Hvordan komprimere 1920x1080-video for web?

Hvordan komprimere 1920x1080-video for web?

Innleggav retask » tor 09.04.2009 3:21

Har en MOV fil som jeg har redigert litt på i Final Cut Pro. Filen er på 12 minutter og nesten 2 gb stor. Alt jeg vil her i livet er å gjøre filen mye mindre, uten å miste for mye av kvaliteten, sånn at jeg kan legge den ut på youtube osv. Skal det være så vanskelig? Det må vel gå an å få en 12 minutters snutt på 200 mb med fin kvalitet?

Har prøvd å eksportere ut på forskjellige måter, men alt blir bare ødelagt. Filen er skutt i HD, og er på 1920x1080. Hvis jeg prøver å eksportere ut i noe annet enn MOV blir sideforholdene helt gale. Kan jeg ikke få ut denne filmen som AVI eller MOV og beholde riktig aspect ratio, men få mindre oppløsning og filstørrelse? At det kommer ut som HD er ikke viktig for meg.

Setter pris på alle svar :-)
medlem i 179 måneder
 

Re: Hvordan komprimere en MOV fil?

Innleggav Jakobl » tor 09.04.2009 21:32

Slik jeg har gjort det i FCP er:

Export>Using Quicktime Conversion

også velger du QuikTime Movie, også trykker du på innstillinger, der kan du velge size. Der kan du feks velge dv pal men huk av "behold proposjoner med letterbox" eller "Preserve Aspect ratio" på engelsk :) Du har jo også muligheter for "custom"

Håper det var det du mente :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan komprimere en MOV fil?

Innleggav thomasb » fre 10.04.2009 23:59

Bruk heller Compressor. Det vil gi deg et mye bedre resultat.

For YouTube HD kan du prøve følgende.

1. I Final Cut Pro, velg File > Export > Using Compressor
2. Last ned følgende .setting-fil: YouTube HD - H.264, 1280x720, 44,1kHz, 128 kbit AAC
3. Pakk den ut og dra den fra Finder til Settings-vinduet i Compressor slik at den havner i Custom-mappa
4. Dra så settingen fra Settings-vinduet over på jobben du sendte fra Final Cut Pro
5. Høyreklikk på Source på settingen du la på og velg Destination (hvis den står på source når du velger Export Using Compressor i FCP, så havner filen direkte på harddisken din på øverste nivå)
6. Skriv inn navnet du vil ha på filen og trykk Submit
7. Gå til YouTube og last opp filen din

Husk at nøkkelen for et godt resultat er først og fremst god kvalitet på kildematerialet. Videre er det i Compressor veldig viktig å benytte seg av Frame Controls når man skal gjøre nedskalering fra full HD til mindre størrelser for web.

Hvis du vil ha ut andre størrelser enn 1280x720, kan du bare endre størrelsen til en annen 16:9-størrelse under Geometry-fanen i Inspector-vinduet i Compressor. Du kan bruke settingen som er linket til over som utgangspunkt.

Lykke til!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Levering / komprimering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron