Digitalisering...

Digitalisering...

Innleggav snuker » man 24.10.2011 14:25

Skal i gang med et aldri så lite digitaliserings-prosjekt...

Har 6 stk VHS-videoer og 13 stk VHS-C-videoer som skal digitaliseres.

Har brukt iMovie frem til nå, men skal ta steget til FCP X i forbindelse med dette prosjektet.

Hva er da beste metode som vil gi meg best resultat? Har søkt og lest litt, og kommet frem til to alternativer:

1) Kjøpe en DVD/VHS-spiller (http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/dvd-blu-ray-barbar-dvd/dvd-spiller/RCT689H/lg-vhs-dvd-spiller-rct689h) og kopiere over alle VHS og VHS-C videoene til DVD (har adapter til VHS-C). Så konvertere disse med Handbrake slik at de kan redigeres i FCPX. Da har jeg både råmaterialet på DVD, samt redigerbart på Mac.

2) Kjøpe Elgatos VideoCapture og låne meg en VHS-spiller for å konvertere over tapene til Mac. Får da ikke DVD'ene med råmaterialet.

Er det noe jeg ikke tenker på (les: flere gode/bedre alternativer)?
Hvilket av mine to alternativer vil gi meg best kvalitet?

Takknemlig for svar:)

//snuker
medlem i 224 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav Matt Idea » man 24.10.2011 19:39

Jeg mener at alternativ nr. 2 er den beste løsningen. Gjennom adaptere vil du ha mulighet til å selv bestemme komprimering slik at du får maks kvalitet ut av bildet. Hvis dette går via en DVD-spiller/opptaker er det mulig at DVD-spilleren bruker innebygde komprimerings-presets som kan dra ned kvaliteten på bilde. I tillegg er det jo også mer effektivt da du dropper DVD'en som mellomled.

Selv hadde jeg valgt alternativ 2.

Mvh Matt

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav snuker » man 24.10.2011 20:33

Oki, da leder alternativ 2 1-0.

Takk for tilbakemelding:)

//snuker
medlem i 224 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav terjejh » man 24.10.2011 22:43

Uten at jeg kjenner utstyret eller bruker Mac selv, høres det svaret du har fått som best, når ditt formål er videre redigering. Selv har jeg konvertert litt av mine tidligere Hi8 opptak på Linux via en A/D video converter til DV(25).

Noe som kan forbedre kvaliteten er følgende:
- en VHS redigeringsmaskin eller avspiller som har Edit modus, dvs. spiller av båndet rått uten noen intern signalforsterkning/forbedring
- en Time Base Corrector (TBC), hvis man har det.

(Selv har jeg også en del SVHS bånd uten fungerende SVideo spiller. Så hvis EL-kjøp boksen hadde kunne spille av SVideo, skulle jeg gjerne kjøpt den selv)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav THB FILM » tir 25.10.2011 1:45

Jeg har i mange år drevet med professjonell konvertering av film og video til div formater.(Mest dvd de senere årene) Og skal du få et bra resultat ut av det du her lurer på så er det en måte og bruke en Canopus 110 og en ekstern TBC mellom vhs maskinen og Mac en. Det som finnes av ubruklige dubbeditter til en rimelig penge som f.eks elgato m.m... lager heller kvaliteten verre.! Årsaken er at lyd vil i lengere båndlengder ikke gå i synk med bilde. Etter ca 30 min så har den endret på noen bilderuter som forlenger seg etter hvert. Det fordi slik billigskramel til et par hundre kroner ikke er av kvalitet for slike formål om en vil ha kvalitet på det som skal gjøres. Det bør brukes en S-VHS maskin for avspilling og bruke S-VHS utgangen til en TBC som har samme inngang. Og så videre med S-VHS inngang på en Canopus 110 som da sender signalet digitalt ut på Firewire til Mac en. Og last det inn i FCE for videre og brenne det ut på dvd via Toast 10 eller 11 PRO.Da har du et meget bra resultat på din dvd. Hold deg langt unna IDVD om du vil ha kvalitet. Den er bare elendighet. Lykke til....

THB Film
medlem i 201 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav terjejh » tir 25.10.2011 10:09

Jeg glemte vel å nevne at den A/D videokonverteren jeg brukte var innebygd i en semipro DV/HDV harddisk opptaker, type Datavideo DN-300 med Firewire. Ikke rimelig men bra. http://www.datavideo.info/en/Recorders/DN-300

TBC'en jeg brukte var innebygd i en Videonix MX-1 video mixer
http://www.facebook.com/notes/Elect-a/B ... 8193970859

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav snuker » tor 27.10.2011 10:58

THB Film:

Får en følelse av at du har peiling på hva du snakker om her - er det slik at du driver med slikt kommersielt? Har du en nettside, evt kan du sende meg en PM med priser dersom dette er noe du tar som oppdrag?

Jeg har mest sannsynlig ikke behov for å digitalisere mer utover dette ene prosjektet, så det er ikke aktuelt å kjøpe inn dyrt utstyr for denne ene gangen - men det kan være interessant å få gjort denne jobben hvis kostnaden er overkommelig:)

//snuker
medlem i 224 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav THB FILM » søn 30.10.2011 12:06

Hei. Ja driver med dette til daglig. Du kan sende meg en mail på bjerkeli@online.no så får du priser og videre info der. Nettside er under bygging/blir totalt forandret og vil komme senere. Da hører jeg gjerne fra deg så ordner vi dine filmer/videoer.


THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav cartoon » ons 11.01.2012 15:11

Jeg har gjort dette på flere gamle vhs taper,
jeg har et Sony dcr 110 videokamera med analog inngang, her overfører jeg fra video til minidv tape, så kan jeg ta enkelt legge inn på pc (som jeg brukt til nå, men bestiller ny imac snart)

så kjenner du noen som har et videokamera med analog inngang, vil jeg tru det er en god løsning for deg.
medlem i 148 måneder
 

Re: Digitalisering...

Innleggav RobinMills » lør 21.07.2012 3:48

spiller av båndet rått uten noen intern signalforsterkning/forbedring.



--------------------------------------------------
cheap dvd online
Once Upon a Time Season 1 DVD
medlem i 141 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]