Quicktime til iDVD

Quicktime til iDVD

Innleggav wegeland » tir 28.11.2006 11:41

Jeg har satt sammen en haug stillbilder som skal ende opp som en ferdig DVD. Prosjektet er eksportert som Quicktime-fil fra FCE og skal videre til iDVD for oppretting av menyer og brenning. Ved eksport prøvde jeg først vanlig Quicktime med quality=high og h.264, men opplevde at flere av bildene ble veldig pikselerte. Prøver nå å eksportere i quality=best, men det tar litt tid med bare 1GB ram. Noen andre forslag til hvordan kvaliteten kan bli så bra som mulig?

Det rare er nemlig at noen av bildene blir 100% skarpe ved fullskjerm, mens andre, som forøvrig har mye mindre detaljer og farger, blir veldig pikselerte.

Jeg har gått gjennom guiden som står her på forumet, men bildene blir fortsatt ikke skarpe nok. Så alle råd er gode!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 28.11.2006 14:27

Grunnen til at du ikke får skarpe bilder, er sannsynligvis pga. at du puttet bildene inn i en DV PAL-sequence i FCE. DV-codecen gir ikke særlig gode resultater på stillbilder. Vieweren viser bildet slik det ser ut, Canvasen viser bildet slik det ser ut med de sequence-settings du har i sequencen din og med den kvaliteten maskinen din klarer å vise. Det lønner seg derfor ikke å bruke Canvas som referanse på hvor skarpt/bra bildet ser ut (helst en ekstern monitor eller TV)

Jeg vil anbefale deg å prøve følgende sequence settings, for så å bruke samme metode for eksport til iDVD som beskrevet i guiden du har lest.

Bilde

Bilde

(Bildene er fra FCP, da jeg ikke har FCE)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav wegeland » tir 28.11.2006 17:07

Det ser ut til at FCP inneholder flere muligheter under Sequence settings enn FCE, siden jeg ikke får opp annet enn Timeline Options og Render Control.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 28.11.2006 17:38

Kan du forklare litt nærmere hvordan du har satt opp/laget prosjektet ditt? Har du laget bevegelse på stillbildene? Hva har du gjort anderledes med bildene som ikke er skarpe, sammenlignet med de som er skarpe? Er det forskjellig størrelse på bildene? Er alle bildene dine RGB? Hvilket format er bildene i?

Det kan hende du får bedre bildekvalitet, hvis du endrer størrelsen på bildene dine f.eks. i Photoshop på forhånd (720x576 med DV PAL pixel aspect ratio).

Jeg ser at du til å begynne med skriver du har prøvd å eksportere til H.264. Dette er noe du absolutt ikke bør gjøre, da videomaterialet uansett må kodes til MPEG2 når du henter det inn i iDVD. Poenget er å få best mulig videokvalitet ut av FCE (derfor velge Export to QuickTime og IKKE Using QuickTime Conversion), slik at iDVD kan lage best mulig kvalitet i MPEG2. Husk at QuickTime automatisk viser DV-materiale i dårligere kvalitet enn det egentlig er. Les mer om det her: http://video1.no/forum/viewtopic.php?p=293#293

Jeg vil anbefale deg å lese gjennom følgende side:
http://www.fcpbook.com/Photoshop1.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav barstad » ons 29.11.2006 23:30

Hvis du bare skal ha et slideshow kan du legge til album fra iPhoto i iDVD, blir meget bra kvalitet på bildene samtidig som du kan legge til musikk og navigering mellom bildene...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]