Final Cut Pro X og MTS.

Final Cut Pro X og MTS.

Innleggav Neguah » fre 26.10.2012 21:15

Jeg har lært å legge mts. filene rett fra kameraet til FCPX. Legger jeg klippene via PC´en eller ekstern harddisk må jeg konvertere mts. filene.

Jeg leser derimot flere steder på nett at mts. filene kan bli lagt til FCPX dersom jeg legger hele AVCHD mappen på harddisken, og når jeg skal importere klippene må jeg bruke "import from camera".
Detter fungerer ikke hos meg.
Noen som kan fortelle hva jeg gjør galt?
medlem i 142 måneder
 

Re: Final Cut Pro X og MTS.

Innleggav Hubro » søn 28.10.2012 18:45

Er litt usikker på hva du lurer på her. Du starter med å skrive at du får importert .mts filene dine til FCPX, men så avslutter du med å skrive at du ikke får importert. Kan du beskrive dette noe mer utdypende.

Hva slags kamera har du (fabrikat og type)?

Det som er vanlig og etter min mening, enklest er å importere ved å sette SD-brikka rett i maskinen. I så fall velger du Import -> Media. FCPX har en funksjon hvor du kun overfører filmene fra kamera/SD-brikka uten at du nødvendigvis går videre med å velge "Create Archive" i import-viduet. Tanken med denne funksjonen er og raskt få tømt kamera/SD-brikka for å arbeide/importere videre siden. Du vil se Archive-filene i import vinduet.

Med import fra kamera, kan det være avhengig av kamera. Men du må endre fra "film-opptak" til "hvis innhold" på kameraet. Så får du valg om hva slags tilkobling du har. Etter å ha valgt PC kommer kameraet opp som valg i import vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Final Cut Pro X og MTS.

Innleggav Neguah » fre 02.11.2012 0:53

Ahh, skal forsøke ditt tips.

Én ting er hva jeg har lært, en annen er hva jeg får til.

Jeg har forsøkt å legge hele AVCHD-mappa fra kameraet til ekstern harddisk, for deretter å legge filene over til FCPX, men dette fungerer ikke da filene er .mts.

Men jeg skal forsøke ditt tips med minnekort og se om jeg fikser det.
medlem i 142 måneder
 

Re: Final Cut Pro X og MTS.

Innleggav Hubro » fre 02.11.2012 9:56

Nettopp, nei det blir feil fremgangsmåte. Ha som regel å styre Event- og Project- bibliotekene i eller med FCPX.

Når du skal importere fra kamera og du ønsker å ha klippene dine på din eksterne disk, markerer du bare disken (som du skal se i Event Library til venstre) og starter importeringen. Hvis du ikke ser disken i FCPX er den nok feil formatert. Den må være `Mac OS Extended (Journaled)'. Samme fremgangsmåte mht. nytt prosjekt. Marker disken eller underliggende mapper, hvis du har det og trykker Nytt Prosjekt. Hvis du har eventer og prosjekter på lokal harddisk som du vil ha flyttet over på den eksterne, gjør du det som nevnt i FXPX. Du markerer prosjektet og velger File -> Move project, og velg Move Project and Referenced Events -> Ok, og la prosessen fullføre.

Husk at FCPX krever at de to mappene "Final Cut Events" og "Final Cut Projects" ligger på rota på den eksterne diskens filstruktur. Dette ordner i og for seg FCPX selv.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Final Cut Pro X og MTS.

Innleggav Neguah » fre 02.11.2012 20:05

Men jeg skjønner det nå.

Takk for oppklaringen! :)

Kamerat er for øvrig et Canon Legria HFR27.
Jeg låner bare dette og skulle mer en gjerne hatt et kamera som gir bedre vidvinkel.
medlem i 142 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron