Overføre film fra VHS til mac

Overføre film fra VHS til mac

Innleggav Kay Nilsen » tor 22.09.2011 15:58

Fant bare noen gamle tråder som omhandlet dette, så derfor spør jeg i en ny tråd.

Hvilke løsninger finnes for å overføre gamle VHS-filmer til mac-en, slik at man kan redigere dem i iMovie og brenne dem ut på DVD? Og hvilken løsning er best (og billigst)?

Mvh
Kay
medlem i 199 måneder
 

Re: Overføre film fra VHS til mac

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 29.09.2011 19:08

Jeg har selv samme problemet og sett litt rundt omkring.

Løsning 1

http://store.apple.com/no/product/TW129 ... TIwMzQ3MjQ

Denne skal vist kunne kobles til VHS og så kan du overføre til Mac. Men har også kommet over forum som sier at du får betydelig tap i kvaliteten. Jeg er defor litt usikker på hva jeg gjør. Se også youtube den er vist ufattelig enkel å bruke. Det finnes også en til konkurent men husker ikke navnet på den.

Løsning 2

Kjøpe en DVD-VHS player, den kombinerte versjonen, brenne over på plate for så å overføre til MAC for redigering. Problemet er at løsning 2 er 1000lapp dyrere... Men tror kvaliteten på den andre siden er bedre.

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/ ... er-rct689h


Jeg grubler på om ikke jeg skal kjøre på med elkjøp sin versjon og levere tilbake innen 30 dager. 2k for bare litt overføring er vel drøyt. Har også hørt rykter fra forum om at det er en eller annen slags bankelyd fra DVD spilleren ( les kunde anbefallinger på elkjøp siden til spilleren). Så jeg vet ikke helt hva jeg gjør. Dersom du kommer over en løsning så er jeg veldig interissert i å høre hva du har funnet på ;)

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Overføre film fra VHS til mac

Innleggav THB FILM » tor 29.09.2011 23:27

Det du kan gjøre er og låne deg et dv kamera som har dv og s-vhs eller komposit (gul + hvit+rød, gul er bilde de andre er lyd. Koble videomaskinen til en av de to, og bruk dv inn til Mac en. og sett kamera på avspilling. Da fungerer kameraet som konverter til mac en.Dvs du kjører bilde gjennom kameraet og videre. Jeg driver profesjonell filmprodukjon og konverterer og overspiller smalfilm og alt av videoformater til dvd. Men jeg bruker en TBC og så videre til en Canopus 110 konverter videre inn på Final Cut Express. og brenner dvd platene ut på Toast 11 Pro. Ved bruk av TBC så forbedrer den det overspilte signalet før det blir digitaliser og lyden vil med dette gå i synk med bilde på lange strekk som f.eks en time eller to med video. Disse dubbedittene som selges for noen hundrelapper er ikke verdt en krone. De taper signal ved overføring og lysporet går i usynk etter kort tid. Jeg tar forøvrik kr 200,. pr time video ferdig overspilt til dvd. Og da er kvaliteten det beste du får. Om det ville vere av inntresse for deg. Men prøv løsningen som jeg nevte. Det skal fungere. Men du vil mangle TBC mellom da.! Men et dv kamera vil vere såpass bra at lyd og bilde vil gå synk der.

THB Film
medlem i 200 måneder
 

Re: Overføre film fra VHS til mac

Innleggav Mr_MacBookPro17 » tor 29.09.2011 23:42

Bra tips der, det med kamera som et mellomledd var noe jeg ikke viste.

Hva er TBC forresten?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Overføre film fra VHS til mac

Innleggav THB FILM » tor 29.09.2011 23:58

Det skal fungere fint det jeg mente der med kamera. Og har det skjerm så ser du om du får signal mellom også. Da ser du hva som blir avspilt fra vhs. En TBC er en enhet som forbedrer bilde ved og opprettholde farger og skarphet som ellers ville blitt redusert ved overspilling. Og retter opp vannrette og lodrette linjer i bilde som ellers vil fortone seg som ujevne. + at den fjerner støy i bildet. Men en god TBC koster.......! Den jeg bruker koster ca 40.000,- :-) Men du kan få en på konsument markedet for ca 4-5.000,- som virker så nogelunde ok.! Dvs, de har da ingen justeringer, men gjør en enkel jobb med bilde. Men som sagt prøv et dv kamera.! Husk og sett kamera til avspilling, da skal bilde og lyd passere mellom og inn til Mac en.....


THB Film
medlem i 200 måneder
 

Re: Overføre film fra VHS til mac

Innleggav Mr_MacBookPro17 » fre 30.09.2011 0:11

Alternativ DV kamera høres nok best ut ja ;) Har et liggandes et eller annet sted så det funker sikkert bra. DV kabelen er nå i hvertfall på vei i posten da jeg også har noen DV tapes liggende her og der.

Jeg har final cut pro 5 kjøpt for mange år siden men det ble ikke brukt. Nå kjøpte jeg meg ny imac og skulle ha den innpå men det gikk ikke.

FIkk opp beskjed om at jeg ikke kan åpne den fordi power pc programmer ikke støttes lengre.

Men den er universal og skal støtte intel baserte macs. På pakken står det intel med core 2 duo som et av kravene sammen med power pc.. Er den nye i7 prossesoren for ny eller er det Lion som skaper problemet? Vet du noe om det?

For nå vet jeg ikke hva jeg gjør, det kosta 12K nytt da jeg kjøpte det den gang... Gidder liksom ikke å kjøpe ny final cut...

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere