Alpha kanal til Avid fra Motion

Alpha kanal til Avid fra Motion

Innleggav gikken » man 10.12.2007 19:22

HASTER: Hei, sliter STORT med å levere en jobb til et produksjonsselskap som sitter på Avid. Har laget all grafikk (det meste må ha Alphakanal) i Motion 3 - og forsøkt alle mulige codecer for å spille på lag med Avid. Animation PAL og Animation gir grønne striper vertikalt på skjermen - har også forsøkt Image sequence - det funker i Avid men selvfølgelig uten Alpha kanal. Søkt mye rundt på nettet uten å finne svar, har ikke mulighet til å gå til innkjøp av f. eks Automatic Duck. Råd tas imot med takk!!
medlem i 196 måneder
 

Re: Alpha kanal til Avid fra Motion

Innleggav thomasb » man 10.12.2007 23:22

Kan du vise oss noen screenshots av Project Properties og Export options? Det er vanskelig å hjelpe uten å vite litt flere detaljer.

http://bildr.no

Eksempel.

Project properties:
Bilde

Export options:
Bilde

Dersom du er sikker på at du har med alfa-kanalen (Millions of Colors+) i Animation-filen du eksporterer, og det likevel ikke fungerer, kan du teste å eksportere en TGA-bildesekvens. Det gjøres ved å velge Image Sequence i stede for QuickTime Movie i Export-vinduet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Alpha kanal til Avid fra Motion

Innleggav gikken » tir 11.12.2007 13:08

Det var det som ble løsningen min til slutt - eksporterte i TIFF for å være sikker på at alphakanalen ble lest av Avid. Har ikke mulighet til å legge ut project properties nå, men kjørte Animation PAL 1024x576 med Alpha-kanal, funka som det skulle i Final Cut, men altså ikke i Avid. Jeg gjetter på at problemet ligger i codec/systemet til kunden - en halvgammel avid på en halvgammel Dellmaskin. Problemet er altså løst foreløpig, men må finne en trygg måte å levere i Avid senere.
medlem i 196 måneder
 

Re: Alpha kanal til Avid fra Motion

Innleggav gunleik » tir 11.12.2007 17:36

DPX evt TGA burde være foolproof...

Seff TIFF også, men jeg ville kjørt en DPX test først.

gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Alpha kanal til Avid fra Motion

Innleggav Constrict » tir 11.12.2007 17:53

Hei!

Det er ikke sikkert at disse grønne stripene er en bug når du rendrer ut med QT Animation + Alpha. Dersom du rendrer alphaen unmultiplied kan du få masse stygge artifacts når du bare spiller den av etterpå for påsyn. Men når den blir importert tilbake i programmet ditt som unmultiplied så vil den bli korrekt igjen.

Men som flere andre har nevnt her så har .tiff, .targa og DPX full støtte for alpha.

:)

Edit : Jeg ser først nå at problemet er løst.. ;)
medlem i 201 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron