Slutt på shake?

Slutt på shake?

Innleggav gikken » tor 22.11.2007 20:28

Heisann, lurer på om noen har peiling på hva Apple tenker rundt oppgradering av Shake. Leste et sted at Apple satser på å erstatte Shake med en ny serie med kodenavn "Phenomenon" med release i 2008. Jeg vurderer å kjøpe Shake nå, men venter gjerne et halvt års tid hvis det kommer ny programvare da (presterte å kjøpe Final Cut Studio en drøy måned før Final Cut Studio 2 ble lansert - gidder ikke å oppleve det en gang til).
medlem i 196 måneder
 

Re: Slutt på shake?

Innleggav Sune » fre 23.11.2007 0:47

Det er helt riktig det du skriver her. Phenomenon skal vistnok bygge på kode fra Motion og vil bli mye bedre på å vise effekter i santid. Jeg gleder meg :) og med mindre du har veldig behov for Shake vil jeg anbefale deg å vente. Det ble sagt i 2006 at programmet skulle komme i 2008. Jeg har ikke hørt noen nyheter om det siden, så har ingen aning om når i 2008 det kommer, eller om det kommer i 2008 i det hele tatt. Får vel nesten bare vente og se. Jeg holder en knapp på NAB 2008 i April.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Slutt på shake?

Innleggav gikken » fre 23.11.2007 21:50

takk for bekreftelse! Klarer fint å vente :-)
medlem i 196 måneder
 

Re: Slutt på shake?

Innleggav Macuariuz » tir 04.08.2009 13:47

Tar opp igjen denne tråden.

Til dere som fortsatt venter på etterfølgeren av Shake også kalt Phenomenon, eller vurderer å skaffe Shake, tror jeg dette blir en veldig lang ventetid. :-(

http://discussions.apple.com/thread.jsp ... 8&tstart=0
http://www.macrumors.com/2009/07/30/app ... ues-shake/

Det påstås at en god del funksjoner fra Shake er puttet inn i FCP 7?.. ehhh.. :-/
Har ikke oppgradert enda, men jeg tviler vel på dette.
Har skjønt det slik at det er veldig mange som bruker Shake og at det går for å være en industristandard for Node-based compositing, men at flere også har gått over til The Foundry sin NUKE.

Selv var jeg såpass heldig å fikk skaffet meg Shake 4.1 for noen uker siden, og har så vidt begynt å utforske mulighetene denne programvaren gir, og glad er jeg for det. Nå spørs det bare om hvor lenge denne gleden varer. :-!

I disse iPhone/iPod tider får vi bare håpe at denne utviklingen fra Apple ikke går ut over de andre Pro applikasjonene.. Jada, vi har nettopp fått oppgraderinger på FCS og Logic Studio, men hvor lenge varer dette?.. Kommer det en overraskelse fra Apple?.. Hmm?..
medlem i 208 måneder
 

Re: Slutt på shake?

Innleggav filmnongrata » man 24.08.2009 23:48

Shake vil du ha glede av lenge - det er et ypperlig program å lære seg compositing med og kan lenge ennå utføre oppgaver som keying, morphing eller rotoshaping på en langt bedre måte en ellers i FCPS pakka. kan du først shake er veien til annen node basert compositing kortere og prisen på shake er jo veldig lav i forhold til nuke og enda dyrere programmer. sef. er shake kommet bakpå i forhold til konkurrentene, men det er en veldig bra og billig inngang til compositing. sånn sett er det egentlig ikke noe å tape på å kjøpe shake selv i 2009 (er det i salg fortsatt?)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Slutt på shake?

Innleggav vidina » tor 27.08.2009 18:32

Med mindre du skal drive på med heftig roto, anbefaler jeg Adobe After Effects. Det er et kraftig program, og er sabla godt til kompositering.
Skal du derimot leke deg med rotoskopering, er ikke AE noe særlig. Det mangler ganske vesentlige funksjoner for å måle seg med andre programmer som Silhouette, Motor og Shake/Nuke.

Største forskjellen mellom shake og AE er derimot systemet. AE bruker lag/layers alá Photoshop, mens shake bruker nodes. Nodes er hakket kraftigere, men også litt vanskelig å komme inn i, om man allerede er vant til layers.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere