Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Her kan du vise fram dine egne arbeider innen grafisk design

Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 21:29

Hei!
Første gang jeg poster her på forumet i Kreativ1. Flott at det finnes!

Dette er et skoleprosjekt, altså noe som aldri vil bli satt ut i live, men det er en oppgave
som går ut på å bygge opp et merkevare og vi skal vist nok lære litt kulturforståelse også.
Om mitt prosjekt: 3rdAID er et firma som leverer nødhjelpsmateriell til akutte krisesitusjoner samt flyktninger og diverse, målgruppen (kjøperne) er tenkt å være rødekors, unicef, og WFP. Brukerne blir da kriserammede.

Navnet 3rdAID kommer fra FirstAID og ThirdWorld (den tredje verden) da brukerene vil være sult og katastroferammede.

Et eksempel på produkt vil være materiell til f.eks flytktninger som blir sluppet ut av fly, dette inneholder verktøy til å koke og tilberede mat, oppbevare vann osv, fallskjermen er tenkt å kunne brukes som levegg evt.. Tanken er at det ikke skal blir søppel og avfall fra prduktene derfor må alt kunne brukes. Ingen situasjoner er like, derfor er det tenkt at firmaet samarbeider med rødekors for å utvikle evt sette sammen produkter hurtig til hver situasjon.

Jeg har fiklet med logo en god stund, men blir aldri fornøyd..
Legger den ut her og håper jeg kan få litt hjelp på vei og litt kritikk, kanskje ros..
Jeg er ingen hardbarka grafisk designer og har aldri laget logodesign før siden jeg studerer IndustriDesign og lager stortsett produktene..

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav sortebill » man 28.04.2008 22:04

Er det noe tanke bak her? Jeg får iallefall ikke noe 3dje verden og førstehjelp feeling når jeg ser denne logoen, desverre. Men jeg vil gjerne høre tanken bak..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav krøllkrøllesen » man 28.04.2008 22:10

er enig med sotrebill, likevel får jeg litt førstehjelpsfølelse.

Hva med å skrive Third i stedet for 3rd? (den rd-en irriterte meg litt)

og hva med å ha en enda knallere rød kombinert med grått?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav sortebill » man 28.04.2008 22:13

Hvorfor rødt i det hele tatt? Rød er ikke en farge jeg oppfatter som veldig hjelpsom.. Du bør tenke ut nøye hva bedriften din representerer av verdier osv. ikke bare lage en logo som ser fin ut.. (Jeg syns også fonten er noe.. ja, den minner meg om babylon 5, og det var poppis i 1993, vet ikke hvor positivt det er, om jeg får denne assosiasjonen kan det jo tenkes at andre får den også)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 22:27

Takk for raske svar og god kritikk! Akkurat hva jeg trengte!

Babylon 5, bra du fikk meg på den tanken, har testet ut flere fonter, men ingen passet til denne stilen med 3 tallet så bra. Skal prøve å gå for å skrive Third..
Helt enig i at RD kan være irriterende, var redd den kunne gi et mer TM og (C) uttrykk.

Noen ideer om hva som er typisk førstehjelp, hjelpeorganisasjon uttrykk?
Om ikke rødt, har du noen ideer sånn i farta?

Driver å mikser noe jordklode inn i D`n nå, men får mer SpillKonsoll og Æksjion følelse av hele greia her egentlig..

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav tjodolv » man 28.04.2008 22:27

Sortebill, hvordan i alle dager kan det ha seg at ikke rødt gir deg assosiasjoner til hjelp?
Bilde
;)

Men ja, jeg er enig med de andre her at logoen din igrunnen ikke gir så veldig "hjelp-aktige" assosiasjoner. Utover det synes jeg det er en grei logo, men den passer kanskje ikke til profilen den fiktive organisasjonen din skal ha. Kanskje hente litt inspirasjon fra logoene til eksisterende organisasjoner?
Internasjonale Røde Kors Komité
Norsk Folkehjelp
Kirkens Nødhjelp
FNs Høykommisær for flyktninger

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav OleUtne » man 28.04.2008 22:32

sortebill skrev:Hvorfor rødt i det hele tatt? Rød er ikke en farge jeg oppfatter som veldig hjelpsom..
[...]

Leger Uten Grenser, Norsk Nødhjelp, Røde Kors, Redd Barna... Ser du noe som går igjen bortsett fra at alle signaliserer at de ikke er spesielt hjelpsomme? :rolls eyes:

Når det er sagt, synes jeg ikke logoforslagene dine symboliserer spesielt godt det du vil symbolisere... Jeg vet ikke hvordan du har gått frem, men kanskje fremgangsprosessen din ikke er helt bra?

Du vet allerede verdiene i selskapet ditt. Sett deg ned å lag et tankekart over symboler og assosiasjoner du får til de verdiene. Når du har skrevet en ting, tenk nytt, og skriv det helt motsatte. Ikke gi deg før du har et fyldig tankekart, og ikke mist motet når ikke ideene velter ned i hodet i hulter til bulter lenger. Skriv ned alt du kommer på av dårlige ideer. En ide skaper en annen idé, og alt du skriver ned skal ikke være bra.

Når du har et fyldig tankekart, ringer du rundt de beste forslagene. Lag en liste av dem, og tegn noen skisser utifra dem. Trekk inn symbolikk. Herifra klarer du deg selv, så kan du komme tilbake å få kritikk når du har fått istand noen ferdige Macskisser igjen :)


Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 22:35

Jeg har sett mye på hva de eksisterende bruker selv, stortsett navnet i en lettlest (grotesk, er det det?) font, og en jorklode eller et symbol som danner en sirkel. Skal jobbe litt videre med fult navn og se om jeg kan jobbe frem et symbol istedet kanskje?
Det Ole sier er kanskje ikke så dumt, har hatt litt dårlig tid, men jeg får sette meg ned de neste dagene og lage fjås ut av verdiene og dette.
Sist endret av Haukevinge den man 28.04.2008 22:37, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav endorphine » man 28.04.2008 22:37

Bare et lite tips, litt sånn avsporing, men... Røde Kors skrives sånn, og ikke "rødekors". Egennavn (derav store for bokstaver) og i to ord.
En annen ting (ifht tankekart og slikt, om du skulle komme i de baner) er at du må være obs på at eks. det røde korset er beskyttet mtp hvor, av hvem og hvordan det kan brukes. Nå er jo dette, som du sier, bare en skoleoppgave, men vil kanskje kunne trekke ned på vurderinga...

Lykke til ;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 22:39

Å bruke Røde Kors symbolet hadde vel vært strykkarakter :-D

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav krøllkrøllesen » man 28.04.2008 22:48

for å dra klisjeen med kors og rødt helt ut:

Bilde


eventuelt:
Bilde
Sist endret av krøllkrøllesen den man 28.04.2008 23:14, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 22:52

Hehe! Ja, den bruker jeg Johan.

Men jeg tror jeg kaster forslaget mitt her, passer best til et skytespill egentlig.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav krøllkrøllesen » man 28.04.2008 22:58

sant det med skytespill ja:)

hvor går du på industriell design egentlig? Tenker kanskje på å begynne på industridesign ved NTNU til høsten:)
Sist endret av krøllkrøllesen den man 28.04.2008 23:11, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav Haukevinge » man 28.04.2008 23:09

Går på Arkitektur og designhøgskolen i Oslo. Holder på å avslutte 3. året nå.
Men grafisk design er ikke noe jeg kan så fryktelig godt som sagt og sett, hehe..
Skal jobbe litt videre og legge denne ideen på hylla litt, så legger jeg ut et nytt forslag senere.
Uansett, takk for all kritikk, det hjalp veldig mye! Og bra å ha et forum hvor ingen ser deg og tør å si hva de mener, istedet for "fin" og "kul".

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Logodesign, litt kritikk takk. (skole)

Innleggav sortebill » tir 29.04.2008 2:23

tjodolv skrev:Sortebill, hvordan i alle dager kan det ha seg at ikke rødt gir deg assosiasjoner til hjelp?


JEg aner ikke, det må ha vært midlertidig galskap. Jeg burde skamme meg, spesielt siden jeg skrive bachelor oppgave om fargen rød.. hahaha..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron