Starterhjelp med greenscreen

Starterhjelp med greenscreen

Innleggav thomhess » ons 30.06.2010 22:40

Hei, jeg har lyst til å prøve litt enkelt greenscreen, men har aldr prøvd det før. Jeg vil gjerne ha litt rask starterhjelp.

Jeg skal gjøre det så enkelt at jeg bare filmer hendene mine (kanskje at jeg holder noen små ting), og legger en annen videofilm under. Noen som kan hjelpe meg fra A til Å? Hvordan lage et lite lærret, hvordan sette opp kamera, hvordan sette inn video under osv. Jeg må vite ALT, og ikke komplisert (jeg har lett for å gi opp da :-P ) Jeg vet ingen ting fra før av, bare at man må ha et grønt lærret og kan bytte ut det grønne som filmes med en annen video/et annet bilde.

Noen som ønsker å hjelpe?
medlem i 170 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav dankra » tor 01.07.2010 20:02

Anbefaler deg å kjøpe Pinnacle Studio Ultimate, hvis du er på PC, dette fordi her er alt lett som bare det! Det følger også med et green screen stoff, som er ganske stort.

På mac kan du bruke iMovie for å keye ut, søk på iMovie Green Screen i google (MERK: Funker bare med iMovie 09)

Beklager at det ikke ble fyldig innlegg, men får se om jeg kan skrive mer nøyaktig senere.

Håper dette var til hjelp

- Daniel
medlem i 180 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav thomhess » tor 01.07.2010 21:23

Supert! Jeg visste ikke at iMovie hadde den funksjonaliteten, men ser nå at det går kjempegreit. Så enkelt ut det der! (du forsto det nok, men jeg bruker Mac)

Men litt videre. Jeg sa jo jeg skulle filme hendene, men det er ikke mulig å legge inn en ensfarget bakgrunn, og legge to greenscreen-filmer oppå hverandre? Altså; en ensfarget bakgrunn, en stopmotion film med noen papirbiter som "flyr rundt" i midten (med grønn bakgrunn), og hendene mine øverst (med grønn bakgrunn).

Da kommer også spørsmålet om det går ann å ha greenscreen i en stopmotion film.

Også enda et spørsmål: Hva skal jeg bruke som grønn bakgrunn. Jeg kjøper jo ikke det programmet til Windows, så da må jeg vite hva annet man kan bruke som grønn bakgrunn, eller hvor jeg kan få kjøpt det. Jeg har noen lysegrønne A4-ark. Går det ann å teipe flere slike sammen?
medlem i 170 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav dankra » tor 01.07.2010 21:27

Finnes mye stoff å Ikea. Alt du egentlig trenger er noe grønt/blått.. Hvis du filmer i SD burde du bruke grønt, hvis du filmer i HD funker begge deler like bra. Dette har med forskjellene i pixelene (ikke spør meg, har bare hørt det).

Ville også anbefalt deg og lese litt på http://www.norskfilmforum.com .

- Daniel
medlem i 180 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav thomhess » tor 01.07.2010 22:23

Ok, takk!

Men som jeg spurte i sted: Går det ann å ta fire/seks A4-ark, teipe dem sammen og bruke dette, eller blir skjøtene et problem. Er jo greit å bruke noe man allerede har.

Også det andre jeg skrev? (sorry om jeg er litt krevende, men jeg vil vite ALT før jeg begynner, så jeg slipper å filme på nytt)
Men litt videre. Jeg sa jo jeg skulle filme hendene, men det er ikke mulig å legge inn en ensfarget bakgrunn, og legge to greenscreen-filmer oppå hverandre? Altså; en ensfarget bakgrunn, en stopmotion film med noen papirbiter som "flyr rundt" i midten (med grønn bakgrunn), og hendene mine øverst (med grønn bakgrunn).

Da kommer også spørsmålet om det går ann å ha greenscreen i en stopmotion film.
medlem i 170 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav dankra » tor 01.07.2010 23:05

Har selv brukt en lang tid med bare ark, så dette funker bra!

Kan ikke uttale meg så mye om det andre, men du kan ha ett lag med greenscreen keya i iMovie.

Men du kan:

Key klipp 1, så tar du klipp 2 som bakgrunn, eksporterer, så tar du det klipp 3 inn igjen og keyer klipp 2 som er under klipp 1, og legger inn klipp 4 som bakgrunn..

Håper du skjønte det :P

- Daniel
medlem i 180 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav thomhess » tor 01.07.2010 23:49

Det ble desverre litt for komplisert, serlig med tanke på at jeg ikke helt forstår bruken av ordet key. Og hvor kom det fjerde klippet fra? Jeg har jo bare 3

Edit: Når jeg leste grundig gjennom det enda en gang tror jeg at jeg forsto, men en forklaring hadde vært greit.
medlem i 170 måneder
 

Re: Starterhjelp med greenscreen

Innleggav puma » fre 02.07.2010 21:29

Nøkkelen til god green/blue screen er LYS
Opplys grønn/blå bakgrunn jevnt uten at skygger faller på grønn eller blå bakgrunn, og bruk en god plugin eks. dvmatte-blast (Imovie fikser ikke dette)
Bruker selv denne etter masse feil keying, Denne funker fantastisk
Har Final Cut Pro og har har hatt store utfordinger med keying, men denne har løst alt.

Uansett, plugin eller ikke.Hvis du ikke har nok lys på bakgrunn, så går det galt
Check out:
http://www.dvgarage.com/dvmatte-blast

Bakrunn: Opplyst green/blue screen
medlem i 198 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron