FCP-eksport av HDV-materiale for lange web-filmer

FCP-eksport av HDV-materiale for lange web-filmer

Innleggav naturviten » fre 30.10.2009 21:30

Hei

Intro:
Jeg er ganske fersk på både HDV og FCP (og kreativ1 :-) ), og sliter litt med eksportering av HDV-materiale i FCP.

Oppdrag:
Jeg skal levere 30-60 min lange foredrag til web-publisering. Foredragene skytes på Sony og Canon HDV (1440 X 1080i), og Powerpoint-slides tas opp med enten iShowU eller eksporteres som Quicktime Movie direkte fra PP.

Problem:
1. Filene blir så enormt store. Hva bør jeg velge i 'Export' for å få god nok kvalitet og samtidig ikke for store filer? Mange av seerne vil nok skru på fullskjermvisning for å kunne se evt. tekst på PP-slidene bedre, så det setter jo et spesielt krav til kvalitet.
2. Ofte får jeg problemer med horisontale streker i bildet, noe jeg regner med skyldes interlacingen (hvis jeg har forstått riktig). Er det innstillinger i 'Sequence Settings' jeg må endre på, eller kan dette fikses i 'Export'? Hva må jeg gjøre?

Håper jeg nå har husket å innlemme all bakgrunnsinfo, og at noen kan hjelpe meg :-)
Mvh Tore
medlem i 173 måneder
 

Re: FCP-eksport av HDV-materiale for lange web-filmer

Innleggav thomasb » søn 01.11.2009 2:51

Hva anser du som enormt store filer?

Jeg vil anbefale deg å eksportere til H.264. Hvilken video bitrate du bør velge, avhenger av hvor stor oppløsning du ønsker på videoen. Jo høyere oppløsning, jo høyere videobitrate må til for å opprettholde kvaliteten.

Les gjennom Apples H.264-tutorial: http://www.apple.com/quicktime/tutorials/h264.html

Dersom du skal gjøre mye H.264-encoding, så vil jeg anbefale å skaffe Matrox CompressHD eller Elgato Turbo 264 HD. Sistnevnte synes jeg fungerer dårlig for eksport direkte fra Final Cut Pro, da oppstår blant annet problemer som at lyden sklir ut av sync. Les mer om dette og andre ting i Elgato sitt Turbo 264-forum: http://forums.elgato.com/viewforum.php?f=128

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: FCP-eksport av HDV-materiale for lange web-filmer

Innleggav hanspb » søn 01.11.2009 10:53

De horisontale strekene tror jeg aldri du vil bli kvitt så lenge du ser på en dataskjerm. De kommer nok av at bildefrekvensen i filmen og på skjermen ikke går opp i hverandre.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: FCP-eksport av HDV-materiale for lange web-filmer

Innleggav naturviten » tor 20.05.2010 18:29

Beklager så mye at jeg ikke har kommentert svarene jeg fikk tidligere. Men jeg endte opp med å følge en prosedyre ut i fra to andre innlegg på forumet. Dessverre har jeg ikke funnet disse innleggene igjen, men så fort jeg kommer over dem, skal jeg sende lenker. Men jeg gjorde altså følgende:

1. Eksporterte HDV-filmen til Apple intermediate codec 50 i. Dette resulterer i en stor fil, 35 GB for 45 minutters foredrag.
2. Åpnet deretter denne filen i MPEG Streamclip, hvor jeg eksporterte en H.264-fil med deinterlacing til 480X300 pixler.

Jeg er ingen ekspert, men jeg syns resultatet ble tilfredsstillende i forhold til hva filmen skulle brukes til. De horisontale strekene er mindre tydelige, og fila er på 700 MB, fungerer det greit å spille den av med blip.tv. I tillegg er kvaliteten såpass god i fullskjerm at man kan lese hva som står på PP-slidene. Dere kan jo ta en titt http://naturviten.no/naturviten/Videorull/Entries/2010/5/15_Vibeke_Kennair_Ottesen__Sex_differences_in_physical_violence_-_a_product_of_sexual_selection.html

NB! Disse sidene er ikke ferdige:-)

Tusen takk for svarene.
medlem i 173 måneder
 


Returner til Levering / komprimering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere