Tips til å lage fake bluescreen...

Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav hmk » tor 08.05.2008 20:52

I et skoleprosjekt skal jeg filme to personer som skal en hvit bakgrunn (noe a la "mac guy vs. pc-guy).

Jeg har ikke tilgang til skikkelig blue/greenscreen.
Planen var å henge opp et forheng bak personene for så å keye vekk bakgrunnen i FCP og legge på hvit bakgrunn.

Tidligere har jeg gjort dette med stort hell, hadde en svart bakgrunn som jeg keyet ut etterpå.
Men her filmet jeg bare håndbevegelser (a la instruksjonsfilmen til iPhone).

Nå skal det jo filmes to personer i helfigur, og regner med at det krever litt mer.

Er det noen som har noe innspill på dette?

F.eks hvilken farge er det best å ha i bakgrunnen?
Jeg har tilgang på et stort svart forheng, men den ene jeg skal filme er såkalt "mørkhudet", vil det bli vanskelig?

Takk for all hjelp....

Bruker forøvrig SONY PD-170 kamera.
medlem i 213 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav Kildal » tor 08.05.2008 21:03

Du finner ikke noe blue/green screens på nettet da?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav dicky_dick_dickens » tor 08.05.2008 21:54

det koster vell...
men det er vell bare å ta ett laken med en grell(ekstrem) farge.
grunnen til at de har blue/green-wall, er fordi det er en farge som er fryktig lite brukt i kostymene brukt i filmene... kan vell være en ide å ta mammas oransje laken i fra deg gale 80-tall og bruke det?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav hmk » tor 08.05.2008 22:22

hehe.

Ja, jeg tror jeg skal prøve en litt enkel lo-fi løsning og se hvordan det går.
Laken er tingen.
medlem i 213 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav vaardal » fre 09.05.2008 0:19

Prøvde med eit lysegrønnt laken på skulen før vi handla inn skikkelig green-screen, og det er ikkje så enkelt å få til GOD greenscreen. Heile bakgrunnen (greenscreen) må lyssettast perfekt og likt over heile, og i tilleg må du lyssette personane. Mitt gjekk ikkje så ALT for bra, men etter ein del arbeid i post gjekk det greit til slutt. Kjøp ein greenscreen. Kosta ca 1000 kr på fotovideo.no og er garantert verdt det.
medlem i 204 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav leov » fre 09.05.2008 18:06

Bruk hvit bakgrunn i stedet, da er det ikke så stort problem om lyssettingen ikke er perfekt. Men bakgrunnen og forgrunnen må uansett lyssettes separat om du skal unngå skygger og overeksponerte konturer.
medlem i 207 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav Kildal » fre 09.05.2008 18:22

Med en hvit bakgrunn blir det ikke greenscreen da...

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav OleUtne » fre 09.05.2008 19:22

Kildal:
Men om bakgrunnen uansett skal være hvit er det kanskje bortkastet med greenscreen? ;)

Ser forresten at bakgrunnen til Get a mac reklamene ikke er helt hvite... På totalbildene er det en svak gradient i bunn som er litt mørkere enn resten. Og bakgrunnen generellt er litt mørkere enn helt hvit. For å få et perfekt resultat bør man vel ha en skikkelig greenscreen, og få lagt på en bakgrunn selv. Men om man ikke har tilgang til en skikkelig en blir det kanskje vel så bra å bare bruke hvit bakgrunn? Om man skal møtes på halvvegen uansett, mener jeg :)

Uansett hvilken løsning du går for er lyssetting veldig viktig.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Tips til å lage fake bluescreen...

Innleggav hmk » lør 10.05.2008 11:26

Takk for svar!

Jeg har nå fått tilgang til et greenscreen-studio, så det blir heller en skikkelig løsning.

Jeg prøvde først med noe stoff fra ikea (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10104040),
det funket faktisk ganske bra, men nå prøver jeg altså en mer stueren metode.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav OleUtne » lør 10.05.2008 14:40

Så flott!

Sleng opp resultatet og fortell litt om hvordan du gjorde det når du er ferdig da! :)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]