En sammenligning av noen tapsfrie og tilnærmet tapsfrie video-codecs.
Etter inspirasjon fra Graeme Nattress sin
anmeldelse av BitJazz's SheerVideo fra 2004, har vi lastet ned en
demo av SheerVideo og gjort noen tester. Vi har sammenlignet noen av dagens mest populære tapsfrie og tilnærmet tapsfrie video-codecs med hverandre. Det er spesielt interessant å se hvordan Apples nye ProRes 4444-codec holder mål, og det blir spennende å se hvor godt den faktisk fungerer i praksis fremover.
Som eksempel-fil, rendret vi ut den 150 frames lange Motion 4 HD Templaten
Crowd Control. Den ble rendret ut i 16-bit beste kvalitet TIFF, i standardoppløsningen 1280x720 med 29,97 bilder per sekund. Etter det transkodet vi TIFF-klippet til de forskjellige codecene med QuickTime Player og tok tiden manuelt.
Etter transkodingen var ferdig, importerte vi klippene i Final Cut Pro 7, hvor vi lagde en ny sekvens med TIFF-klippet. Vi la hvert av de transkodede klippene over på V2 og endret composite mode til
Difference. For hvert klipp eksporterte vi et TIFF-stillbilde av frame 52. Dette bildet åpnet vi i Preview og skrudde opp lysstyrken maksimalt slik at man enklere kunne se tap av data sammenlignet med TIFF-kildefilen. ProRes 4444-klippet måtte vi hente klippet inn i After Effects og legge på en adjustment-layer med et levels-filter for å klare å få frem synlig tap av data (
Takk Graeme!)
Maskin- og programvare
- MacBook Pro 2.16GHz Core Duo
- 2GB ram
- 320GB 7200rpm harddisk
- Mac OS X 10.5.7
- QuickTime 7.6.2
- Final Cut Studio 3
- After Effects CS3
- SheerVideo HD Pro for Mac Intel 2.7.7.2
Transkoding-resultater
Apples ProRes 4444 er ganske imponerende. Den ser bra ut, er rask, og tar minst plass sammenlignet med BitJazz og Animation. ProRes 4444 er derimot ikke tapsfri slik som BitJazz og Animation er. Det gjenstår å se hvor godt ProRes 4444 håndterer konvertering på tvers av ulike fargerom. Apple er godt kjent for sine gamma-problemer i QuickTime og Final Cut Studio.
http://twitter.com/Chris_Rock" />
Animation og Photo JPEG er fortsatt to veldig gode codecs, og svært mange Apple-brukere vil fortsette å bruke i de sammenhenger det er naturlig. Photo JPEG er utrolig effektiv og rask, men den støtter ikke alpha-kanaler og den er også den av kodekene med størst datatap. Alle codecene i denne testen er visuelt tapsfrie i mange generasjoner. ProRes 4444 er den eneste av codecene som er støttet av Apples Real-Time Extreme-motor, noe som er en ganske viktig fordel i et Final Cut Pro-miljø.
BitJazz sin SheerVideo-codec er totalt tapsfri og krever bare halvparten så mye data sammenlignet med Animation. Det er meget imponerende!
SheerVideo støtter alle profesjonelle pikselformater og kan ved hjelp av
Synchromy-teknologi, som er innebygget i codecen, konvertere mellom fargerom uten noen form for kvalitetstap. Her er eksempler på ulike fargekonverteringer man kan gjøre.
input format -> editing format -> output format
- Y'CbCr[A] 8bv 4:4:4[:4] -> Sheer RGB[A] 10b -> Y'CbCr[A] 8bv 4:4:4[:4]
- Sheer RGB[A] 10b -> Y'CbCr[A] 12bv 4:4:4[:4] -> Sheer RGB[A] 10b
- Sheer RGB[A] 8b -> Y'CbCr[A] 10bv 4:4:4[:4] -> Sheer RGB[A] 8b
- RGB[A] 8b -> Sheer Y'CbCr[A] 10bv 4:4:4[:4] -> RGB[A] 8b
- Sheer Y'CbCr[A] 10bv 4:4:4[:4] -> RGB[A] 12b -> Sheer Y'CbCr[A] 10bv 4:4:4[:4]
- Sheer Y'CbCr[A] 8bv 4:4:4[:4] -> RGB[A] 9b -> Sheer Y'CbCr[A] 8bv 4:4:4[:4]
Dette er det nok få codecs som kan konkurrere med.
SheerVideo incorporates Synchromy nondestructive color-conversion technology —the most accurate color-space converter in the world. –BitJazz
Difference-testen
TIFF-kildefilen (frame 52)
Klikk for å se JPEG i full størrelse
ProRes 4444
Klikk for å se JPEG i full størrelse
BitJazz SheerVideo RGB(A) 10bf
Klikk for å se JPEG i full størrelse
Animation @ 100% (med keyframes satt til all)
Klikk for å se JPEG i full størrelse
Photo JPEG @ 100%
Klikk for å se JPEG i full størrelse
ProRes HQ med 4:4:4 chroma filtering
Klikk for å se JPEG i full størrelse.
Du kan enkelt gjøre denne testen selv. Hvis du vil sammenligne resultatene dine med våre, kan du bare bruke samme Motion-template,
Crowd Control som kildefil (husk å sette prosjektet til 16-bit og rendring til beste kvalitet).
(Denne artikkelen ble orginalt skrevet på engelsk og publisert på en statisk side på
http://thomasberglund.no)