Adobe slipper betaversjon av Photoshop Lightroom 3

Adobe slipper betaversjon av Photoshop Lightroom 3

Innleggav kolby » tor 22.10.2009 13:20

Lightroom

Den nye betaversjonen av Adobe Photoshop Lightroom 3 gir en forsmak på noen av de nye og forbedrede funksjonene som kommer i neste ordinære versjon av programmet. Lightroom finnes for både Mac- og Windowsbrukere, og er en komplett løsning som støtter den daglige arbeidsflyten for profesjonelle fotografer og seriøse amatørfotografer.

Blant nyhetene i betaversjonen av Lightroom 3, som for øvrig er gratis tilgjengelig på Adobe Labs, finner vi en mer intuitiv importfunksjon, bedre verktøy for støyreduksjon og skarphetskontroll, i tillegg til bedre muligheter for lysbildevisning.

Vi er veldig takknemlige for å ha en sterk brukergruppe av fotografer som benytter Lightroom, og bidrar i utviklingen av programmet og på den måten optimaliserer nytteverdien i fotografens hverdag. Samtidig som vi selv arbeider hardt med Lightroom 3, setter vi stor pris på våre brukeres bidrag i utviklingsarbeidet. Deres synspunkter hjelper oss til å gjøre det ferdige produktet så bra som mulig
sier Mattias Jonsson, produktspesialist på foto hos Adobe Systems Nordic.

Nyheter i Lightroom 3 Beta



Betaversjonen av Lightroom 3 er skrevet på nytt fra grunnen av. Mange skjulte funksjoner er raskere, både for å kunne håndtere de voksende mengdene av bilder som lagres og for å gi raskere respons ved ulik bildebearbeidelse.

Én av forbedringene er at importfunksjonen i bibliotekmodulen er bygget om, slik at bilder hentes inn i programmet på en mer intuitiv måte. Ved å enkelt angi kilde og destinasjon for bildene og lagre innstillinger for eksempelvis bearbeidelse, metadata og destinasjon vil det bli mulig å benytte forhåndsinnstillingene senere.


Se flere videoer på tv.adobe.com/product/lightroom.

Fremkallermodulen har en forbedret prosessmotor som skal gjøre det enklere å lage bilder med høy kvalitet. Verktøy for skarphet og støyreduksjon er forbedret, samtidig som man bevarer bildenes detaljer og kontrast. Nytt er også kornverktøy, som gir bildene en filmlignende, kornete effekt. Dessuten finnes to nye vignettmodus som hjelper foto- grafen få mer naturlige bilder.

Lightroom 3 beta har også avanserte alternativer for utdata, blant annet muligheten til å eksportere lysbildeserier som filmklipp med lyd og tittelsider som man kan laste opp på nettsider eller optimalisere for mobile kanaler. Takket være nye funksjoner for vannmerker vil det også bli mulig å legge inn tekst eller annen grafisk informasjon direkte i bildet og justere størrelsen, plassering og gjennomsiktighet.

Pris og tilgjengelighet



Betaversjonen av Adobe Photoshop Lightroom 3 kan lastes ned til Mac og Windows på Adobe Labs.

Synspunkter kan gis i Lightroom-forumet på http://forums.adobe.com/community/lightroom, eller @AdobeLR for å tvitre om Adobe Photoshop Lightroom 3 beta med taggen #AdobeLR3.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Noen som har noen erfaringer

Innleggav Runert » man 02.11.2009 14:21

Noen som har noen erfaringer med denne beta utgivelsen.

Lurer selv på å gi opp apperture og reise til lysrommet..

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Adobe slipper betaversjon av Photoshop Lightroom 3

Innleggav cladi » man 02.11.2009 15:01

Har testet betaen en liten uke nå, og det er vel ingen ting her som gjør at jeg bytter ut Aperture med det første. Nå skal det sies at jeg har brukt Aperture daglig siden programmet kom ut, slik at vanens makt er svært stor i mitt tilfelle. Men jeg ser ikke at Lightroom har flere eller bedre funksjoner som vil lette arbeidsflyten min, eller som vil gjøre det verdt å flytte halvannen terrabyte med bilder over i nytt program.
medlem i 198 måneder
 

Sakalav

Innleggav Sakalav » tir 03.11.2009 12:54

Om du bruker Aperture, og er førnøyd med det, så tror jeg at jeg ville fortsatt å bruke det.
Jeg har ikke tenkt å bruke annet enn Lightroom, men det har mere med at det er tilgjengelig til både OSX og Windows.

Det går jo selvfølgelig an å laste ned denne betaen og prøve den ut gratis, så hvis du virkelig er interessert i Lightroom, så anbefaler jeg deg å gjør det.

Når det gjelder disse programmene, så er det aller beste å gjøre opp en egen erfaring og så ta besluttningene ut fra det.

Men husk en ting... Dette er en BETA og ikke ett ferdig produkt. Her kan enda komme mange forandringer før den ferdige utgaven er ferdig og klar til levering.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Adobe slipper betaversjon av Photoshop Lightroom 3

Innleggav rockphotog » tir 03.11.2009 14:08

Når det gjelder Aperture vs Lightroom tror jeg det har veldig mye med vane å gjøre.

Jeg begynte å bruke Lightroom fordi jeg var fornøyd RawShooter Pro-bruker på Windows, men RawShooter ble kjøpt opp og dratt inn i Lightroom 1 med gratis/billig upgrade, så slik ble jeg "lurt" inn der. I tillegg til at Aperture ikke var et alternativ på Windows.

I dag kjører jeg Mac, og skal ikke se bort fra at jeg hadde vært Aperture-bruker hvis jeg startet fra scratch, men som necnt av cladi: Vanens makt er for stor.

Brukerens avatar
medlem i 177 måneder
 

betaproblemer

Innleggav lateral » fre 11.12.2009 14:54

Har brukt LR3b en liten stund, men ikke regelmessig. Mest fordi det ennå er ganske ustabilt. Det importerer bilder bare hver tredje gang jeg forsøker og har noen grafiske glitches.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 


Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]