Video på internett

Video på internett

Innleggav Svein Bækkedal » lør 15.08.2009 15:44

Hei.
Skal laste opp en del videosnutter på en internettserver. Videoene skal kunne lastes ned i høy kvalitet. Har filmet i HDV og ønsker at mest mulig av kvaliteten skal beholdes men ikke slik at det tar en evighet å laste det ned. Er det noen som har erfaring med dette? Skulle gjerne lastet opp HDV-filene men regner med at datamengden er så stor at det vil ta evigheter å laste ned 5 min. Hvilket format egner seg best for nedlasting? (bredbånd).Har convertert til en rekke forskjellige formater og ser at kvaliteten er meget god på 264/1440-1080 men det er jo himla mye å laste opp/ned. Er det noen som vet hvilket format de bruker for nedlasting av spillefilmer?
Kjempefint om noen kan svare meg på dette.
mvh
Svein
medlem i 200 måneder
 

Re: Video på internett

Innleggav thomasb » lør 15.08.2009 17:55

H.264 er riktig format å gå for. Det er codecen du får best kvalitet med i forhold til filstørrelse. 1440x1080 er ikke riktig oppløsning for 16:9-materiale. Det er bare et triks mange kameraer bruker for "jukse" seg til full HD. Det gjøres altså opptak til 1440x1080, og så strekkes det til 1920x1080 ved avspilling og redigering (så lenge man har riktige innstillinger).

Hvor lange videoer er det snakk om? Hvor stor plass tok H.264-filen(e) du laget?

Jeg vil anbefale deg å lese gjennom følgende artikkel hos Apple.

Apple - QuickTime - Tutorials - Creating Amazing Video Content with H.264

Det kan være lurt å tilby videoene dine i litt forskjellige størrelser. Jeg vil foreslå følgende tre størrelser.

1. 1920x1080
2. 1280x720
3. 768x432

For best mulig kvalitet kan det være lurt å spille ut en "master-fil" med Apple Intermediate Codec i 1920 x 1080. Videre kan du hente den inn i f.eks. MPEG Streamclip for transkoding til H.264 med avansert nedskalering (langt bedre enn QuickTime sin standard nedskalering).

Spillefilmer på iTunes er H.264.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Video på internett

Innleggav Svein Bækkedal » lør 15.08.2009 19:40

Hei.

Tusen tak for et veldig bra svar.
Jeg skal prøve 264 og de forslagene du gir. Videofilmene er på 3 til 20 min og består av musikkopptak. Viktig med god lyd og jeg har lest innlegg fra deg tidligere hvor du anbefaler AAC for lyd. Prøvde nå H.264, 640-360 og er veldig overasket over kvaliteten i forhold til filstørelsen. har også øket størrelsen på quicktime-vinduet for å se eventuellt tap i oppløsningen på større skjermbilde, har en 20" appleskjerm og synes det er meget bra.(Skjønner ikke hvordan de klarer å få så god kvalitet med så stor reduksjon av filstørrelsen)
Hvis du tenker deg at jeg laster ned en musikkvideo fra internett for å vise den på en tv-skjerm: hvilken av de innstillingene vil du anbefale at jeg bruker, med tanke på at det ikke skal ta flere timer å laste ned samtidig som kvaliteten skal holde et visst standarmål?
mvh
Svein
-Glemte å svare dette: En fil på ca 448 MB (HDV) ble i denne instillingen redusert til ca. 25 MB.
medlem i 200 måneder
 


Returner til Levering / komprimering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron