VideoCodec for Facebook og YouTube

VideoCodec for Facebook og YouTube

Innleggav einar røyne » ons 24.11.2010 12:59

Hei

Jeg produserer film for Facebook, Youtube og en streamingleverandør som heter Brightcove. Vi skyter materiale i 720P 50 med et Panasonic Hvx 200 og klipper i Final Cut Studio 2.0. Jeg har desverre ikke tid til å sette meg grundig inn i det havet av codecer som finnes for koding av video. Bruker nå "exporter for web" i Quicktime X som forsåvidt gir et bra resultat og filstørrelse på 1/10 og det er jo bra ved upload.
Men i YouTube får jeg da maks oppløsning på 480P. Eksempel her:
http://www.youtube.com/watch?v=gwSr4h8oRfk
Jeg har Episode og Compressor som jeg også kan benytte til dekoding.
Det beste er såklart om jeg kan benytte samme fil
og laste opp i de tre kanaler nevnt ovenfor.
Noen som har noen tips å komme med? :-)

//E
medlem i 199 måneder
 

Re: VideoCodec for Facebook og YouTube

Innleggav Elling85 » ons 24.11.2010 18:21

Det som etter hvert har blitt en slags standard for mange er H.264, med for eksempel 5000kbps og 720p. Det kan du enkelt sette opp som en preset i Compressor og bruke på det meste. H.264 er ikke en problemfri kodek, og den er i tillegg privateid av et firma som ikke garanterer at den vil være gratis for alltid, men det er antagelig det beste alternativet akkurat nå. Såvidt jeg vet koder uansett YouTube og Vimeo filene du laster opp om til H.264 for visning, så det er like greit å foreta konverteringen selv.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: VideoCodec for Facebook og YouTube

Innleggav slogmo » ons 24.11.2010 19:58

Har en del videoer på Youtube, og pleier å eksportere via Quicktime i iMovie og FCE.
Som regel setter jeg oppløsning til 1280x720, bitrate begrenset til 5-6 kbps.
Filstørrelsen bryr jeg meg lite om så lenge den er under grensa til Youtube.
Grensa er på 2GB, men med maks spilletid på 15 minutter for oss vanlige dødelige.
Youtube transcoder filen uansett så jeg satser på maks kvalitet på utgangspunktet.

Her er en video jeg filmet med et Casio EX-F1 i 720p 25fps.
http://www.youtube.com/watch?v=7uvndHfj1x8

Råfilene var på 560MB (2m28s) med bitrate på 30Mbps og 2,18GB (6m41s) med bitrate på 43,55Mbps.

Selve filen jeg eksporterte ut fra iMovie ble 4m31s.
Brukte H.264 komprimering, satte encoding til Multipass, best quality og bitrate til Automatic. Filformatet er MOV.
Fila ble 1,07GB og har en bitrate på 31,7Mbps.

Youtube har transcodet fila til både 240p, 360p, 480p og 720p.
Jeg kan laste ned en mp4-fil fra Youtube som er på ca 74MB og har en bitrate på 2.190 kbps.
Det gjør at jeg går ut i fra at de har transcodet den til optimal streamingkvalitet for Youtube.
Kilden var jo en 720p med bitrate som en Bluray, men for at man skal kunne streame den kjapt nok så har de senket bitraten med 90%.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]