Codecer for HDV, hva er best?

Codecer for HDV, hva er best?

Innleggav vemund » tir 28.11.2006 2:26

Har ett Sony HDV-kamera (HDR-HC1E, gir kun 1080i), og tester nå dette med FCE.
Skjønner at HDV er et utfordrende format å jobbe i når det gjelder å beholde kvaliteten.
Spørsmålet er da: hvilken codec bør man bruke på prosjektet? HDV, Apple intermediate eller DVCPRO HD (eller annen)?
Og kan man velge hvilken codec man skal bruke ved capture, eller er man låst til HDV, for deretter å eksportere til annen ønsket codec senere?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav wbmac » tir 28.11.2006 10:57

Dette har jeg sett en del diskusjoner om blant tyngre ;) fagfolk.

Mitt inntrykk er at man stort sett er enige om følgende:

- Hvis i det hele tatt mulig, IKKE bruk AIC.
- For vanlig redigering, uten annet etterarbeid (vfx etc), hold deg til HDV.
- Skal du gjøre etterarbeid, konverter video til f.eks. DVC Pro HD så tidlig som overhodet mulig, helst allerede ved capture hvis du har mulighet til det.

Klart som blekk? :-/

Må skynde meg å legge til at jeg ikke kjenner begrensingene som ligger i FCE, bruker selv FC Studio som helt sikkert har flere valgmuligheter for codecer etc.

Evt konvertering kan, som en mulighet, gjøres i f.eks. QT Pro.

:-)

medlem i 225 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 28.11.2006 11:39

Du finner mye nyttig informasjon om HDV i følgende PDF:
http://manuals.info.apple.com/en/FCP5_H ... ormats.pdf

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Litt klokere...

Innleggav vemund » tir 28.11.2006 16:40

Lasta ned PDFen, og er blitt litt klokere, men skjønner også at dette er komplisert materie. Fant ingen svar på om det mulig å ta capture av HDV direkte til DVCPRO HD, får bare prøve.
Har skutt endel HDV med Sonyen, og oppløsningen er fantastisk, men fargene er jeg ikke fornøyd med. Slappe og blasse. Men siden det er ett enchips CMOS-kamera, så kan man vel ikke forlange for mye heller...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav wbmac » tir 28.11.2006 18:27

I FC Studio blir dette sannsynligvis den enkleste arbeidsflyten, regner med at du kan gjøre det samme i FCE:

- Kjør capture av hdv-materialet ditt i FCE med HDV preset. Pass på at du gir klippene meningsfulle navn med en gang.

- Når capture er ferdig åpner du de aktuelle filene i QT Pro, og eksporter (cmnd-E) det enkelte klipp derfra i ønsket codec. DVC Pro HD er bra, det er f.eks. Photo JPEG 75% også. Gi klippene et annet, unikt navn slik at du kjenner igjen disse eksporterte klippene.

- Åpne FCE på nytt men denne gang med preset for den codec´en du konverterte filene dine til.

- Nå er det bare å importere disse nye filene og lage MAGIC!!! 8-)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Erlend Larsen » tir 28.11.2006 20:43

et lite problem er vel at FCE ikke støtter annet enn DV og HDV... Er enig i at å konvertere til DVCProHD er smart, aller helst ved capture eller før, men om editoren ikke støtter det...?
Forøvrig; det kan være lurt å konvertere til DVCProHD selv om du ikke skal gjøre særlig med etterarbeid (fx, fargekorrigering etc) - spesielt om produksjonen skal videre i en arbeidsflyt som krever ytterligere konverteringer (som f.eks kringkasting) rett og slett pga at DVCProHD er mer robust.
Sist endret av Erlend Larsen den tir 28.11.2006 22:30, endret 1 gang
medlem i 215 måneder
 

Innleggav vemund » tir 28.11.2006 21:34

FCE støtter ikke DVCProHD, det fant jeg ut nå.
Prøvde å åpne filene fra capture scratch (de var kodet i AIC), og tenkte jeg skulle prøve å eksportere de til DVCProHD siden jeg så at codecene lå i /Libr./Quicktime, men nei, det var ikke mulig å velge denne codecen i det hele tatt!
Codecene har disse navnene:
DVCPROHDMuxer.component
DVCPROHDVideoOutputClock.component
DVCPROHDVideoOutput.component
DVCPROHDVideoOutputCodec.component
DVCPROHDVideoDigitizer.component
Hvorfor ligger de der når de ikke kan brukes?
(har QT pro om noen lurer på det)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Berten » tir 28.11.2006 23:31

Alle codecs ligger der vel som endel av QuickTime, men det er begrensninger i FCE http://www.apple.com/finalcut/

Jeg skjøt en dokumentar i vår i HDV og konverterte direkte til DVCProHD. Her var det også mye animasjoner, rotoscoping, greenscreen og selvsagt fargekorrigering. En slapp høstdag, kopierte jeg sekvensen til en i HDV format og lastet inn originalopptakene for å se om det ble stor forskjell.

Det viste seg faktisk vanskelig å se noe. Animasjoner og keying var skutt med HDCam og behandlet uncompressed i AE, så dette påvirket ikke resultatet i så måte, men fargekorrigeringen, roto og effekter i FCP er like bra, kun marginale forskjeller som kommer av codecen. Det skal sies at det nok er enklere - spesielt med litt gufne shots å fargekorrigere konvertert HDV i 10 bit i stedet for 8 bit, men jeg er ikke sikker på om jeg gidder å gå denne veien neste gang.

Det er FX og behovet for større fargekorrigering som jeg synes styrer hva man bør gjøre. Så jeg kan trygt si meg enig wbmac's påstand rundt dette.

Så foreløpig; gå for HDV codecen.

Berten

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Berten » ons 29.11.2006 11:46

Jeg har lyst til å høre hva dere mener om Apple Intermediate Codec. Denne kom jo før HDV og man hadde ingen valg. Så var jo Video 4 på banen og sa at man nå etter at HDV codecen kom, ikke skulle bry seg så mye om denne. Men etter å ha lest doc. fra Apple som thomasb nevnte, om HD formater i FCP, så lurer jeg på om dette ikke er en grei codec likevel i enkelte sammenhengern - ut på SD f.eks.

Jeg jobber i HDV og sliter jo med RT-effekter og irriterende redering for comformig av long-GOP struktur.

Så sant man har disk og plass, så er jo Intermediate codecen I-frame only og man slipper å vente på at GOP-struktur må rederes. Det er verdt å merke seg at HDV har en datarate på 3.3 MB/sec, mens AIC har en datarate på ca 12 MB/sec (variabel) for 1080i50, så det tar mye mer plass og krever litt av diskene, henholdsvis 12 og 42 GB timen.

I tillegg må man tenke på hvor vidt dette skal tilbake på tape, siden 'conformingen' tilbake til HDV er veldig tidkrevende.

Det er også en lite tap i kvalitet i følge tester, spesielt i i områder med støy er dette merkbart.

Er dette verdt det for å gi en bedre arbeidsopplevelse? Eller er DVCProHD og rekomprimering etter logging beste I-frame alternativ?

Noen som gjør dette eller har meninger om dette?

Se forøvrig det glimrende Creative Cow magasinet (gratis reg. uten spam) og en artikkel om dette her: http://magazine.creativecow.net/

For egen del, så lukter det Miranda...

Berten

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]