Fotokonkurranse: Hjelp, spørsmål og diskusjon

Fotokonkurranse: Hjelp, spørsmål og diskusjon

Innleggav Åsmund » fre 28.03.2008 20:46

I denne tråden kan du stille spørsmål og få hjelp i forbindelse med konkurransene.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav MacPhisto » søn 30.03.2008 21:14

Kjipt med tidsbegrensningen, ikke er det lett å ta bilder av solnedgang uten helikopter heller! Vi få håpe på bedre vær, i mellomtiden får dere nyte forrige ukes solnedgang over Neemrana fort noen timer utenfor New Delhi! Vel bekomme...

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav thomasb » man 31.03.2008 0:01

Hehe. Nydelig bilde! Du må gjerne legge til bildet på flickr-gruppa, selv om du ikke kan sende inn bildet i konkurransen :)

Hvordan legge inn bilder i Group Photo Pool?
1. Gå til flickr-bildet du vil legge til i Group Photo Pool
2. Klikk på Send to Group-knappen mellom bildetittelen og bildet ditt.
3. Velg Kreativ1
(se også Flickr sin How do I share a photo with a group?)

Vi har satt en tidsbegrensning, blant annet pga. at...
Vi ønsker å stimulere våre fotointeresserte til å bruke sine kreative evner og utvikle seg innen emnet fotografi. Derfor lanserer vi i dag nyheten om av vi fremover vil ha fotokonkurranser hver eneste uke!
http://kreativ1.no/node/336/

Vi har altså en tidsbegrensning for å motivere folk til å gå ut å ta bilder. Det ville blitt en ganske kjedelig konkurranse, dersom alle bare dro frem blinkskudd fra tidligere.

Tips til alle! Sjekk http://yr.no for værmelding :)

Litt inspirasjon til den første konkurransen: http://www.flickr.com/groups/sun/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Knesaren » man 31.03.2008 0:09

Hvame sitter i juryen? Skal kreativ1-medlemmer stemme over beste bilde?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav thomasb » man 31.03.2008 0:11

Jepp. Juryen er alle Kreativ1-brukere :)

Vi åpner for stemming når neste ukes konkurranse starter. Det kommer mer informasjon om dette når det nærmer seg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Knesaren » man 31.03.2008 0:14

Men da har vinneren bare ett sekund på seg å velge nytt tema... Neste konkurranse starter jo når den forrige er ferdig :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav thomasb » man 31.03.2008 0:27

Takk. Det glemte vi å skrive om. Det er nemlig slik at de tre første ukene, bestemmer vi i administrasjonen tema.

uke1: konkurranse1
uke2: konkurranse 2 + avstemming av konkurranse1
uke3: konkurrranse 3 + avstemming av konkurranse2
uke4: konkurranse 4 (bestemt av vinneren av konkurranse1) + avstemming av konkurranse3


Det er litt komplisert nå til å begynne med, men så fort vi kommer i gang, vil det fungere fint.

Vinneren har altså én hel uke på å finne på nytt tema :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Elling85 » man 31.03.2008 11:52

Jeg ble veldig begeistret da jeg oppdaget denne konkurransen, og gledet meg til første runde. Helt til jeg leste konkurransereglene.

§2: Fotografiet må være tatt samme uke.
Altså i perioden man. kl 01.00 og søn. kl 18.00, samme uke som konkurransen er i gang. EXIF-data vil bli kontrollert av gruppens administratorer.


Og så var leken over for alle oss som skyter film.

Hvorfor skal vi diskrimineres på denne måten? Jeg forstår at dere vil motivere folk til å gå ut å ta bilder, og det er et meget nobelt initiativ, men må det gå på bekostning av oss som enda finner glede i det analoge formatet?

Ja, man kan selvfølgelig ta et bilde på film, springe til Farvelabben, fremkalle og scanne, og så rekke å poste et bilde innen konkurransens tidsfrist. Men det innebærer jo blant annet at man må skyte ut en hel rull, noe jeg i hvertfall sjelden gjør på en gang (spesielt fordi det faktisk er ganske dyrt). Og dere vil heller ikke få noe EXIF-bevis, som vel i praksis betyr at jeg bare kan finne frem et gammelt bilde fra arkivet, scanne det på nytt og si at jeg tok det i går. Og dermed får jeg vel uansett ikke være med i konkurranse.

Er det slik det skal være? Hva skjedde med solidariteten?

Jeg vil gjerne be om fjerning av paragraf 2 i konkurransereglementet, slik at alle får muligheten til å delta på morroa. Håper det finnes sympati, selv i vår digitale tidsalder.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav apelthun » man 31.03.2008 12:17

Jeg vil gjerne be om fjerning av paragraf 2 i konkurransereglementet, slik at alle får muligheten til å delta på morroa. Håper det finnes sympati, selv i vår digitale tidsalder.


Jeg er uenig med deg. Jeg skjønner at du føler deg utenfor. Jeg skjønner deg fordi jeg bor i Bergen, Når er det noen sol her som går ned? ikke ofte.. Men jeg synest at regelen bør bli opprettholdt for å fremme kreativiteten og slippe at alle drar frem skrytebilder for hver konkurranse.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Knesaren » man 31.03.2008 12:35

Enig med apelthun. Hvis den regelen ikke hadde vært der, hadde jeg bare lastet opp et nytt bilde fra iPhoto-arkivet mitt hver uke :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Jon » man 31.03.2008 12:49

På en annen side kan EXIF info forfalskes uten store problemer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav apelthun » man 31.03.2008 13:01

Sant nok, men folk må vel ha litt samvittighet. Må smake litt bittert å vinne med juks.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Knesaren » man 31.03.2008 13:04

apelthun skrev:Må smake litt bittert å vinne med juks.


....ikke for en juksemaker :-)

Du må ikke tro at alle Mac-brukere er ærlige. Det er som å tro at alle svensker er dumme... (eller er de det?)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Åsmund » man 31.03.2008 14:39

Det er mulig å jukse ja. Finner vi ut av det, kan det hende vi stenger brukeren ute fra fremtidige konkurranser, så dropp juksen. :-)

elling:
Godt poeng du har angående de som bruker film. Vi skal vurdere denne problemstillingen, og i utgangspunktet kan jeg si at det aldri var meningen å utelukke bilder tatt med film. Vi skal se på hvordan vi kan løse dette, men det blir ikke gjort noe i denne konkurranseperioden (uken).

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fotokonkurranse: Hjelp og spørsmål

Innleggav Knesaren » man 31.03.2008 14:49

...det kan løses med hvordan bildene vurderes. Hvis bildekomposisjon osv teller og ikke kvaliteten (oppløsningen) på bildet som teller, så kan framegrabs fra film sendes inn. Dette vil jo være fint med tanke på at noen kanskje tar et knall bilde med mobiltelefonen sin...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Neste

Returner til Fotokonkurranser



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]