Redigering av DVD filmer?

Redigering av DVD filmer?

Innleggav avorkinn » tir 26.02.2013 10:33

Heia,

Har en haug med gamle VHS filmer som jeg nå skal digitalisere. Har en DVD recorder så i første omgang blir det DVD format. Slik jeg forstår det så takler ikke iMovie dette formatet så jeg må konvertere til et annet format før jeg kan redigere i iMovie, hva slags format bruker en da? Bruker Wondershare til konvertering så valgene er mange.

Dette er det sikkert skrevet mye om alerede, linker?
medlem i 201 måneder
 

Re: Redigering av DVD filmer?

Innleggav mr.macnus » tor 11.04.2013 7:25

Aldri hørt om Wondershare, så vet ikke hva det programmet støtter av formater. Har den f.eks Quicktime DV Pal (.mov)?

Hvis ikke kan jeg anbefale et gratis program som heter MPEG Streamclip. Brukt dette en del selv og fungerer fint til det du skal gjøre.

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

NB! Du må installere MPEG-2 Component plug in for at programmet skal kunne lese dvd plater under Lion/Mountain Lion. Les beskrivelse på linken over.

Når programmet er ferdig installert...

Lag dvdene. Åpne en av dvdene i programmet. Velg Export to Quicktime. Velg Apple DV Pal under compression, dra quality slideren til 100%, hvis 16:9 video velg dette under options knappen øverst til høyre, og til slutt trykk "Make movie".

(Du kan også velge kun en bestemt del av dvden ved å trykke i og o i avspilleren for å markere inn og ut punkter på det du vil konvertere.)

Det finnes bedre codecer som feks Apple ProRes, men det tror det blir litt overkill for vhs materiale. Ikke minst vil det sluke plass på harddisken.

Bruker Final Cut Pro, men dette formatet bør fungere utmerket også i iMovie. Filene vil ende opp på 10-12gb pr time.
medlem i 133 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]