Størrelse på importerte filer

Størrelse på importerte filer

Innleggav ellevset » man 05.03.2012 21:33

Hei

Jeg holder på å redigere litt film, kamera er et Panasaonic tmt700 og bruker iMovie. Jeg importerte alle filene fra minnekortet jeg hadde kameraet. Bruker ikke fullstørrelse importering, men 960x540. Det som var overraskende var at størrelsen på mappen var på nesten 14GB, mens minnekortet er på 8GB. Er det noen som har et svar på det? Jeg har forsåvidt plass til det, men det virker jo litt merkelig.

mvh Peter

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Størrelse på importerte filer

Innleggav Hubro » man 05.03.2012 23:37

Ja, dette er helt normalt. iMovie konverterer til AIC, og det gjør at filene sveller. Årsaken ligger i at originalfilene er såvidt komprimerte at datamaskin og redigeringsprogram vil slite med å arbeide med dem. iMovie konverterer derfor til AIC-filer som er vesentlig mindre komprimerte og med det lettere å arbeide med.

Det er i grunn bare å vende seg at filmklipp er plasskrevende når en jobber med film. Kjøp ekstern FireWire harddisk(er) og ha filene dine der. Hvis du har et AVCHD kamera, kan du benytte ClipWrap. Det konverterer ikke, men "pakker om" filene til mov-filer, størrelesen blir ca. som originalene og kan benyttes direkte i iMovie. Men jeg syns likevel at filene iMovie konverterer hel klart er bedre å arbeide med.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Størrelse på importerte filer

Innleggav ellevset » tir 06.03.2012 14:26

Takk for bra svar. Tenkte meg at det var noe slikt, men syns det var litt merksnodig.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Størrelse på importerte filer

Innleggav Kristian Eplehode » tor 08.03.2012 12:32

Hei dere.
Jeg har ikke helt skjønt dette med filformat for Mac. Før har jeg brukt Windows og Adobe Premiere sammen med et DV-kamera fra Sony. Den gangen var det smertefritt å importere videofilene direkte inn i redigeringsporgrammet.

Nå har jeg et Sony-kamera som produserer AVCHD, eller .mts filer. I tillegg bruker jeg Mac, som selvsagt ikke godtar disse filene uten tungvint konvertering.

Jeg har lastet ned AVCHD Converter for Mac, men er i tvil om hvilket format som beholder den knivskarpe HD-kvaliteten etter konvertering. Det sier seg sikkert selv, men jeg har prøvd både .m4v og .mov, men synes kvaliteten er forringet. Og sånn sett er det vel ganske forklarlig at filene krymper vesentlig i størrelse etter konvertering til disse formatene.

Det jeg vil ha svar på: hvilket program bør jeg bruke til konvertering og hvilket format bør jeg konvertere filene til (for avspilling på feks en Samsung 1080p TV?)

Jeg takker himmelsk mye for svar, etter mye frustrasjon og sikkert bortkastet tid på konvertering.
medlem i 156 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron