Apple lanserer Aperture 3

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav Mega_Therion » søn 14.02.2010 3:03

Ikke oppgrader fra A2 til A3 nå! A3 er fullt av bugs og har gjort biblioteket mitt helt ubrukelig. Skam dere Apple, som lanserer så dårlig testet programvare! Les mer på Aperture-forumet på apple.com
:-!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav cladi » søn 14.02.2010 23:54

Hmm... jeg har importert 53.000 bilder til Aperture 3.0, og det gikk knirkefritt. Men jeg slo av Faces-funksjonen før import. Det tror jeg gjorde susen.
medlem i 198 måneder
 

Vent med å oppgradere!

Innleggav ingarsorensen » man 15.02.2010 14:44

Aperture 3 er et fantastisk program som tar Aperture et langt steg videre, samtidig som man nå har tatt med godbitene fra iPhoto som gjør at men kan droppe IPhoto fra nå av.
Imidlertid er det en del grums som gjør at man tar en stor risiko i det men overfører arkivet fra Aperture 2 til Aperture 3. Man KAN eksportere Ap2-prosjektene til en egen mappe på Macen og deretter importere disse fra Aperture 3 og man KAN være heldig med overføringen, men det beste er nok å vente til problemene er rettet.
På Aperture discussions finnes det mange som har vært heldige, og mange som har vært uheldige;
http://discussions.apple.com/category.j ... goryID=184
medlem i 169 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav SRD » man 15.02.2010 17:14

Hvis en har lagret RAW-filene i egne mapper er det jo ikke noe problem å ta kopi av Aperture 2 bibilioteket før en installerer Aperture 3. Da vil det vel ikke være noe risiko?
medlem i 203 måneder
 

noen som vet om

Innleggav 639me » man 15.02.2010 18:33

noen som vet om fotobok-funksjonen er eller vil bli tilgjengelig i norge?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav nathmac » man 15.02.2010 19:11

Det har den vert lenge

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Nei SRD, det bør gå greit

Innleggav ingarsorensen » man 15.02.2010 19:44

Problemet oppstår vistnok for de fleste når man converterer hele ap2-biblioteket i en omgang. Hvis det crasjer mot slutten av overføringen er det for sent å finne igjen bildene i ap2. Man vil nok være ganske trygg om man tar en kopi av hele biblioteket på forhånd også
medlem i 169 måneder
 

fotobok-funksjonene er

Innleggav ingarsorensen » man 15.02.2010 19:47

fotobok-funksjonene er tilgjengelig i Norge, og de er "lekrere" i Aperture enn i iPhoto. Nå har de i tillegg tatt med alle iPhoto sine amatørfunksjoner, så dette blir bra!
medlem i 169 måneder
 

Oppgraderingen tar mye

Innleggav steinmb » tir 16.02.2010 16:26

Oppgraderingen tar mye plass. Jeg sitter no og venter på ny harddisk. Har et 350GB stort bibliotek på en 500GB disk men Aperture 3 trengte mere plass for å gjøre selve oppgraderingen. Synes at Apple burder skrive med STORE bokstaver at du ikke installerer ver. 3 før du vet at du har nok ledig plass for oppgraderingen av bibliotektet.

Fore dere som har små nok biblioteker eller store nok disker kan det være lurt å slå av geo og faces deteksjon på import/convert til ver.3

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

cladi skriver at han/hun

Innleggav Herman1 » ons 17.02.2010 22:18

cladi skriver at han/hun skrudde av Faces. Det går altså an å skru av både Faces og Places i Aperture 3?

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Oppgraderingen tar mye

Innleggav SRD » ons 17.02.2010 23:11

steinmb skrev:Oppgraderingen tar mye plass. Jeg sitter no og venter på ny harddisk. Har et 350GB stort bibliotek på en 500GB disk men Aperture 3 trengte mere plass for å gjøre selve oppgraderingen. Synes at Apple burder skrive med STORE bokstaver at du ikke installerer ver. 3 før du vet at du har nok ledig plass for oppgraderingen av bibliotektet.

Fore dere som har små nok biblioteker eller store nok disker kan det være lurt å slå av geo og faces deteksjon på import/convert til ver.3

Grunnen er at Aperture tar å lager en kopi av biblioteket før den oppgraderer det. Du kan jo dele opp biblioteket før du oppgraderer.
medlem i 203 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav steinmb » ons 17.02.2010 23:24

Ikke lett å dele den opp etter du har instl. Aperture 3 ;) Nå sitter jeg å venter på at Fedex skal komme med en ny disk.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav cladi » tor 18.02.2010 11:43

@Herman1
Ja, du kan skru av funksjonen Faces. Heldigvis. For meg er den bare plunder og heft som stjeler prosessorkraft. Tenk deg f.eks et konsertbilde - tatt fra scenen ut mot publikum...

Men nei, jeg har ikke funnet noen mulighet til å skru Places helt av.
medlem i 198 måneder
 

Fikk med ny disk og maskinen

Innleggav steinmb » tor 18.02.2010 20:28

Fikk meg ny disk men nok plass for oppgraderingen og maskinen har stått og knasket i vei over natten men ikke alt er ikke enda balsam. Har testet dette på to forskjellig 2.x biblioteker og den sliter på begge.
Den oppgrader lib. og starter opp, etter dette kan du bruke Aperture 3 som vanlig men den kjører en postprosessering som du kan se med “show activity” vinduet i Aperture. Aperture kaller det bare Updating library. Denne jobben kjører seg “fast”. Du merker det med at CPU forbruket faller til nesten null og den begynner å spise resten av minne og så starter den med swap. Aperture blir veldig uresponsiv. Ikke la deg lure til å tro den henger for det gjør den ikke men den vil fortsette å spise disken din til ikke noe er igjen. Jeg lot den rote på disken til den tok 40GB og da kjørte jeg en command+q og etter en 20 minutt hadde den klart å avslutte seg selv.

Aperture vil ikke stoppe opp på samme item hver gang så langt jeg kan se, den prosesserer et variabelt antall items hver gang du starter Aperture så husker du å restarte Apterture hver gang den stopper opp vil den til slutt bli ferdig. Perfekt? Nei!
Sist endret av steinmb den tor 18.02.2010 20:30, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Apple lanserer Aperture 3

Innleggav SRD » tor 18.02.2010 21:11

Jeg hadde litt av det samme problemet, men det ga seg når jeg lot Aperture få være i fred. Jeg brukte maskinen til andre ting, uten at jeg gjorde noe som helst i Aperture, og da gikk det helt fint.
medlem i 203 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]