AVCHD håndtering på MAC

AVCHD håndtering på MAC

Innleggav Fredløse » ons 06.11.2013 16:53

Hei!

Omsider tok jeg meg tid til å tømme videokameraet mitt for film, i alle fall var det planen.
Har et Sony kamera som filmer i HD.

Har tidligere benyttet import via iMovie, men også kopiert rått og brutalt i fra videokamera og over på iMacen.

I går fant jeg ut at iMovie har en funksjon som lager et arkiv av kameraet. Genialt! Tenkte at da kunne jeg legge over en backup/arkiv som jeg kunne ta tak i ved en senere anlednign, målet nå var jo å frigi plass på videokamera. Selve overføringen gikk fint, men når jeg så skulle teste å åpne arkivet, ja så skjønner jo ikke iMacen noen ting!!

Da var det til å Google. Fant da ut at iMacen(les. Apple) har endret måten de håndterer AVCHD(filer/format eller hvordan man velger å se på dette). iMacen velger nå å se på alt som ligger på selve videokameraet(alle filene og mappene), som ei fil. Og denne filen kan man ikke åpne på en enkelmåte i iMovie - i alle fall har ikke jeg funnet ut hvordan. Noen andre??

Denne pakkede filen får man åpnet i Finder, dvs. først finner man ei ny fil, så åpner man denne igjen og til slutt finner man filstrukturen som lå på videokameraet, med bl.a. STREAM-mappen hvor alle videofilene ligger.

Så man mister ingenting ved å benytte den kjekke arkiveringsfunksjonen, men alt blir så tungvindt og halvveis.

Skulle gjerne vist om det går ann å endre på måten iMacen håndterer AVCHD-formatet. Det var som sagt på en helt annen måte tidligere!

Jeg vet at jeg også kan importere et og et klipp via iMovie, for det fungerer fortsatt, men det tar så lang tid og iMacen går jo i sirup hele tiden. Så ble litt skuffet når arkiveringsfunksjonen virker sånn halvveis.

Håper det er noen andre her som har erfaring å dele :-)
medlem i 168 måneder
 

Re: AVCHD håndtering på MAC

Innleggav paul@fotoreb.com » fre 27.06.2014 10:06

Samme problem jeg oxo :(..
medlem i 178 måneder
 

Re: AVCHD håndtering på MAC

Innleggav jerry.c.bush » fre 27.06.2014 16:00

https://itunes.apple.com/no/app/final-c ... l=nb&mt=12 FCPX har i alle fall denne muligheten, både til å lage og å åpne arkiver fra AVCHD kamera. Anbefaler uansett FCPX foran iMovie om man skal jobbe litt med film.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere