Teksting ala NRK

Teksting ala NRK

Innleggav EivindNitter » tor 22.05.2008 16:41

Hei!

Jeg sitter for tiden og gjør ferdig eksamensproduksjonen min på Høgskolen i Lillehammer, en 20 minutters dokumentarfilm. I den er det en god del ting som skal tekstes, og jeg vil gjerne ha det så tydelig og lite forstyrrelig som mulig - og vil derfor gjøre det slik som NRK gjør, med en halvtransparent grå bakgrunn.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få til dette på enklest mulig måte. Jeg vil helst bruke Motion (for å ha templates i FCP), men jeg finner ikke ut hvordan jeg da kan bestemme bredden på det grå feltet automatisk.

Planen min for øyeblikket er å lage et After Effects script som tar inn en tekstfil, og som så lager teksting for teksting for eksportering med automatisk satt bredde på det grå feltet. Men dette er selvfølgelig ikke optimalt, siden jeg da må inn i AE for hver gang tekst skal endres... vil gjerne kunne gjøre det rett i FCP via Motion.

Så: Noen som har noen forslag? De blir mottatt med stor glede!
medlem i 243 måneder
 

Re: Teksting ala NRK

Innleggav thomasb » tor 22.05.2008 17:12

Her er en oversikt over det som finnes av programvare for Mac: http://kreativ1.no/artikkel/73/zeitanke ... ation-edit

Mulig det finnes flere, men har de har ikke jeg oppdaget enda.

Må du har sort gjennomsiktig bakgrunn? Det du kan vurdere å gjøre, er å lage en template i Motion template, med en tekst-layout som har tykke hvite bokstaver (Arial bold f.eks.) med en sort outline rundt.

Det kan se ut som noe lignende dette.

Bilde

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Teksting ala NRK

Innleggav KDN » tor 22.05.2008 17:16

Brukt Miyu så vidt og kjenner folk som bruker det til publikasjoner hver eneste uke.
http://www.macupdate.com/info.php/id/18623

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Teksting ala NRK

Innleggav EivindNitter » tor 22.05.2008 17:36

Hei, og takk for svar, begge to.

Miyu så ganske ålreit ut, men jeg får ikke akkurat den looken jeg vil ha på det (og jeg merker at jeg er ganske picky på det).

Da får det heller bli litt ekstra jobb - men det MÅ da være en enklere måte å gjøre det på - helst i Motion?

Edit: Men.. kanskje det er tullete å være så picky på det. Hva kjennetegner egentlig god teksting? Vil jeg bare ha det så likt NRK som mulig siden jeg er vant til det? Eller er det faktisk den beste måten å gjøre det på..? Synspunkter?
medlem i 243 måneder
 

Re: Teksting ala NRK

Innleggav Jesper Karsrud » ons 20.08.2008 19:00

Hmm, teksting ala NRK synes jeg er greit, men merker etter å ha sett en del HD DVD-er i det siste, at jeg liker måten de gjør det på bedre. Her er teksten uten bakgrunn, men med en sort outline, dog er den ikke bold. Bold skrift i tekst er bare teit synes jeg, hjelper meg absolutt ingenting..

Kan dog ikke si at jeg vet om noen måte å tekste det på i Motion, men hvis du kjører en godt leselig font med hvit face og en 1-2px svart outline tror jeg det kan gjøre nytten vel så bra, og du sparer deg for en del tid i Motion med manuelle justeringer :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Teksting ala NRK

Innleggav datagutten » ons 20.08.2008 21:20

Liker godt den halvtranparente på nrk. Den fremhever teksten litt fra bildet, uten at den dekker for mye av bildet.
Like ikke de tekstene på f. eks discovery med svart bakgrunn, siden jeg synes de dekker for mye av bildet. Er litt bedre med sånn som thomasb viste, med bare hvit tekst.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron