Hvordan ta bilder i mørke?

Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav iRemote » søn 25.01.2009 11:04

Hei, jeg tar en del bilder nå, ettersom motivene er fantastiske, men noen ting som plager me er å ta bilder av ting som er på lang avstand og som er opplyst om natten.
Bruker ett Nikon D80, Og har ike stativ, ettersom jeg har sett at man skal ha stativ for å få best stabilitet, så hvordan tar jeg bra bilder om natten?
(Uten blitz)
Takk! ;)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav svar » søn 25.01.2009 11:38

-Stativ
-Optikk med så stor blender som mulig (lavt F/tall)
-Høy ISO
-Lang lukkertid
-Gjerne fjernutløser for å forhindre bevegelser.
-Mye øvelse

:)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav iRemote » søn 25.01.2009 14:18

1. Har ikke stativ og det er vel litt kostbart.
2. det skal jeg nok få til.
3. Samme.
4. Hvorfor det egentlig?
5. og, hvordan gjør jeg det? :rolls eyes:
6. No problemo

Noe mer / mindre?
:)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav Giltvedt » søn 25.01.2009 14:29

- Stativ er absolutt noe man bør ha om man skal ta bilder om natta
- …
- …
- Lang lukketid er for at kamera får nok tid til å avbilde motivet du vil ta. Det er som å sammeligne litt med at øyene våre trenger å tilpasse seg til mørket, men bare kamera på en måte gjør det ved å "åpne øyet" i lengre tid for å "se" hva det er.
- Du kan enten velge tidsstilt utløser som kamera tar bilder om 2, 5, 10, 15 sek etter at du har trykker på utløserknappen eller fjernutløser som er en seperat enhet som fjernkontroll.
- Øvelse gjør mester

EDIT: Virker som at du ville ha tips.

- Vær aktiv og prøv noe nytt
- Se på andres fotografier og studer hvordan de ble tatt. Og bli inspirert.
- Last opp bilder så du har galleri å vise fram. F.eks på Flickr om du ikke har fra før

Selv har jeg satt igang en egen fotoprosjekt som jeg selv utfordrer meg selv til å lære noe nytt, øve på noe teknikk osv. Har gått bra hittil og jeg reperterer og øver på teknikk som jeg enten sliter litt eller ikke ofte gjør og blir flinkere til den slags bilder.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav Åsmund » søn 25.01.2009 15:32

Kjøp deg et stativ, det er et must. Hvis du ikke har penger til stativ kan du fylle en liten pose med ris og knyte igjen, sett kameraet på dette. Bruk fjernutløser eller timer på alle bildene. Bruk S modus og velg passende lukkertid, etter hvor mørkt det er.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav Japps73 » tor 23.04.2009 14:48

Ved å se deg litt rundt kan du finne "stativ" der du er, et rekkverk, en søppeldunk, en stein, noen lekablokker, ...

Av og til er det bare fantasien som setter grenser.
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav datagutten » tor 23.04.2009 18:14

Jeg fikk en gang kilt kameraet fast i en vinduskarm, kamerahuset sto i karmen og vinduet gikk ned i hakket mellom enden av objektivet og fokusringen. Fikk noen gode bilder med selvutløser og 30 sekunders lukkertid.
Vær litt forsiktig med iso, har du for høy verdi blir bildene kornete.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav ipmil » tor 23.04.2009 19:22


Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav KriSkj » man 27.04.2009 11:17

Stativ er ikke nødvendigvis kostbart!
Du får stativ som er mye bedre enn ingenting for 3-400kr...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav The Saint » tir 04.09.2012 12:09

Vet tråden er eldre, men siden det er ikke så innmari mye som foregår akkurat her så håper jeg at det går greit jeg bringer den tilbake til live. :)

En tripod er ikke dyrt i det heletatt å er en av de mest basic tilbehørene du vil ha. Selv bruker jeg en billig Hama tripod. Kostet meg ny 400,- å gjør jobben utmerket. En enkel kamera utløser kan du få kjøpt fra Canon for 250,-.

Når det gjelder nattbilder her må jeg si meg enig med folka her UTENOM en ting: ISO. Jeg bruker ALDRI høy ISO. Bildene blir rett å slett for dårlig. Maks ISO jeg bruker er 400. Men når jeg tar night shots bruker jeg faktisk bare ISO 200. Fleste natt bildene jeg tar bruker jeg BULB modusen å har alt fra 2 til 5 minutter exposure tid.

Da får du bra bilder uten masse ulyd. Men du MÅ ha en tripod samt. fjern utløser.

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Hvordan ta bilder i mørke?

Innleggav ingeva » tir 16.10.2012 6:40

The Saint skrev:En tripod er ikke dyrt i det heletatt å er en av de mest basic tilbehørene du vil ha. Selv bruker jeg en billig Hama tripod. Kostet meg ny 400,- å gjør jobben utmerket. En enkel kamera utløser kan du få kjøpt fra Canon for 250,-.

Tripod = stativ.
Å er infinitivsmerke. Brukes foran infinitiv, og kun det. 4.klasses pensum.

The Saint skrev:Da får du bra bilder uten masse ulyd. Men du MÅ ha en tripod samt. fjern utløser.

Det er ikke lurt å fjerne utløseren. Bruk den.

Sukk.

Ellers er det å si: Få ingen lamper med i bildet.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til Fototeknikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]