FinalCut Express problem tråden

FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » søn 08.08.2010 19:45

Her virker alt helt greit hvor jeg sitter og redigerer med det nyinnkjøpte FinalCut Express.
Siden flere her nok bruker dette programet så håper jeg på hjelp for å slippe å bruke tid på å finne løsninger selv.
Nede på høyreside er det en meny hvor du har flere valg. Alle disse virker bortsett fra den nederste med betegnelsen : Smooth Point Tool
Noen som vet hva som er galt ?
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » søn 08.08.2010 19:58

Du kan kanskje se på denne siden: http://archive.divergentshadows.com/dv/ ... peed.shtml
så skjønner du nok etter en liten stund hva den brukes til.... :-P
smooth point tool

Kan dessuten gi deg tipset og se under hjelp på menylinjen og søke etter Smooth Point Tool....
medlem i 164 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » søn 08.08.2010 21:17

Var ikke det jeg spurte om. Jeg vet hva det brukes til. Det virker ikke og jeg forstår ikke hvorfor. Pen Tool virker ikke av en eller annen merkelig grunn.
Den linken du la ut er en kjempeavsporing.

Fant ut at jeg måtte trykk på Toogle Clip Overlays nede til venstre for å kunne bruke Pen Tool. Begynner å bli gammel :-/
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » tir 17.08.2010 14:30

Ting tar tid.
Når div. videoklipp på noen timer skal overføres med FCE fra videokamera og over til Mac en så går dette ulidelig tregt. :-(
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav appeltje » tir 17.08.2010 14:48

Tja,
hvis kameraet ditt filmer til en mini-dv tape, da tar det tid ja. Overføring skjer real-time.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » tir 17.08.2010 14:52

Nei da her ligger alt på brikker, men FCE er treg når det gjelder slike overføringer.
64GB Flashminne
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav Kelvin » tir 17.08.2010 16:17

Du snakker sikker om ett AVCHD kamera. FCE konverterer automatisk til Apple Intermediate Codec, som kan ta lang tid.

Turbo.264 fra Elgato kan dramatisk forbedre import tid. Jeg vet den fungerer med iMovie of Final Cut pro, regner med at det skal virke i ekpress også.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » tir 17.08.2010 21:25

Jeg snakker om dette kamera:http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_S21/
Ja og Turbo264 til kr. 809,- på Apple Store :-/
Det er noe som stadig irriterer meg at programmer som er gratis til Pc, koster flesk når de er til Mac. :-/
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav alter@gooogle.mehihihi » tir 17.08.2010 21:35

Er et program gratis til PC, og da gjerne Windows, og i tillegg er laget til Mac OS X, så er det rimelig stor sannsynlighet for at det også er gratis for Mac OS X.
Det du tenker på er at det er mindre tilgjengelige programmer til Mac OS X enn tilgjengelig for Windows og det stemmer helt med realiteten.
medlem i 164 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » tir 17.08.2010 21:48

Alle codecer jeg trenger er GRATIS til Pc og det samme gjelder f.eks CCleaner, programmer som tar opp skjermbilde og lyd, flere som konverterer film og lyd osv. og en mengde andre nyttige gratis programmer til Windows. :-D
Til Mac derimot koster de fleste nyttige programmene penger. :-/
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav appeltje » tir 17.08.2010 22:35

prøv om det går med mpeg-streamclip

http://www.squared5.com/


Det er gratis.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav Kelvin » ons 18.08.2010 10:42

nesten_nerd skrev:Ja og Turbo264 til kr. 809,- på Apple Store :-/
Det er noe som stadig irriterer meg at programmer som er gratis til Pc, koster flesk når de er til Mac. :-/


Elgato Turbo.264 er HARDWARE ikke software. Konvertering av video er veldig resursjkrevende. Dette er ett av områdene hvor å ha en 4-kjerners prosessor virkelig gir dobbelt ytelse kontra en 2-Kjerners prosessor. Elgato Turbo.264 er billigere enn å oppgradere Mac´en din :)

appeltje skrev:prøv om det går med mpeg-streamclip
http://www.squared5.com/
Det er gratis.


Mpeg Streamclip er ett veldig bra program, men vil ikke hjelpe med import av AVCHD til Final Cut Express

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav appeltje » ons 18.08.2010 11:05

At MPEG stream clip ikke kan convertere AVCHD forbauser meg. Jeg ville ha trodd at det bare var snakk om å kopiere filene over på harddisken og deretter åpne filene i mpeg streamclip og så foreta konverteringen. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at ville gå lynraskt. En hardware løsning er nok den beste ideen.
Eller å gjøre som vi gjorde i gamle dager med begrenset ytelse og harddisk plass: Kikke igjennom opptakene og notere ned hva en vil ha, og deretter bare importere inn det nødvendige

Kelvin: Takk for tipset om Turbo.264 fra Elgato
Jeg skal ihvertfall bestille en av disse. Må konvertere en masse filer i forbinnelse med kortfilm programmet til vår kommende film festival.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » tor 19.08.2010 8:52

Nå bruker jeg den tiden som trengs for å få filmene fra kamera og inn på Mac med FCE. Det tar sin tid. Har ikke noen tro på at denne løsningen vil halvere tiden. Mens overføringen pågår så er det jo andre ting en kan gjøre. Det går bra så lenge en er klar over at det tar tid.
medlem i 183 måneder
 

Re: FinalCut Express problem tråden

Innleggav nesten_nerd » lør 28.08.2010 11:11

Regner med at flere her inne er erfarne brukere av FinalCutExpress.
Kan noen fortelle meg hva som er best innstilling av FCE når filmen skal lagres i et annet format enn mov og den skal spilles av på en pc og vises på HD TV ?
Kan være greit om noen kan forklare dette detaljert for det vil spare andre og meg selv for mye arbeid med å selv eksprimentere for å finne ut av dette.
medlem i 183 måneder
 

Neste

Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]