Hva bør forbedres

Her kan du vise fram dine egne arbeider innen webdesign

Hva bør forbedres

Innleggav Mortlar » man 30.06.2008 14:33

Nå har vi endelig fått i gang nye hjemmesider, og da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere mac-folk (pga god smak og alt det der) om hvilke endringer jeg bør gjøre på sidene for at det skal bli mest mulig funksjonelt og se best mulig ut. Stort sett alt er midlertidig.

http://www.musikkundervisning.no

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Mortlar » man 07.07.2008 22:23

Det har kommet en del strukturelle endringer, men jeg er fortsatt veldig i tvil om hva som er den rette veien fremover. Alt fra fargevalg til innhold og informasjon trenger din hjelp. ;)

Håper på gode forslag.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav srb » tir 08.07.2008 0:39

Jeg tok en rask titt på de sidene deres, og det jeg til slutt fant ut gjorde meg skikkelig irritert! Den fyren som representerte det stedet som har laget sidene for dere, slik jeg forstod det, er jammen freidig! Jeg tok en lynvisitt innom det "byrået" han har på nettet.
Mitt råd til deg, siden du spør om forbedringspotensialet her, blir: finn noen andre til å lage sidene deres!
Han tråkker de som arbeider med web design skikkelig ned i skiten med det han skriver!
medlem i 193 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Mortlar » tir 08.07.2008 11:46

Det er mulig han gjør det, men det er en sak jeg har tenkt til å holde meg utenfor av følgende grunner:
1 Det var ingen andre med en like god løsning som ønsket å lage sidene billig.
2 Siden er allerede bygget, og skal ikke gjøres om etter at kontaktskjemaene fungerer
*Edit: Fjernet punkt 3 da jeg ble litt uenig med meg selv* ;)

Jeg sier ikke at jeg er uenig eller enig i det du hevder, men det er rett og slett ikke mulig for meg å gjøre noe med det, og derfor tar jeg ikke stilling til det nå. Sidene våre er oppe og kommer til å være bygget rundt denne strukturen i lang tid fremover. *Edit: Innspill som det du kommer med er selvsagt ting jeg tar med i vurderingen neste gang jeg skal ha noen til å gjøre noe webrelatert...*

Men jeg er fortsatt veldig interessert i innspill til endringer jeg kan gjøre på siden. :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Lokehue » tir 08.07.2008 12:41

Det positive:
Jeg synes siden var pen, ryddig og ordentlig, og lett å navigere. Dette er kjempebra. Bruk av farger er holdt til et minimum, noe som gjør at siden er lett å se på uten for mye visuell støy. Dette er veldig viktig for meg, jeg hater sider med masse rot og farger og ting som står og blinker, så dette er flott.

Det negative:
Siden virker veldig steril. Musikk for meg handler mye om kreativitet, skaperglede og lek, noe denne siden ikke gjenspeiler. Den kunne like godt ha solgt forsikringer, kurs for regnskapsføring eller eller noe annet tørt. Den inspirerer meg ikke overhode.

Et par bilder med gitar eller øretelefoner er det eneste som gir et hint om at det dreier seg om musikk, og selv disse bildene er veldig stive og sterile.

Assosiasjonene siden gir inspirerer meg ikke til å ville melde meg på et kurs. Jeg må spørre meg selv, er kursene like uinspirerende som websiden? Er miljøet like sterilt? Ser det ut som det er morsomt å gå her?

Synes også at fargevalget bidrar til at siden ser "corporate" ut.

Så, pluss for ryddighet og navigasjon, men minus for at den ikke makter å fomidle assosasjoner til lek, kreativitet, inspirasjon og skaperglede. Jeg ser ikke musikken.

<off topic>
Når det gjelder webdesignerens holdninger til at designere tar seg godt betalt så har han selvfølgelig rett til sine meninger. Ja, bra design koster. Det finnes flere nisjer i markedet, og han har funnet sin. Ikke alle har behov for eller budsjetter til å hyre dyktige designere. Å bli en dyktig designer krever mer tid, talent, utdannelse (og utgifter!!) enn å bli f.eks. advokat. Skal man klare å profilere seg i forhold til konkurenter (som også har brukt dyktige designere) så er det klart at dette vil koste litt. Noen ganger er funksjon overordnet, man bruker Google selv om det ser kjedelig ut, fordi det gjør jobben. En hammer eller sag bruker du fordi det er praktisk. Utseendet der er underordnet. Men kjøper du sko eller solbriller som ser rævva ut? Blir du mer glad i Macen din enn i en Dell? Føler du glede over å holde i et instrument som ser vakkert ut og er laget med kjærlighet og dyktig håndtverk?
Sist endret av Lokehue den tir 08.07.2008 13:00, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav tjodolv » tir 08.07.2008 12:50

"Design is how it works."
Jeg henger med på at siden er stilren, fin, oversiktlig og lettlest men det er jo tross alt en kreativ, kunstnerisk institusjon det er snakk om her. Da bør ikke siden være så voldsomt minimalistisk synes jeg. Det kunne feks kanskje vært noe å ha håndtegnede skisser av instrumenter som bakgrunn? Billig er det også. Alt du trenger er papir, blyant og et kamera eller en scanner. (Håndtegnede skisser, både abstrakte og konkrete er visstnok "all the rage" innenfor nettdesign for tida ;) )

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Lokehue » tir 08.07.2008 13:05

"Alt du trenger er papir og blyant" -pluss noen som kan tegne, kanskje? ;)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav tjodolv » tir 08.07.2008 13:49

Det er ikke snakk om pene tegninger, bare enkle skisser. Det klarer de fleste. Om ikke annet kan du legge papiret over et bilde og tegne av – bare det ser tegnet ut ;)
http://www.webdesignerwall.com/tutorial ... wn-design/

edit: evt kan man spandere noen kroner på illustrasjoner fra istockphoto eller noe slikt
- Noter
- Flere noter
- Gitarer
- Diverse
- Mer diverse

osv osv..
Sist endret av tjodolv den tir 08.07.2008 14:07, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Mortlar » tir 08.07.2008 14:05

Nå randt det plutselig inn med svar her. Helt supert. Takk skal dere ha. Ingen av bildene er forløpig de som skal være der, men de er "placeholders". Jeg vil ha det veldig stilrent og enkelt, men det skal komme bilder, litt mer farger etc når jeg får vippet frem kameraet. Det er tross alt gøy å spille musikk, og det må jo komme frem! ;)
Håndtegnet bakgrunn er heller ikke dumt. Personlig er jeg håpløs på det, men har en bror som har fått kunstner-genet.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Hva bør forbedres

Innleggav Lokehue » tir 08.07.2008 14:25

@tjodolf: er enig med deg, og håndtegnet er en god idé som kan uttrykke det jeg etterlyste tidligere, men selv enkle skisser kan virke avskrekkende for folk som ikke har tegnet før... Men prøv gjerne selv, jeg fullt for D.I.Y.!!

@Martlar: Er du heldig å ha en bror eller venner som tegner kan du sikkert overtale de til å lage noen skisser. En annen billig mulighet kan være å spørre noen elever som går på en kunst/design/tegne/male/fotoskole, kanskje de synes det er morsomt å bli publisert (husk å gi full kredit på siden). Eller kanskje noen her på Mac1 lager en illustrasjon til deg hvis du spør pent og gir de litt tid? :-)

Når det gjelder "kunstner-genet" så er det ca 0.1 % talent og 99.9% svette og hardt arbeide over tid, akkurat som med musikk. Alle kan lære å tegne, men det tar tid. (Men å bli en da Vinci krever litt mer...)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]