Webdesign for alle kulturer

Webdesign for alle kulturer

Innleggav L24 » ons 07.07.2010 10:23

Det er enkelte ting man bør vurdere ved oppretting av lokaliserte nettsteder. Du kan ikke bare opprette én mal for hver URL og deretter bare bytte språk, fordi ulike kulturer har ulike krav og preferanser når det gjelder design av nettsteder. Målet ditt bør være å opprette en mal som vil være konsistent når det gjelder merkepresentasjonen, men være fleksibel nok til å kunne varieres noe i de lokaliserte versjonene. Her er noen av de punktene du bør vurdere.

Flerkulturell design


Det er grunnleggende forskjeller i design av nettsteder som er utformet til kulturer med "høy kontekst" og "lav kontekst". Se for eksempel på forskjellene mellom YouTube, som ble utformet med tanke på en vestlig kultur med "lav kontekst", og den kinesiske versjonen Tudou. Å spille av en video på YouTube består ganske enkelt av at videoen spilles av i hovedskjermbildet ditt, hvor du også kan velge fullskjermvisning - men å spille av en video på Tudou bringer deg inn i en virtuell kino, med en bakgrunn som er utformet slik at den ser ut som en kinosal og med masse popup-animasjoner.

Dette er en god illustrasjon av den grunnleggende forskjellen mellom kulturer med "lav kontekst", som liker minimalisme og direkte presentert informasjon, og kulturer med "høy kontekst", som får mye mer av informasjonen sin fra bakgrunnen eller konteksten til et nettsted.

Det er viktig at du ser på konkurrentene på hvert marked for å se hva de gjør bra med utformingen av nettstedene sine, og deretter bør du etterligne dette, mens du sørger for et element av konsistent merkepresentasjon på alle nettstedene – se for eksempel på forskjeller og likheter på Cokes svenske nettsted og det kinesiske nettstedet.

Navigering og farger



Hovedproblemet ditt med navigering vil bli vekslingen mellom språk som skrives fra venstre mot høyre og de som skrives fra høyre mot venstre. Praktiske kaskadestilark (CSS) gjør det ganske enkelt å bytte retningen på teksten eller snu malen ved å legge til høyre til venstre-attributten dir="rtl" til de nødvendige områdene – men vi kommer tilbake til CSS senere. Hvis du benytter en horisontal navigeringslinje, vil det forhindre problemer som følge av at du må flytte navigeringslinjen fra den ene siden til den andre. Alternativt vil det å holde nettstedet så symmetrisk som mulig spare deg for å måtte utforme sidene på nytt når du veksler retning på språkene.

Du bør også vurdere fargeopplegget grundig som du velger for hvert nettsted. Det er åpenbart at du ikke ønsker å endre fargene radikalt på de enkelte nettstedene, men du må også være klar over at farger har ulik betydning i ulike kulturer, som vist i denne grafen. Det beste er om du velger en lys, farget bakgrunn med mørk tekst – og blå blir ansett som den mest universelt aksepterte fargen.

CSS, Unicode UTF-8 og Flash


Det er praktisk å holde innholdet atskilt fra designen når du må bytte tekst og bilder på ulike nettsteder, derfor er CSS det beste valget for flerkulturell webdesign. Du trenger også en tegnkoder som kan håndtere flere skrifttyper, fra latin, til kyrillisk, arabisk og forenklet kinesisk. Unicode UTF-8 gjør alt dette og mer til (til sammen 90 skrifttyper) og støttes av alle de viktigste nettleserne, noe som gjør det til det beste valget som tegnkoder.

Flash er et verktøy du bør begrense bruken av – bortsett fra at Flash reduserer hastigheten på nedlastingene (som berører besøkerne dine i land med lav hastighet på Internett og rangeringen av nettstedet ditt i søkemotorene), vil søkeord som er innebygd i Flash-filer ikke kunne leses av søkemotoredderkopper, noe som gjør dem ubrukelige for søkemotoroptimalisering (SEO).

Bruk riktige bilder


I tillegg til det åpenbare, at du må unngå bilder som kan oppfattes som støtende i konservative kulturer, er det viktig å sørge for at bildene dine er relevante for målgruppene dine. Så hvis du utvikler et nettsted for et kinesisk publikum, bør du ha bilder av kinesiske personer som bruker og nyter produktene dine. Hvis du velger å lage et nettsted med universell tilgang, bør du velge generelle bilder som ikke er spesielle for noen kulturer. Coca Colas bildelokaliseringspunkt på nettstedene for Kina og Spania vises som eksempel.

Optimaliser bildene dine


Men i tillegg til bare å velge riktige bilder, må du også optimalisere bildene for søkemotorresultater, fordi bildesøk er det nest største søkeområdet etter vanlige "kontekst"-søk, og søkemotorene tar nå også hensyn til bilderesultater i de vanlige søkerangeringene.

Det er enkelte ting du må gjøre for å søkemotoroptimalisere bildene dine. For det første må du holde bildestørrelsen nede, fordi bilder uten sammenligning er de elementene som mest reduserer hastigheten på nedlasting av siden – hold bildene på 72 dpi, noe som er mer enn nok for bruk på nettet. Deretter må du sørge for at bildene dine har riktige navn – hvis det er et bilde av en palme, må du kalle det palme.jpg istedenfor IMG_001.jpg. Du bør også bruke bildetekster hvis det er mulig, slik at du kan legge til ekstra søkeord og informasjon, og du kan bruke "alt"-attributten på bildetaggen for å merke bildet. Til slutt bør du alltid når det er mulig bruke bildene dine i pressemeldinger og i gjesteinnlegg for å lage en kobling tilbake til nettstedet ditt, og viktigst av alt, sørg for at bildene dine ikke skjules fra søkemotoredderkopper i blokkerte mapper. Hvis du ikke ønsker at alle bildene dine skal være tilgjengelige, kan du oppbevare alle bildene som har med struktur og navigering å gjøre i én blokkert mappe og alle bilder i forbindelse med nyheter og illustrasjoner i en annen, åpen mappe.



Skrevet av Christian Arno, Lingo24

Brukerens avatar
medlem i 109 måneder
 

Har studert dette med "vest

Innleggav KDN » tor 15.07.2010 5:44

Har studert dette med "vest vs øst" når det kommer til design og kan virkelig anbefalle "The Geography of thought" fra forfatteren Richard Nisbett hvis man vil gå dypere i forståelsen mellom vest og øst.

Jeg ville for eksempel aldri designet en dating tjeneste med hvit/lys bakgrund hvis målgruppen var Kinesere. Hvit assosieres med begravelse i Kina på samme måte som sort gir disse assosiasjonene for oss i vesten. Det samme gjelder når man kommer til symbolikk og former.

Forskjellene bunner i hvordan Hellas og Kina startet den moderne utviklingen for ca 2500 år siden. Grekernes vinkling var at alle objekter skulle defineres som egne objekter. Kineserne definisjon av objekter var heller slik at de var relatert til hverandre. Denne forskjellen er noe som preger begge type samfund i dag.

For de som driver/ har drevet buisness i Kina vet at et godt forhold til buisness partneren er langt viktigere enn selve transaksjonen i seg selv. Det er viktig å bygge relasjoner for videre sammarbeid siden dette vil gagne begge parter mer på lang sikt.

Sporet kanskje litt av fra temaet i seg selv, men det jeg prøver å påpeke er at vi som designere må se helhetlig på forskjellene i hele samfunds strukturen for å virkelig forstå hvordan vi best mulig kan tilby en god tjeneste på kryss av grenser.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 


Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Driver155, Google [Bot]