Åpne DVD for videre redigering

Åpne DVD for videre redigering

Innleggav ofolde » søn 12.06.2011 19:15

I min Windows-tid lagde jeg en DVD til min datters konfirmasjon. Nå skal ho gifte seg, og jeg tenkte å bruke noe av det som er på denne DVD-en i et nytt prosjekt. Hvordan kan jeg åpne DVD-en slik at jeg får tak i innholdet? Har forsøkt å importere til iMovie, men det går ikke. Når jeg sjekker hvilke format filene har på DVD-en, står det UDF. Åpner jeg opp finner jeg VOB og andre filnavn.
Noen som har forslag til løsning?
medlem i 219 måneder
 

Re: Åpne DVD for videre redigering

Innleggav bohdi » søn 12.06.2011 19:17

Hei!

Kan fint lite om video mtp quality osv - men det eg HAR gjort før, og fungerte greitt for min del - var å bruke Handbrake (handbrake.fr) for å gjere dvd-en om til ei fil, og denne kan du igjen dra over i for eksempel iMove.

Anyone else?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Åpne DVD for videre redigering

Innleggav ofolde » søn 12.06.2011 19:23

Har laget en fil fra Handbreake. Laget den i M4v format. iMovie leser ike den. :-(
medlem i 219 måneder
 

Re: Åpne DVD for videre redigering

Innleggav bohdi » søn 12.06.2011 20:08

Hm. Meinte at eg hadde gjort dette før. Jaja, såg litt her:

https://trac.handbrake.fr/wiki/SupportFAQ

"How do I use HandBrake to import my DVD into iMovie / Final Cut or other Video Editing software?

We strongly recommend against doing this.

HandBrake does not currently support any lossless intermediate codecs for encoding, therefore, if you convert video with HandBrake you will be throwing away quality for no reason.

Instead, we recommend use of another tool ( MPEG Streamclip is one solution) to convert your DVD to a less-lossy intermediate format called DV, which will import into most editing softare but result in far less generational loss (thus improving the quality of the final output). There are no plans to introduce DV output in HandBrake."


Der stod det at ein bør bruke f eks dette for å konvertere:

http://www.squared5.com/

har ikkje prøvd - men verdt eit forsøk?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Åpne DVD for videre redigering

Innleggav ofolde » man 13.06.2011 16:36

Jeg endte opp med å kjøpe programmet Media-Converter. Kjempeenkelt å bruke, og fungerer som bare det. Betalte 139 NOK, og er fornøyd. :-)
medlem i 219 måneder
 

Re: Åpne DVD for videre redigering

Innleggav freddjoh » man 13.06.2011 16:44

Hvis du forandrer filendelse på m4v filen til mov, altså bytter ut 4-tallet med en o, så vil iMovie lese den.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere