Importere fra kamera til Final Cut Express- endre oppløsning

Importere fra kamera til Final Cut Express- endre oppløsning

Innleggav xscream » søn 13.06.2010 21:18

Hei!
Har kjøpt et hjelmkamera som filmer i HD (720 og 1080). Valgte å filme noen snutter med 720, for deretter å importere dem til final cut express. Filmene kommer imidlertid som 4:3 format og ikke 16:9 format (i egenskaper er oppløsningen angitt til 1280x960, og ikke 1280x720 som jeg antar skal være det riktige). 4:3 formatet kommer uavhengig om jeg importerer til imovie, FCE, eller ser på filmen via VLC eller quicktime. Er det noen som vet hvordan jeg kan forandre oppløsningen slik at jeg får 16:9? Noen mulighet for å "tvinge" frem dette? Søkte forumet, men fant ingen tråder ang dette.. :-)
Mvh Hans Olav
medlem i 167 måneder
 

Re: Importere fra kamera til Final Cut Express- endre oppløsning

Innleggav thomasb » ons 07.07.2010 23:59

Hva heter kameraet ditt? Det høres ut som om det tar opp anamorphic (skviser rektangulære piksler inn i en 4:3 oppløsning som så strekkes i bredden ved visning). Problemet er sannsynligvis da at du ikke har krysset av for Anamorphic på klippene dine i Browser-vinduet i FCE. Derfor får du feil størrelsesforhold når du putter dem inn i en Anamorphic-sequence.

Marker alle klippene du vil krysse av som Anamorphic i Browseren, scroll til høyre til du kommer til Anamorphic-kolonnen, ctrl-klikk der man kan klikke for å sette et kryss på ett av klippene, og velg Yes. Da får du enkelt og greit gjort alle klippene dine Anamorphic, og slipper å krysse av for én og én.

Du kan se følgende artikkel, dersom du ikke helt skjønner forklaringen min:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302121

Hvis du allerede har puttet klippene inn i en sekvens, må du gå inn i Sequence > Settings og krysse av for Anamorphic der også. Marker alle klippene i sequencen din. Velg Edit-menyen -> Remove Attributes... -> kryss av for Distort -> Trykk OK :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Importere fra kamera til Final Cut Express- endre oppløsning

Innleggav xscream » tir 21.12.2010 1:22

Hei, beklager seint svar! Jeg har et Vholdr contour HD. Takk for tipset, det fungerte :-)
medlem i 167 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]