmyVolatile » ons 01.09.2010 15:33



Inkscape passer godt innen de aller fleste grener av grafisk formgiving men anbefales spesielt for produksjon og redigering av SVG-basert webgrafikk og illustrasjoner. Scalable Vector Graphics (SVG) er en industristandard på linje med HTML, XHTML og XML og kan i mange sammenhenger brukes som et godt alternativ til Adobe Flash.


Etter 9 måneder utvikling er Inkscape 0.48 klar. Dette er noen av nyhetene og oppdateringene i denne versjonen av det SVG-baserte tegneprogrammet:

  • Sprayverktøy for å lettere dekorere flater med vektorbaserte former og mønstre

  • Linjeverktøy for enklere samtidig redigering av linjepunkter og kontrollhåndtak på tvers av objekter.

  • Tekstverktøy for numerisk kontroll av kerning, tracking og tegnrotasjon.

  • Nye og forbedrede utvidelser for webutviklere til eksport av grafikk og xhtml til produksjon av websider.



Lenker:




Kilde: Inkscape.org
medlem i 181 måneder
 

Er Illustrator på høyde

Innleggav iRudi » tor 02.12.2010 0:27

Er Illustrator på høyde med Inkscape? Er det noe Inkscape gjør bedre foreksempel? Har lyst til å bli grafisk designer så om Inkscape er veldig bra så burdej eg kanskje prøve å lære meg det. Veldig kult bilde. Det er gjort via tracing ikke sant? Vi har hatt om det på skolen nå (går media). Det er så veldig detaljert at jeg blir litt usikker :P
medlem i 160 måneder
 

Re: Ny versjon av Inkscape klar

Innleggav Jarl Arntzen » tor 02.12.2010 0:59

Illustrator er nok storebroren til Inkscape når det gjelder funksjoner for trykk. Indscape støtter for eksempel ikke direkte eksport til CMYK-farger, kun RGB men det er som regel bare et problem ved offset-trykk.

Samtidig er Inkscape vel verdt å teste ut dersom fokuset primært er skjermbasert grafikk. Det er ganske lett å komme i gang ved hjelp av de innebygde hjelpefilene og jeg vil også anbefale en av PDF-bøkene på Packt Pub. Koster ca kr 150.
medlem i 161 måneder
 

Okey, takk. Hvis illustrator

Innleggav iRudi » tor 02.12.2010 1:21

Okey, takk. Hvis illustrator er bedre og kan mer bør jeg vel holde meg til det for nå, men tar nokk en titt innom inkscape i fremtiden :P
medlem i 160 måneder
 

Re: Ny versjon av Inkscape klar

Innleggav Jarl Arntzen » tor 02.12.2010 11:22

Jepp. Inkscape blir stadig bedre og jeg ville ikke nølt med å anbefale Inkscape for den jevne hjemmebruker eller foreninger og mindre bedifter som bare trenger å lage en fin trykksak i ny og ne eller design for ny hjemmeside. Så dersom du trenger et solid (og gratis) verktøy for enkelt produsere illustrasjoner, brosjyrer, plakater og grafikk for web så er Inkscape helt fint. Veldig mange illustrasjoner på Wikipedia er laget i Inkscape.

Så lenge man bare eksporterer til bitmap ( PNG ) kan det ikke skje noe galt på vei til trykkeriet og skal man være ekstra fin på det og produsere CMYK så er det bare å kjøre png-en gjennom noe slikt som CMYKTool for å produsere TIFF med ICC.

Illustrator-snarveier finnes også i C:\Program Files (x86)\Inkscape\share\keys dersom man vil bytte ut inkscapes standard snarveier.

Samtidig er det nok noen irriterende svakheter som man må lære seg å leve med eller finne veier utenom. Eksempel: Det er kun mulig å lage understrek på tekst ved å legge til text-decoration:underline; som stil manuelt i XML-editoren (Ctrl+Shift+X) og streken synes kun dersom man viser SVG-fila i en nettleser.
Det går også tungt å zoome dersom man bruker mye effekter men heldigvis kan man skru av visningen av effektene når man jobber ( View --> Display Mode --> No filters ) selv om dette skal bli bedre når visnings-motoren skal byttes til Cairo i en av de kommende utgavene. Effektene blir uansett med på eksporten.

Men uansett synes jeg styrkene oppveier svakhetene og det er i alle tilfeller gratis å prøve. Spesielt dersom man har litt eldre eller svakere maskin kan Inkscape være tingen å prøve siden programmet er ganske snilt med minneforbruket.
medlem i 161 måneder
 


Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere