Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav Jonacatt » ons 02.03.2011 6:57

Har et litt rart problem her.

Jeg konverterte mine GoPro klipp i "MPEG Streamclip", redigerte de i Final Cut, sendte de til Compressor og komprimerte de til "DVD best quality 90 min."

Når jeg da prøver å importere de to lyd og bilde filene inn i DVD studio Pro, så sier DVD SP at: "You can´t import NTSC files into a PAL project"

Har sjekka instillingene i både final cut og compressor, og ingen sier noe om NTSC.
Eksporterte som Apple prores 422 i "MPEG Streamclip".

Noen som har en ide?


Jonathan
medlem i 215 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav fjelliss » ons 02.03.2011 14:15

Øh, kanskje et dumt forslag, men du har oppdatert GoPro firmware? Orginal firmware ga jo ikke 25/50 fps.
medlem i 160 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav Jonacatt » tor 03.03.2011 6:25

fjelliss skrev:Øh, kanskje et dumt forslag, men du har oppdatert GoPro firmware? Orginal firmware ga jo ikke 25/50 fps.


Der sier du kanskje noe, men jeg lurer på om det var noe jeg gjorde ikke så lenge etter jeg kjøpte det. Men det begynner å bli en stund siden nå så jeg husker ikke helt.
Hvordan kan jeg se om firmware er oppdatert?
medlem i 215 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav fjelliss » tor 03.03.2011 11:56

Er faktisk litt usikker om firmware versjon vises, men den kom for ca 1/2 år siden. Hvis du går inn i oppsettet til GoPro'en skal det være mulig å velge mellom NTSC(nSC, som er default) og PAL.
medlem i 160 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav Jonacatt » fre 04.03.2011 5:49

Jeg tror ikke jeg har gjort noen oppdateringer for et halvt år siden.
Det å være lenger siden isåfall. Men instillingene mine er PAL hvertfall.

Det som kan ha skjedd er at jeg hadde ntsc akkurat når jeg filmet de klippene.
Hvis dette er tilfelle, er det noen måte å endre det til PAL da?
Men på en annen måte er det litt rart, for prosjektet i Final Cut er jo pal.
medlem i 215 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav fjelliss » fre 04.03.2011 13:50

Jeg kjøpte min GoPro rett etter sommerferien i fjor, og denne oppdateringen kom omtrent på samme tid.
Har ikke kjøpt Final Cut enda, men det ser ikke ut som det skulle være noe problem i flg. tech.spec. på nyeste versjon i hvertfall(eldre versjoner kanskje?).
"Mix frame sizes, frame rates, and formats in the same Timeline in real time.
Edit at 23.976, true 24, 25, 29.97, 30, 50, or 60 fps."
Eller som det står i FCE:"Bland DV- (NTSC og PAL) og HD-formater i samme tidslinje."
medlem i 160 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav LykkeAndreas » søn 20.03.2011 23:57

Det ser ut som du lagde filene i 30 eller 60 fps.

Bare send til compressor og lag ny master i 25 fps og bruk den som basis for en PAL DVD..

For å gjøre om klipp til 25 fra 30 fps kan du enten åpne klippene i Cinema Tools og conforme til 25, selv om det da vil bli litt slowet ned.
Alternativt kan du konvertere filmene på nytt i compressor eller MPEG Streamclip(MPEGstream er kjappest) og sørge for at frameraten er satt til 25... Alternativt kan du lage en ny sekvens i FCP, hvor du setter sequence settings til edit timebase:25 . Så kopierer du klippene fra den andre sekvensen inn.. (dette kan gi glitcher og andre uforutsette resultater, så se gjennom filmen..)

Håper det hjalp.
medlem i 230 måneder
 

Re: Gopro klipp blir NTSC etter Compressor, og vil ikke i DVD SP

Innleggav Jonacatt » man 21.03.2011 5:33

Hjertelig takk for godt svar.

Det gjør nok jobben, jeg så at framesetting i compressor blei automatisk 29 når jeg sendte prosjektet fra fcp til compressor.
medlem i 215 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron