Overeksponering av fargen rød. Noen gode råd?

Innleggav Linge » tor 15.03.2007 13:39

Ser ut som det er sterk rød farge på jakken også, tror du må bruke RBG farge histogram, for å dempe de røde fargene.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav ch_knapp » tor 15.03.2007 14:48

Du har ekstremt kraftige farger på de bildene også, tror den jpeg-konverteringen som er satt i kameraet er satt litt for sterkt. Sett den til en nøytral instilling som ikke forsterker kontrast eller farge - og gjør dette heller etterpå. (slik andre har foreslått)

Ikke rot med fargebalanse (RGB-instillingene), da vil du bare få bilder med feil farger.

Å kompensere med EV-instillingen kan løse det, siden det er så reflektivt materiale, men da kan de andre materialene bli undereksponert.

Du får kjøpt billig softboks til å sette foran den interne blitzen på FotoVideo.no, 200,- sånn ca, det vil hjelpe på problemet, samt gi generelt bedre portretter.

RAW fungerer greit nok i iPhoto til å få en introduksjon til det der. Men vær klar over at når du lagrer endringene blir det konvertert til JPEG og RAW-filen arkivert. Så du må revertere til orginalen for å gjøre nye endringer med utgangspunkt i RAW-filen/kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav sungame » tor 15.03.2007 15:18

Photoshop (både Elements og CS) takler raw-filene fra D70 helt fint. Jeg bruker elements sjøl, og skyter nesten bare raw, med mindre jeg har veldig dårlig tid. Som nevnt har du mye større mulighet til å korrigere raw-filer, da de rett og slett tar vare på all informasjonen fra brikka i kameraet.

Ellers synes jeg sjøl at D70 har en tendens til å overeksponere blitsbilder, spesielt på nært hold. Dette gjelder forsåvidt de fleste pop-upblitser, men jeg synes D70 er spesielt ille. En grei løsning er som ch_knapp nevner en såkalt softscreen. Det er kort fortalt en hvit reflektor bak blitsen og en gjennomskinnelig plastduk du bretter foran blitsen. Genialt til portretter, du får et mykt og naturlig lys (i forhold til bare pop-up) og unngår overdrevne kontraster, slagskygger og utbrenthet. Den stjeler en del lys, så det lønner seg å overeksponere 0,7-1,0 trinn i forhold til det automatikken vil ha det til.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Åsmund » fre 23.03.2007 21:52

Ville bare nevne at overgang fra iPhoto til Lightroom, har løst problemet. Rødfargen lar seg lett korrigeres i det programmet. Jeg bruker også eksponeringskontrollen, og skrur den ned ved vanskelige forhold. :-)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav keiserjohn » fre 23.03.2007 22:18

Hvitbalansen ser korrekt ut. Er nok Refleks fra stoffet. Prøv å ta bilde av andre rød stoff med blitz, så vil du nok se klar forskjell.

Capture nx fra nikon er et helt greit raw konverter. Det er ikke det beste hvis du skal konveter mange filer, men kontroll punktene funker som bare det.
Og gjør selektiv justeringer i et bestemt område, eller farge.

Jeg bruker 2 min på samme jobben, som tok meg 20 minutter med maskering i photoshop.

Bortsett fra "control points" er den ganske treg.

Aperture, ps, lightroom og capture one er alle kjempe bra rawfil konvertere.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Forrige

Returner til Fototeknikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]