Webside - Portefølje for andre gang

Her kan du vise fram dine egne arbeider innen webdesign

Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav Audio Technica » søn 02.12.2007 19:16

Jeg har nylig laget en ny portfølje, og er keen på å få litt input på hva folk synes, jeg skjønner veldig godt hvis ikke dere gidder å gi noe inngående tilbakemeldinger!
Vil bare høre litt positivt og negativt om siden. Det trenger ikke engang være noe argument bak det :-P

Forresten er det som står skrevet på siden ikke ferdig, her har jeg bare slengt sammen noe midlertidig, så folk slipper å kommentere det..

Den ligger her:

http://www.designinterface.net

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav tjodolv » søn 02.12.2007 19:23

Akkurat nå ser det ut som om noe ikke stemmer med htmlen. Sida ser skikkelig skakk ut hos meg

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav QtanJ » søn 02.12.2007 19:39

medlem i 209 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav ArneArts » søn 02.12.2007 19:41

Designet er veldig pent, men HTML-koden er fryktelig, fryktelig stygg. Lær deg å skrive HTML/CSS fra bunnen av, og ikke bruk tabeller til layout.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav Audio Technica » søn 02.12.2007 19:46

Takk for tilbakemelding!
Var ikke klar over dette, jeg er fryktelig dårlig i HTML, skal rette feilene.

Hvorfor skal jeg ikke bruke tabeller til Layout, jeg vet at tabeller ikke er laget til layout og navigasjon og slikt, men er det noen grunn til å ikke bruke det? Og er det e.v.t. noen alternativer?

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav tjodolv » søn 02.12.2007 19:55

Grunnen til å ikke bruke tabeller til layout er nettopp det at de ikke er ment å brukes til layout. Fullstendig sviktende argumentasjon, ja, men det er bare sånn. Tabeller er til tabulær data, CSS og HTML er til layout og struktur. Det finnes HTML-tagger for tabeller, men det er fremdeles slik at tabeller ikke er til for å lage layout. Les litt på http://alistapart.com om slikt. Som hovedregel: Det eneste som skal legges i tabeller på nettet, er det du også ville lagt i tabeller i et tekstdokument.

edit: Legg for eksempel det du har av css i ei egen css-fil, som du linker til i head-seksjonen, feks slik: (det hjelper på å holde dokumentet ryddig, pluss noe mer som du lærer etter hvert)
Kode: Merk alt
<link rel="stylesheet" href="css/master.css" type="text/css" media="screen" title="master" charset="utf-8" />

Det at det står media="screen" her betyr at dette stilsettet kun gjelder for skjermvisning, ikke utskrifter. Ofte kjekt, slik at ikke sidene blir klippet når man skriver det ut (og mtp utskrifter er forresten tabeller noe herk). Hvis du vil at stilsettet også skal gjelde for utskrift kan du sette media="all", eller evt lage et til stilsett som har media="print".

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav ArneArts » søn 02.12.2007 20:28

Jeg kan på det varmeste anbefale Designing with Web Standards av Jeffrey Zeldman. Les denne. Når du er ferdig, les den igjen. Alle som driver med webdesign må eie denne boken.

Grunnen til at man ikke skal bruke tabeller til design er at html-koden blir mye, mye enklere og penere, mer semantisk korrekt (layout != tabulære data), mye lettere tilgjengelig for håndholdte enheter og mennesker som bruker skjermlesere/leselister etc, og mye lettere å vedlikeholde.

Hvis du aldri har brukt noe annet enn Dreamweaver/GoLive etc. til å lage en nettside burde du begynne med det med en gang, i alle fall før du tar betalt for noe.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav segrov » søn 02.12.2007 20:49

Layoutmessig er siden spennende. Liker også fargepaletten som er både stram og fresch.

Du kunne kanskje hatt noe mer luftig typyografi? Elementene kommer nok litt for tett på hverandre, og konkurere litt for mye om oppmerksomhet.

Kort sagt: Bra jobba!

Hold oss oppdatert om du jobber videre med denne siden :)
medlem i 249 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav Audio Technica » man 03.12.2007 0:04

Takk igjen!

Dette var veldig oppklarende. Jeg kom over A List Apart for ikke lenge siden, og bokmerket den, har ikke rukket å lese så mye, men den virker veldig bra, godt designet er den også. Nå skal jeg prøve å sette opp siden annerledes.

Kommer med en oppdatering når jeg har fikset feilene i HTMLen og sånt!

Forresten så må si at jeg ikke liker web, jeg synes hele mediet har liten slagkraft. Man bruker så utrolig mye tid på kompatibilitet og koding og tull, og ikke på design og innhold. Det finnes utrolig mange flotte sider, men det er ett eller annet som gjør at det blir så tomt. Websider som virkelig funker og som det er vits at finnes er Youtube, Myspace, Facebook, nettaviser, blogger o.s.v. Dette er bare min personlige mening, men det hadde vært spennende å ha litt debatt om dette..

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav segrov » man 03.12.2007 0:47

Alle medier har sine styrker og svakheter.

Jeg mener at web har mye slagkraft fordi når noen leser din nettside, er det fordi de ønsker å lese den, og ikke fordi den ble dyttet på de.

Også på web har du formatvalg. For meg høres det nå ut som om du kunne vært lykkeligere med å lage en flash-site, og til det vil jeg bare si: Just do it;)
medlem i 249 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav Audio Technica » man 03.12.2007 0:52

Hmm. Har ikke sett sånn på det før, det er jo riktig. De oppsøker det jo. Og det er veldig fin måte å få informasjon, den informasjonen man trenger på en brukervennlig og lettvindt måte.

Jeg hater flash :P Jeg kan litt, men skal aldri lage en webside i det, det synes jeg er noe tull. Haha.

Segrov, studerer du grafisk design eller noe? Eventuelt hvor?

Oppdaterte forresten websiden nå, har gjort noen endringer :-)

edit: Dette med kompitabilitet på håndholdte enheter er for meg meningsløst. Mulig det ikke lå mye mening bak dette argumentet, men hvorfor skulle noen se på en portfølje på en mobil? Og min målgruppe, etablerte mennesker på 30-50 år som gjerne har firmaer o.s.v. Har ikke den teknologiske kunnskapen som gjør at de vil bruke sånne ting.

Og Tjodolv: Takk for hjelp! Men vet du hvordan jeg kan legge all CSSen i en ekstern fil? Er det bare å kopiere rett fra kodingen og lime inn i en ny CSS fil? E.v.t om det finnes noen guider på dette :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav segrov » man 03.12.2007 4:36

Hei,

Flash er ikke noe tull, men det brukes på mange tullete måter. Flash er bra for lineære fortellinger, for film og lyd. HTML er best når man er opptatt av struktur og tilgjengelighet.

Jeg jobber med grafisk design og web, og har gjort det noen år nå.

Har sett mer på siden din. Du har utrolig mye bra i portefølja di. Du bare må fortsette å jobbe med design, ok? ok! :)
medlem i 249 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav jrundruud » tir 04.12.2007 0:31

Audio Technica skrev:Takk for tilbakemelding!
Var ikke klar over dette, jeg er fryktelig dårlig i HTML, skal rette feilene.


Hvorfor i all verden driver du da med webdesign når du ikke kan HTML ordentlig ? ;)
Neida, siden ser flott ut, men som det har blitt sagt tidligere oppe, ikke bruk tables.
medlem i 210 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav tjodolv » tir 04.12.2007 1:44

All css kan legges i ei ekstern css-fil ja, og det er regnet som god praksis å gjøre det. Som ArneArts sier så er boka Designing With Web Standars (second edition) av J. Zeldman en voldsomt bra bok. Nærmest et referansedokument. Den inneholder blant annet henvisninger til virkelig gode ressurser mtp design og webutvikling. Da jeg leste den var første gangen jeg virkelig forstod hva "the DOM" faktisk er.

Å lære seg kode selv er et must om man skal ta betalt for det vil jeg si. Man kan gjerne bruke feks Dreamweaver, men å kunne tweake koden bak er rett og slett bare noe man "må" kunne.

Nettsider som kan være til hjelp underveis:
http://w3schools.com – fullstendig referanse til det aller meste som har med (X)HTML, CSS og JavaScript å gjøre, pluss enda litt til.
http://alistapart.com – som nevnt tidligere, mange gode artikler om hva og hvordan og hvorfor og slikt.
http://designbyfire.com – tidligere sjef for utviklingen av Adobe-programmene sitt GUI. En del veldig gjennomtenkte artikler om hvorfor man gjør hva i designløsninger.
http://validator.w3.org – selvfølgelig...
sikkert mange fler, men jeg kom på disse i farta

edit: guider til css ja. Boka som er nevnt noen ganger nå. Bare kjøp den. 340 vel anvendte kroner.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Webside - Portefølje for andre gang

Innleggav Audio Technica » tor 07.02.2008 20:00

Hei! Lenge siden jeg har gjort noe med siden min, men skulle bare si at jeg har oppdatert den, redesignet og kodet på nytt. Jeg liker mye bedre den nye layouten, og mener selv at den er friskere og bedre tilpasset web-mediet.

http://www.designinterface.net

Dere må gjerne si hva dere synes :-)

Edit: det skriftlige innholdet på siden er såpass dårlig formulert at jeg skal få hjelp til det, så ha meg unnskyldt.
Sist endret av Audio Technica den tor 07.02.2008 20:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Neste

Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron