Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav Regi-Vegar » søn 04.09.2011 15:09

Har en litt eldre versjon av FCP6, men det har alltid gått helt fint å bruke. Jeg hoppet over 7'ern, og innstalerte FCP X i sommer. Likte ikke det noe særlig, og har nå forsøkt å åpne gamle 6-prosjekter igjen. Men de vil ikke åpne seg. For feilmelding halvveis i innlasting at filen er for ny for FCP6. Hadde skjønt det om jeg hadde åpnet fila i X. Men dette skjer med absolutt alle 6'er-filer som jeg ikke har brukt i X.
Nå har jeg avinnstalert X, men det hjelper ikke. Er avhengig av å kunne åpne disse i 6 så fort som mulig.
Noen som har noen tips?

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav thomasb » søn 04.09.2011 15:33

Er det FCP 6 eller 7 du har installert?

FCP 6-prosjektfiler skal fint kunne åpnes i FCP 7, men ikke motsatt. Dersom du likevel har issues med å åpne FCP 6-prosjekter i FCP 7, så vil jeg anbefale å prøve følgende.

1. Avinstaller hele Final Cut Studio 3 (FCP 7) f.eks. ved bruk av FCS Remover
2. Installer Final Cut Studio 2 (FCP 6)
3. Prøv så å åpne dine FCP 6-prosjekter i FCP 6

Du kan evt. prøve Pro Maintenance Tools fra Digital Rebellion (bare test trial-versjonen). I den pakken finnes det et program som heter Project Repair. Lag en kopi av FCP-prosjektfilen din og test å kjøre den gjennom Project Repair.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav Regi-Vegar » søn 04.09.2011 16:22

Takk for svar, Thomas.
Jeg har ikke brukt FCP 7. Innstalerte FCP X i sommer, men antar at det ikke har noe betydning for disse filene? Har heller ikke prøvd å åpne 6-filene i X.

Prøvde å kjøre Repair, men det hjalp ikke. Har også prøvd FCP Remover, men når jeg velger å fjerne programvare får jeg bare opp feilmelding: Unable to create tempoary directory (...) please check you writing permissions. (får ikke opp noe valg om å taste passord for OS'et som det står i brukermanualen.

Så til slutt prøvde jeg å fjerne FCP-ikonet, og så kjøre en oppgradering fra DVD igjen.

PS: Ser at den klarer å åpne et annet prosjekt som jeg begynte på senere, så da ser det ut for meg at det må være noe med FCP X som har påvirket enkelte filer av en eller annen grunn....

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav thomasb » søn 04.09.2011 16:33

Nei FCP X har ingen betydning for åpning av FCP 6 og 7-prosjekter i FCP 6 og 7.

Hvor ligger prosjektfilene lagret? Hvis det er på en ekstern harddisk, sørg for at "Ignorer eierskap og rettigheter" er aktiv i "Vis info"-vinduet for den eksterne harddisken. Koble fra disken, koble den til igjen og prøv enda en gang.

Du kan evt. prøve å sende meg prosjektfilene du sliter med (thomas.berglund AT gmail.com), så kan jeg se om jeg får eksportert en XML-filer for deg av den som du kan bruke :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav Regi-Vegar » søn 04.09.2011 16:41

Kan det ha noe å si at jeg innstalerte FCP 6 på nytt i sommer? At jeg kan ha jobbet med disse filene i en oppdatering av versjon 6?
Prøver å sende deg to prosjektfiler. Takk! :-)

EDIT: Problemet er løst. Jeg tenkte ikke over at dette gjaldt også oppdateringen innenfor versjon 6. Det viser seg at filene har jeg brukt på en FCP 6 med antageligvis versjon 6.0.5.
Jeg oppdaterte derfor denne til det samme, og da gikk det.
Da har jeg lært det! :-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Åpne FCP6-prosjekter fungerer ikke...

Innleggav thomasb » søn 04.09.2011 17:04

Aha, da skjønner jeg. Ja man må alltid ha samme eller nyere versjon av FCP som prosjektfilen :)

Bra du fant ut av det!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere