Optimalisere OS X til videoredigering?

Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » fre 25.02.2011 17:45

Jeg husker for svært lenge siden, da jeg fremdeles brukte Windows. Jeg skulle sette opp et lite musikkstudio for meg selv. Den gangen brukte vi dual-boot og laget en egen Windows-partisjon dedisert til dette formålet. Windows-installasjonen ble strippet for alt utenom det mest essensielle for at systemet skulle kjøre. Og jeg installerte kun den nødvendige programvaren jeg skulle bruke eksplisitt til dette.

Nå befinner jeg meg imidlertid på Mac, og undrer i hvilken grad jeg bør gjøre tilsvarende som nevnt over. I min vanlige brukerkonto, gjør jeg primært typiske ting som tekstbehandling, internett, ser filmer, bilder, laster ned og plager forumet på i1-nettverket, osv.

Når det gjelder videoredigering så har jeg ikke behov for å laste inn eksempelvis Plex, MenuWeather og annen tredjepartsprogramvare under oppstart osv. Jeg har heller ikke behov for annen programvare enn den som strengt tatt trengs til redigeringa.

Er det en idé å lage en egen brukerkonto strippet for dill og dall, kun dedisert til redigering, etc? Jeg mener, dette må da være en bedre utnyttelse av datakraften? Har en mid 2010 27" iMac, Intel i7 core og 16GB.

Tips og innspill til nybegynneren mottas med stjerne i margen!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav lateral » lør 26.02.2011 15:16

Jeg merker ihvertfall en viss ytelsesforskjell når jeg bytter fra hovedbrukeren med hauger av mer eller mindre nyttige ting som kjører i bakgrunnen til en bruker uten noe som helst.

Så: Det kan nok være en god idé.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » lør 26.02.2011 15:18

Takk, stjerne i margen :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav quadra800 » lør 26.02.2011 15:58

1. Som nevnt, lag ny (ikke admin-)bruker.
2. Sørg for å ha minst 30% ledig plass på oppstartsdisk, for å gjøre det enkelt å cache til pagefile (virtueelt minne).
3. Defragment8er med f.eks. iDefrag.
4. Bruk ekstern disk, helst RAID-array, til scratch.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » lør 26.02.2011 16:33

Informativt! Når su sier bruk ekstern disk til scratch, kan jeg da bruke NAS til dette? Den har 8TB i RAID5 (5,9TB faktisk størrelse). Jeg ser imidlertid en betydelig flaskehals med å bruke NAS til scratch, grunnet overføringshastighet. Du tenker kanskje primært på ekstern disk i form av USB/Firewire?

Takk igjen :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav quadra800 » lør 26.02.2011 18:45

Jeg tenkte nok mest på FireWire, ja. USB tror jeg ikke er så lurt.
Hvorvidt Ethernet er særlig egnet til slikt, skal jeg ikke uttale meg om. :)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav H å k o n » lør 26.02.2011 20:10

Et alternativ til en ny bruker kan være å holde inne skift-tasten under pålogging. Da starter ingen oppstartsobjekter. Fordelen er at du beholder tilgang til alle filene, bokmerkene, passordene etc. dine.
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » søn 27.02.2011 15:52

H å k o n skrev:Et alternativ til en ny bruker kan være å holde inne skift-tasten under pålogging. Da starter ingen oppstartsobjekter. Fordelen er at du beholder tilgang til alle filene, bokmerkene, passordene etc. dine.


Der ja: http://support.apple.com/kb/TA20716?viewlocale=en_US

Det kan jo være en vel så grei løsning! :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » tor 03.03.2011 12:02

Jeg får faktisk ikke dette til å funke. Altså å holde shift-tasten inne under pålogging. Følger stegene i TA20716, men alle login-elementene lastes inn uansett.

Kan noen bekrefte at dette faktisk fungerer?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav H å k o n » tor 03.03.2011 13:53

Ja det funker. Du må holde inne tasten umiddelbart etter at du trykker enter/logg på og holde den inne helt til du er sikker på at ingen oppstartsobjekter starter.

Jeg har deaktivert automatisk pålogging, kanskje det er vanskeligere å få til hvis man har det aktivert og starter hele maskinen.
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » tor 03.03.2011 14:19

Jeg logger inn manuelt.

I følge guiden skal man slippe shift så snart man ser skrivebordsbakgrunnen, og det er jo rimelig umiddelbart etter at man har logget inn.

Jeg har imidlertid forsøkt å holde shift-tasten i varierende lengde. Men uansett hvor lenge eller kort jeg holder den, så lastes oppstartselementene inn.

In point effect, no effect :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav H å k o n » tor 03.03.2011 14:24

Trykker du den inn raskt nok? Jeg bruker venstre shift-tast, uten at det skulle ha noe betydning. Trykker den ned omtrent samtidig med enter-tasten, bare ørlite seinere. Du bruker vel ikke et veldig gammelt OS heller? Merkelig at det ikke fungerer hos deg.

Jeg holder den nede hvertfall til alle menyobjektene er lasta.
medlem i 213 måneder
 

Re: Optimalisere OS X til videoredigering?

Innleggav pushit » tor 03.03.2011 14:27

Jeg gjør som deg, trykker umiddelbart etter. Hvis du trykker shift+enter sammen, skjer det ingenting (bortsett fra at passordfeltet merkes). Bruker siste versjon av OS X. Skal undersøke litt nærmere, kan være jeg rører med ett eller annet :P

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere