Apple lanserer Aperture 3

Apple lanserer Aperture 3

Innleggav panther » tir 09.02.2010 18:08

Aperture 3

Etter lang tid uten oppdateringer, slapp Apple endelig i dag en ny versjon av deres profesjonelle fotoprogramvare Aperture. I Aperture 3 har Apple inkludert over 200 nye funksjoner, deriblant ansiktsgjenkjennelse (Faces) og geo-tagging.

Aperture 3 lover over 200 nye funksjoner, men de største funksjonene er utvilsomt støtten for Faces, Places, Brushes og forhåndsdefinerte innstillinger.

Millioner av mennesker elsker å bruke iPhoto for å organisere, redigere og dele sine digitale bilder. Aperture 3 er beregnet for både fagfolk som redigerer og administrere massive bibliotek av bilder og iPhoto-brukere som ønsker å ta sine bilder hakket videre.


uttalte Apples Phil Schiller i en pressemelding.

Faces er en funksjon som iPhoto har hatt lenge, men som storebror Aperture ikke har arvet før i denne nye utgaven. Faces fungerer som på iPhoto, det vil si at Aperture autmatisk prøver å gjenkjenne ansikter i dine fotografier og deretter kategorisere fotografier etter personer i bildene. Nytt i Aperture sin Faces-støtte er muligheten for å se bilder med ukjente fjes, en funksjon mange gjerne også vil se i iPhoto.

Faces til Aperture

Ikke nok med at Aperture har fått Faces fra iPhoto, så har storebror også fått med seg "Places" - geotaggingsfunksjonen som gir deg mulighet til å plassere bilder på et innebygd kart (levert av Google Maps). Hvis kameraet har GPS og geotaggingstøtte gjengis bildene dine automatisk på kartet, hvis ikke kan du legge inn dette manuelt eller bruke en ekstern GPS-enhet.

Places til Aperture

Sist, men ikke minst, så har Aperture også fått brushes. Brushes gir deg preis kontroll over redigeringen av bildene og er perfekt til retusjering og forbedring av bildene. Brushes kommer også med ferdige innstillinger for for eksempel retusjering av hud - en prosess mange fotografer gjør.

Brushes til Aperture

Aperture 3 inkluderer også en ny funksjon for å skape relativt avanserte lysbildeserier. Den nye funksjonen gjør det enkelt å lage lysbildeserier vevet sammen av bilder, lyd, tekst og HD-video. Du kan velge en av seks Apple-designede temaer eller velge din egen overganger, bakgrunner, titler og lydspor.

Aperture 3 koster NOK 1690,- og er tilgjengelig fra Apple Store og Apple-forhandlere fra og med i dag.
medlem i 248 måneder
 

Oppgradering online?

Innleggav hansingehagen » tir 09.02.2010 18:21

Det ser ikke ut til at man kan oppgradere online .... ganske irriterende.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

oppgradering

Innleggav morgoth » tir 09.02.2010 18:27

Ser ut som om du kan velge oppradering til høyre rett under legg i handlekurv knappen.
Pris: 849,-
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav hansingehagen » tir 09.02.2010 18:29

Ja, det er opgraderingen jeg kjøpte ... men, fikk ikke lastet ned eller lisensnøkkelen online .. jeg må fortsatt vente til pakken dukker opp i posten ... rundt 15. februar

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

ah...skjønner, og er

Innleggav morgoth » tir 09.02.2010 18:35

ah...skjønner, og er enig.
Digital levering burde være på plass som en opsjon i 2010 uten tvil.
Spesiellt med tanke på Apples "grønne profil", man trenger ikke embalasjen ei heller transporten.
Sist endret av morgoth den tir 09.02.2010 18:35, endret 1 gang
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav hansingehagen » tir 09.02.2010 18:36

Det verste er at Apple har hatt digital levering på Aperture 2 ... tidligere.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav BlueWaste » tir 09.02.2010 18:53

Så det sender ikke lisensnøkkelsen over epost? Vel, der mistet de min spontane 1-Click-Buy. Når jeg må sitte i vent på posten utløser dette tanker som "Trenger jeg dette?", "Kommer nok snart i butikken!"

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav hansingehagen » tir 09.02.2010 18:57

Jeg har bare fått en email som seier at produktet blir levert mellom 15 og 17. februar ...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav BlueWaste » tir 09.02.2010 19:04

Etter å ha tenkt meg om, så er det ikke så fryktelig at den kommer i posten. For jeg nekter å tro det tar over 30 dager å levere pakken i posten, og i mellomtiden har du "Aperture 3 Trial" nøkkelen som du kan få tilsendt via epost.

Alt ordner seg for snille karer. Hvertfall når man får tid til å tenke seg litt om :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Noen som har fått mail med

Innleggav SRD » tir 09.02.2010 19:11

Noen som har fått mail med 30-dagers lisens? Jeg har bestilt en trailversjon uten å ha fått noen mail :/
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav BlueWaste » tir 09.02.2010 19:14

Bestill fra Apple Store US. Fikk ikke nøkkel fra den norske.

http://www.apple.com/aperture

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Takk, det fungerte :) Da

Innleggav SRD » tir 09.02.2010 19:42

Takk, det fungerte :) Da får jeg bruke trailversjonen til oppgraderingen kommer i posten
medlem i 203 måneder
 

Aperture 3 Trail og iLife '08

Innleggav thepatrix » tir 09.02.2010 19:42

Fikk følgende feilmelding når jeg skulle importere mitt iPhoto (iLife'08)bibliotek: http://grab.by/2iFk

Ganske irriterenede. Det betyr at man må både kjøpe iLife'09 og Aperture 3 - og da blir det litt penger av det.

Ellers kan man jo importere hele biblioteket folder for folder - hvis man har et par timer til overs.

The Patrix
medlem i 178 måneder
 

@the patrix Eg har ilife 08,

Innleggav djhalleu » tir 09.02.2010 19:48

@the patrix

Eg har ilife 08, eg tenkte at eg skulle prøve ut aperture.

Det er i beste fall en tabbe av Apple å ikke skrive at ilife 09 er påkrevd. Skuffende!

Dette er kravspecs via apple.com


System requirements

Mac OS X v10.5.8 or v10.6.2 or later
One of the following Intel-based Mac computers:
Mac Pro
MacBook Pro
MacBook
MacBook Air
iMac
Mac mini

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Jeg avbestilte nettopp

Innleggav Caution » tir 09.02.2010 19:51

Jeg avbestilte nettopp Aperture 3 og skal prøve dette: http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 9&tstart=0
Sist endret av Caution den tir 09.02.2010 19:51, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron