AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav NiRuKo » man 23.01.2012 20:51

Hei!
For et drøyt år siden "investerte" vi i et Sony HD kamera (HDR-CX550VE). Disse MTS filene blir lastet opp på nettverkets NAS (D-Link DNS 323).
Så lang er alt greit..........
Fra NASén kjøres de uredigerte og enkelte MTS-filene på en Epson HD prosjektor (EH TW4400), via D-Links BoxeeBox, på et 3 meter DreemScreen lerret. Kvaliteten er upåklagelig.
Nå kommer vi til det mer kompliserte (for meg), nemlig redigeringen av disse MTS-filen.
Kjøpte Pinnacle Studio HD 15 for å gjøre jobben. Har brukt Pinnacle tidligere for å gjøre samme jobben, men da på DV filmer i 4:3 format, med dertil begrenset kvalitet og oppløsning............
Jeg redigerte en "snutt" på ca 2 minutter (MTS-filer) og lagret denne på 4 forskjellige formater; AVI, MOV, MP4 og MKR (tror jeg det var). AVI filen ble på ca. 640 MB, MOV og MP4 på ca. 250 MB, og MKR filen ca. 540 MB. Når jeg så skulle kjøre disse på prosjektoren fra NASén var overraskelsen stor! AVI filen var ubrukelig, kornete og hakkete. MRK filen ga verken bilde eller lyd (Skylder dette på BoxeeBoxén og mangel på formathåndtering, - kanskje.....). Det beste resultatet var MOV og MP4 filene. Disse 2 hadde nesten samme kvalitet som var for så vidt akseptabel, men likevel langt fra så god (klar og skarp) som den uredigerte MTS filen.
Redigeringen ble gjennomført på en Dell Studio 15 LapTop. Denne strekte seg til sine yttre begrensninger, og pustet og peset under redigeringsprosessen...........

Har i senere tid annskaffet meg en Apple MacBook Pro med 8 GB internminne og en i7 prosessor. Hadde håp om at redigering på denne skulle være mulig.

Mine spørsmål er:
- Hvilket program (til MacBook Proén) bør jeg velge til å redigere HD filmene? (iMovie tar ikke MTS-filene mine.... ) :-(
- Har hørt mye positivt (på dette forumet) om Final Cut Pro X (NOK 2.100,- på App Store)
- Hvordan (hvilket format) bør jeg lagre de redigerte filene for at jeg ikke skal få noen kvalitetsforringelse? (Disse kvalitetforringelsene er lett synlig på et 3-meters lerret...)
- Vil MacBook´en duge som "Hard Ware" til dette formålet?


Takknemlig for svar!
medlem i 146 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav thomasb » tir 24.01.2012 23:28

Kjøp deg ClipWrap. Det programmet spiser det meste av rare filer fra HDV/AVCHD-kameraer. Bruk det til konvertering til Apple Intermediate Codec (hvis du bruker iMovie) eller ProRes hvis du bruker Final Cut Pro X.

Du skulle tatt vare på hele mappestrukturen på kortene i kamera i stede for å bare kopiere ut .MTS-filene, da hadde iMovie og Final Cut Pro X fungert glimrende til redigering.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav NiRuKo » tor 26.01.2012 8:19

Takker for svar thomasb!

Nå hadde jeg hele strukturen på ett av kortene fra videokameraet, og kopierte denne inn under "Filmer".
Startet så iMovie for å hente disse MTS-fiene inn.
De er fortsatt like utilgjengelige. :-(
Hva er det jeg gjør feil?
Mvh NiRuKo
medlem i 146 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav cartoon » man 30.01.2012 14:02

Imovie, klarer ikke MTS filer, kun .mov filer
så du må konvertere disse, tar noen sekunder med ClipWrap.

alternativet er å bruke Final cut, men det koster litt mer enn ClipWrap.

finnes andre converteringsverktøy i appstore, du kan jo se om det er noen der du vil kjøpe.

men du MÅ convertere filene før du kan bruke de i Imovie desverre..
medlem i 147 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav JoshuaNO » tir 31.01.2012 6:28

Hei,
Vil det si at hvis man kjøper Final Cut Pro fra AppStore, så vil dette kunne håndtere HD Filer, MTS, uten tap av kvalitet? Og man trenger ikke konvertere med ClipWrap eller andre programmer?
medlem i 191 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav cartoon » tir 31.01.2012 11:18

Det stemmer, med FC kan du hjøre avchd filene rett fra hd kamera, og inn i Fc.
de vil da ligge som MTS filer i prosjekt mappen til FC. Ikke noe tap.

på samme måte som AVI filer fra DV tape kameraer blir håndtert i IMOVIE.

men du skal jaggu se gått om du ser noe kvalitetstap når du tar de en runde i clipwrapper
og åpner de i Imovie,

Viktig å presisere at clipwrapper IKKE konverterer filer, den bare pakker de om.
medlem i 147 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav JoshuaNO » tir 31.01.2012 18:48

Takker. Da investerer vi i FinalCut!
medlem i 191 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav cartoon » man 13.02.2012 14:36

Du kan nå importere AVCHD rett inn i Imovie :)
medlem i 147 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav Hubro » tir 28.02.2012 8:41

cartoon skrev:Du kan nå importere AVCHD rett inn i Imovie :)

Nei, det stemmer ikke, Cartoon. AVCHD filer vil bli konvertert (til AIC (tror jeg)) ved importering til iMovie. FCPX, derimot gjør som ClipWrap og "pakker om" (og konverterer ikke), så sant du ikke velger Create Optimized Media eller Create proxy media.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav cartoon » tir 28.02.2012 10:17

Hei, ja de blir pakket om, men du kan overføre rett fra kamera,

men enig, beste er nok en runde i clipwrap først, sparer plass også.
medlem i 147 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav Hubro » tir 28.02.2012 12:51

Ja, du kan overføre fra Canon AVCHD kamera, noe en har kunnet i flere år.

Men, bruker du FCPX eller iMovie?

ClipWap er unødvendig hvis du bruker FCPX. Hvis du bruker iMovie er ClipWrap fin med tanke på plassbesparelse, men bortsett fra det, merker du sikkert at redigeringen er smoothere hvis du importerer og konverterer til AIC-format.

Hvis du er litt over normale interessert i redigering, må jeg bare få anbefale FCPX. Det kommer litt dårlig frem av innleggene dine om det er nettopp FCPX du bruker eller ikke. Du skriver at iMovie er veldig greit mht. små enkle redigeringsjobber. Vel, der vil jeg si FCPX faktisk er vanvittig mye enklere og raskere. Her kan du klippe sammen filmer på et blunk i og med at du har mange flere muligheter og raske og effektive tastatur-short cuts.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav cartoon » tir 28.02.2012 15:41

Hei,

jeg brukte imovie til å "samle" alle minidv tapene mine på dvd plater for en tid tilbake på en lånt imac, så fikk jeg imac selv, og har da også brukt og blitt kjent med imovie,
har også kjøpt final cut X da jeg så for meg at dette blir fremtiden for det jeg filmer av bryllupsvideoer og med familien.

blir nok finalcut fremover :)
medlem i 147 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav Bønna1980 » ons 09.05.2012 22:27

Hei
Jeg lastet ned trail versonen av Clipwrap for å se hvordan det fungerer mot iMovie.
Jeg trodde det bare var drag and drop, men jeg får ikke de "conveterte" filene til å legge seg i iMovie.
Er rimelig ny med Mac, og meget frustrert. Trøster meg med at jeg sikkert blir vant med Mac.
medlem i 143 måneder
 

Re: AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Innleggav pc » fre 25.05.2012 0:57

Kan man jobbe med 1080 50 p i Final cut X eller fikser programmet bare 25 bilder i sekundet ?
medlem i 195 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron