QuickTime eksport, og optimal ytelse?

QuickTime eksport, og optimal ytelse?

Innleggav ray29gjovik » ons 09.03.2011 10:24

Spørsmålet mitt er så enkelt som at jeg lurer på hvordan jeg bør eksportere ut et apple prores 422 prosjekt som en quicktime fil. Jeg ønsker at fila skal bli av optimal kvalitet.
Ikke ta for stor plass, og heller ikke ta for lite plass.

Er det noen som har forslag. For eksempel dersom det var en skoleoppgave, og alle elevene skulle eksportere prosjektene sine likt?

Slik jeg har gjort det til nå er at jeg har eksportert prosjektet ut som et helt vanlig
QuickTime Movie. På setting: Current Settings velger jeg det formatet jeg har filmet på.
I dette tilfellet apple proress 422 1920 x 1080 25p

Spørsmålet mitt er om det er nødvendig å eksportere det ut ukomprimert i forhold til det formatet jeg har filmet i?

Hvor mye jeg kan komprimere før det synes? Eller er det slik at jeg ikke bør komprimere, og gjøre det slik som jeg gjør det?

Håper det er noen her som kan hjelpe meg?
medlem i 192 måneder
 

Re: QuickTime eksport, og optimal ytelse?

Innleggav LykkeAndreas » man 21.03.2011 5:44

Hva som er det beste formatet for deg avhenger av 3 ting:
1: Hvem som skal se filmen (allsidighet av formatet)
2: Forhold størrelse vs. Kvalitet
3: Om det skal klippes på på nytt.

Hvis det skal klippes mer i anbefaller jeg å eksportere i Prores (LT) da dette er et relativt lossless format som ikke tar ekstremt mye plass. ProRes er uansett helt klart det beste å klippe på i Final Cut.

Hvis det er viktigere at filmen ikke tar så mye plass, og skal være lett å spille av for hvem som helst ville jeg sendt prosjektet til Compressor og eksportert i Quicktime H.264 1280x720 5000 kbps (eventuelt flere Kbps hvis kvaliteten skal være bedre, noe som også medfører større størrelse) Hvis størrelse ikke har så mye å si kan du sikkert eksportere i 9000kbps.

Jevnt over er H.264 ett helt greit format å eksportere i for previews og visninger, da det er allsidig og lett å åpne i Quicktime. For lagringsmastere er ProRes bedre, da det har så lite kvalitetstap at det fungerer bra å lage nye kopier fra.
Skal du eksportere noe som skal inn igjen i Final Cut er ProRes alltid det beste valget både kvalitetsmessig og i FCP-integrering. eneste ulempen med ProRes er at det tar veldig mye plass, og at det ofte ikke kan spille av på maskiner som ikke har FCP installert (eller på Windows)
medlem i 230 måneder
 

Re: QuickTime eksport, og optimal ytelse?

Innleggav Knesaren » man 21.03.2011 19:31

H.264 er bra. Jeg hadde en 897,2Mb stor Apple ProRes 422-fil. Droplet'n jeg har laget her reduserte den til 158,2Mb og kvaliteten er god.

1) Eksporter i Apple ProRes 422
2) Slipp filen oppe på Droplet'n jeg linket til.
3) Compressor kjører (usynlig) i bakgrunnen til jobbe en gjort.

Compressor-oppsett:
Name: H.264 high
Description: Dual pass, 75% quality, current fps, auto keyframe & data rate, 48 kHz stereo audio
File Extension: mov
Estimated size: unknown
Audio Encoder
IMA 4:1, Stereo (L R), 48,000 kHz
Video Encoder
Format: QT
Width: (100% of source)
Height: (100% of source)
Pixel aspect ratio: Default
Crop: None
Padding: None
Frame rate: (100% of source)
Frame Controls: Automatically selected: Off
Codec Type: H.264
Multi-pass: On, frame reorder: On
Pixel depth: 24
Spatial quality: 75
Min. Spatial quality: 25
Temporal quality: 50
Min. temporal quality: 25

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron