Hvilket format; 1920x1200 pixels på 24" iMac?

Hvilket format; 1920x1200 pixels på 24" iMac?

Innleggav reisendeMAC » ons 17.10.2007 22:57

Skal lage noen spots som skal kjøre på 24" iMacs med oppløsning 1920 x 1200 pixels. Jeg er usikker på hvor stor jeg skal lage filene, vil jo gjerne utnytte hele skjermen, uten letterbox.

Kommer til å lage det hele i AfterEffects basert på hi-res stills og vektor-grafikk. Sluttproduktet kommer til å være en Quicktime-fil som skal kjøre som en loop, eller flere quicktimefiler som kjører via en playlist i VLC.

Spørsmålet mitt er om jeg skal lage en en komposisjon som er 1920x1200?
Er det smartere å basere det hele på et standard format f.eks PAL Widescreen, eller en HDTV option? Men vil vel uansett får svarte striper oppe og nede ved en av de mulighetene?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 18.10.2007 9:52

Hei

Om det er grafikk, er det jo bare å utnytte hele skjermen....

Jeg ville vel vurdert 1080, fordi det er et standard og litt mer mobilt format.


SD. Don't do it...

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Arbeidsflyt mellom programmer

Innleggav reisendeMAC » lør 20.10.2007 13:02

Ok, tror kanskje jeg lager en kompisjon med større oppløsning, og så eksporterer en fil som er mindre... Får se om maskinen min takler å jobbe med så store filer.

Vet du om et sted på nettet med oversikt over formater, farge-nivåer, square pixels o.s.v. ?

Vil gjerne lage alt broadcast-safe, og beholde fargenivåene... Er ikke alltid helt lett å beholde oversikten over pixel-aspectratio og fargenivåer når man beveger seg mellom Photoshop, AfterEffects, Illustrator og FCP. Noen tips for en god arbeidsflyt som gjør det lett å beholde oversikten?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 20.10.2007 15:09

Broadcast safe? Hvorfor tenke på det, hvis det bare skal vises på iMac 24" eller andre Macer? Hvis dette ikke skal vises på TV, kan du vel like greit bare lage videoen i 1920x1200?

Uansett... her har du en artikkel med litt tips for broadcast safe grafikk:
http://www.larryjordan.biz/articles/lj_grfx_look.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Hvilket format; 1920x1200 pixels på 24" iMac?

Innleggav movee » tor 29.05.2008 19:05

Om du skal unngå letterboxet på fullskjerm må du lage videoen i 16:10.
Da de fleste LCD skjermer for databruk har dette formatet pga. at man skal få plass til 2 a4 på skjermen.

Sjekk ut: http://www.itavisen.no/sak/772879/Endrer_størrelsen_på_laptop-skjermer/
medlem i 190 måneder
 


Returner til Effekter, grafikk og compositing



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere