For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Kom med ris, ros og forslag til våre nettsider

For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav TO » tor 09.04.2009 1:51

omaha skrev i et innlegg http://linux1.no/blogg/omaha/3725/kde-4 ... ment-7207c:
Det er litt utfordrende å skrive artikler på Linux1.no fordi jeg ikke ser hvor mange som leser artiklene. Det blir litt pes å skrive for ingen liksom. ... litt i overkant stille her...

Først, en stor takk til alle som jevnlig gir artikler og innlegg på Linux1.no. For egen del så syns jeg det er vanskeligere enn det burde være å skrive innlegg. Jeg liker ikke å skrive html og syns det er uheldig at kodefragmenter ikke kan settes i en ordentlig <verbatim>. Det er jo ganske essensiellt for å lese kode, og helt nødvendig for Python, at formattering kan holdes. For meg så passet det forrige oppsettet på disse sidene (lenge siden) mye bedre. Dalte aktivitetsnivået etter side-endringene?
medlem i 212 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav ak » fre 10.04.2009 10:40

Drupal delen av Linux1 har ligget omtrent der den lå, forumet har gått ørlite ned. Det tror jeg også har litt med min kapasitet å gjøre, det gikk veldig opp når jeg gikk gjennom ubesvarte. Men så ble det ofte travelt på jobb et par dager senere, så fikk jeg ikke fulgt opp og det gir litt dårlig samvittighet.

Gjennomsnittlig er det ca 1200 besøkende om dagen og ca 5000 sidevisninger, i løpet av en 3 måneders periode blir innleggene til omaha i snitt lest ca 2200 ganger hver. Disse tallene er fra Analytics, de reelle tallene er sannsynligvis noen få prosent høyere. Jeg er med på å prøve å vise statistikken for blogg innlegg direkte i innleggene.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med verbatim, i forhold til <code> ? Jeg brukte 2-3 dager på å prøve å få til genshi i Drupal for Dev1.no, men hver gang jeg hadde ordentlig kode så brukte jeg deretter en time på å prøve å lure syntax highlightingen til å gjøre det riktig.

Vi kan se på begrenset WYSIWYG (TinyMCE) for blog, ellers ønsker vi å bruke mere CCK i neste versjon for at folk skal kunne laste opp bilder og få resizing og plassering "riktig" automatisk.

Andre tanker?

Forøvrig har kommenteringen tatt seg opp betraktelig, som er hyggelig. Vi har noe kode liggende klar som kobler forum og forside på dette området, slik at det er tilgjengelige fra begge grensesnitt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav TO » fre 10.04.2009 13:09

Mht. <code>, i artikkelkilden for http://linux1.no/artikkel/2773/personnu ... 250-mulige så har koden innrykk og er satt mellom <code> og </code>. Likevel så er alle disse innrykk borte når siden vises i nettleseren (firefox/epiphany). Det var dette jeg tenkte på.

I forumsvar så er f.eks. denne Python-koden satt mellom \[code\] og \[/code\] OK:
Kode: Merk alt
    def __del__(self):
        """...vanish like Arthur Dent - but close the database first"""
        try:
            self.close()                   # '#' står på linje
        except:                            # mange blanke foran kommentar
            pass                           # her også
medlem i 212 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav ak » fre 10.04.2009 13:17

Hm, sånn skal det ikke være. Det er ikke innlysende for meg hva problemet er, jeg må gå gjennom svn loggen i løpet av helgen og prøve å finne årsaken. Takk.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav ak » ons 15.04.2009 9:11

Ikke glemt, bare vanskelig :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav TO » lør 18.04.2009 21:49

Jeg fant ut følgende, forutsatt at det er vanlig html (noe som jeg ikke har testet). Programkode bør da settes mellom <pre> og </pre> for å indikere at det er preformatert og sikre eksakt formattering. Jeg får prøve det neste gang i stedet for <code>....

Fra: http://www.w3schools.com/TAGS/tag_pre.asp
The <pre> tag defines preformatted text.
Text in a pre element is displayed in a fixed-width font (usually Courier), and it preserves both spaces and line breaks.


Om <code> så finner jeg på http://htmlhelp.com/reference/wilbur/phrase/code.html :
CODE is used for snippets of code which appear inside a paragraph of text. It is usually rendered in a monospaced font. You can use this tag to mark up things like <CODE>for ( ; ; ) ;</CODE> is a nice way to make an endless loop in C.

For larger blocks of code, use PRE instead. If what you are marking up is what a user should type in, use KBD.
Notes:

* CODE will usually be rendered in a monospaced font, but multiple spaces are collapsed, unlike in PRE. This can screw up the spacing in your code if you want to provide more than one line.
medlem i 212 måneder
 

Re: For komplisert å skrive artikler/blogg-innlegg

Innleggav ak » lør 18.04.2009 22:50

Har vært innom den, den har ikke alltid fungert. Men skader ikke, så jeg har slått den på igjen :)

<code> skulle egentlig ha byttet ut mellomrom med &nbsp;

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Linux1



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron