Eksportering i FCE

Eksportering i FCE

Innleggav olsen89n » man 26.05.2008 0:19

Jeg har laget en musikkvideo i Final Cut Express. Jeg har lagt på en god del forskjellige filtrer og effekter, slik at filmen skal se bedre ut.
Det eneste som er problemet mitt er at når jeg eksporterer den og brenner den på DVD, så er den hakkete under avspilling. Det er flere som har klagd på dette, og har selv opplevd det under en festival/prisutdeling.

Noen som vet hva som kan være årsaken til dette? Og noen som har et tips til best mulig å få eksportert den.
Jeg har kun iDvd, og vil helst IKKE levere filmen fra meg med meny.
medlem i 198 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav thomasb » man 26.05.2008 0:34

Hvilket videoformat har du jobbet med i Final Cut Express?

Det kan virke som om du har puttet PAL-video (25 fps) inn i et NTSC (29,97 fps) iDVD-prosjekt. Kan det stemme?

Husk å sette iDVD til PAL, før du henter inn videoen fra FCE.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav olsen89n » man 26.05.2008 1:11

Nei, jeg er fullt klar over forskjellen mellom NTSC og PAL. Det er det første jeg er klar over, og fikset på, før redigering.
Det som er at jeg lagde to filmer smatidig. Den ene endret jeg kun litt på fargen på, og den er det ikke noe galt med. Men den andre, der jeg endret en god del, der hakker den.

Jeg har prøvd å eksportert i H264, har også prøvd med compressor, men da får jeg to filer, en lyd-fil og en film-fil, og disse to filene vet jeg ikke hva jeg kan bruke for å sette samme, brenne sammen... Hvilket program jeg skal bruke, og hvordan jeg i så fall skal bruke det.
Da er dette i så fall MPEG2 format.
medlem i 198 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav thomasb » man 26.05.2008 8:00

Ok. Å eksportere til et høykomprimert format som H.264, før du henter filen inn i iDVD, DVD Studio Pro eller Compressor, for komprimering til MPEG-2 (DVD), gir absolutt ingen mening. H.264 er et høykomprimert leveringsformat med long-GOP, ikke et produksjonsformat. For best kvalitet på DVDen, bør du eksportere en fil fra FCE med minst mulig kvalitets/generasjonstap.

Hvorfor bruker du Final Cut Express og iDVD, når du har Final Cut Studio med Compressor og DVD Studio Pro?

Ta en titt på guiden Fra Final Cut Pro/Final Cut Express til DVD. Les nøye gjennom hele guiden, før du prøver på nytt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav olsen89n » man 26.05.2008 8:18

Ok. Kjekkt å vite

Nei jeg har Final Cut Express, Compressor og iDvd. Jeg har ikke Final Cut Studio eller Dvd Studio Pro.
medlem i 198 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav thomasb » man 26.05.2008 8:29

Ok? Da er det rart at du har Compressor i det hele tatt. Det fulgte med DVD Studio Pro, da programmene i Final Cut Studio ble solgt separat. Etter Final Cut Studio 2 ble lansert, var det ikke lenger mulig å kjøpe programmene separat.

Siden du ikke har DVD Studio Pro, får du ikke gjort så mye med den MPEG-2-filen og AC3-filen du får ut av Compressor. Eksporter derfor en fullkvalitets QuickTime-fil fra FCE, ved å velge File > Export > QuickTime Movie (med current settings, som betyr at du får samme video-codec og kvalitet som i sequencen din), og hent den inn i iDVD. Dette står beskrevet ganske nøye i guiden.

Uansett, lykke til med DVD-brenningen :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav olsen89n » man 26.05.2008 11:59

I FCE så er det et alternativ i eksporter menyen om jeg vil eksportere ved hjelp av Compressor. Kan være at det fungte med Express.

Men jeg skal prøve på det som står i guiden en gang til. Så får vi håpe det fungerer bedre denne gang.

Men er det mulig å fjerne helt menyen i iDVD, eller må jeg bare ha den på uansett?
medlem i 198 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav thomasb » man 26.05.2008 12:05


Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Eksportering i FCE

Innleggav olsen89n » tir 17.06.2008 16:43

Jeg har eksportert et prosjekt ved hjelp av denne guiden.
http://kreativ1.no/artikkel/13/fra-fina ... ss-til-dvd

Jeg brukte denne måten å eksportere på for noen uker siden, og da ble resultatet bra. Men sist gang jeg gjorde akuratt det samme, så endte det opp med at bildet var mye tidligere enn lyden. Eller lyden hang etter. Og det var da snakk om ett-to sekund etter.

Noen som vet hva problemet på dette kan være?
medlem i 198 måneder
 


Returner til Levering / komprimering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]