Problemer med Greenscreen i FCP

Problemer med Greenscreen i FCP

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 12:56

Hei!
Vi har akkurat gått til innkjøp av en "Chroma Green Screen".
Gjort opptak med et Canon XL1s kamera, men får store problemer med å keye bort bakgrunnen i både Final Cut Pro og Motion. I de tilfellene hvor vi får bort fargen så ender resultatet opp med "jaggy edges" (se bilde). Har forsøkt å gjøre opptakene både progressivt og og interlaced. Samme resultat. Noen kjappe triks i Final Cut?



Tom

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav wbmac » man 27.11.2006 13:59

Det ser ut som du i utganspunktet har en bra "key", men du trenger en mulighet for å minske "matte´n" samt en "blur" i det gjenværende resultatet. Muligens også en fargekorrigering/matching for å få ut siste rest av grønnfarge.

Til dette trengs egnet verktøy!

Det ene grunnleggende problemet er at FCP er et redigeringsverktøy og ikke en compositor.

Det andre er at du arbeider med DV, antar at XL-1S = DV.

Har hørt at plugin dvMattePro kan gjøre en bra jobb med DV i Motion uten å ha testet dette selv.

Bruker selv Combustion. Den er godt egnet til dette.

Dette var helt sikkert ikke svaret du var på utkikk etter...
:-(
medlem i 225 måneder
 

greenscreen

Innleggav AlexJoyce » man 27.11.2006 14:07

Ser ut som dere trenger å flytte henne lengre ut fra bakgrunnen og. Hun har litt grønnt spill på seg =)

Det skal være en funksjon der for å jevne ut kantene. Mener FCP har det.
Se om det står noe fornuftig her : HighEnd 3D
Sist endret av AlexJoyce den man 27.11.2006 14:13, endret 1 gang
medlem i 197 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 14:11

Tom, kan du legge ut et 5-10 sekunders klipp av det som skal keyes? Da kan vi lettere prøve å hjelpe deg :)

Her kan du se et eksempel på chroma keying i Final Cut Pro:
http://www.youtube.com/watch?v=FQnejI7f9AQ

Greenscreenen var ikke spesielt godt satt opp, og det ble filmet med et gammelt Sony DCR-TVR20E-kamera. I tillegg har jo kakemonsteret en ganske rufsete pels. Likevel ble resultatet ganske bra.

Det er mulig følgende artikkel kan hjelpe deg litt:
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/ch ... nahan.html

Se kanskje spesielt det som står under Start with the best possible source material.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav TigerOla » man 27.11.2006 14:35

Jeg har vært borti samme greia. Det du kan gjøre er å prøve deg frem med en matte choker. Mener Motion har det. Eventuelt har After Effects Pro dette, om du har det tilgjengelig.



Hvilken keyer har du brukt i Motion? PriMatte? Den syns jeg er fin..

I verste fall kan man rotoscope. Tar mye tid hvis det er utrolig mye bevegelse, men det er verdt det in the end.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 14:46

Hei og takk for respons så langt.
Har fått laget til et lite H264 klipp til dere så dere kan se.
Det var Primatte RT jeg prøvde i Motion. Combustion eller DV Matte Pro har jeg desverre ikke. Er DV Matte Pro verdt $199?

Her er en liten versjon av filmen i mindre oppløsning og H264:
http://www.reelinmotion.no/video1/greenscreen_test.mov

Håper vi får det til da vi har avtalt enda en filming på Greenscreen denne uken. Hvis ikke det går pga. dv så er det litt kjipt. De videoklippene jeg har sett med dv materiale og Motion™ har virket veldig skarpe og fine.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 14:51

Du kunne ikke legge ut noen få sekunder av DV-klippet da? Det blir vanskelig å hjelpe deg med chroma keyingen på et H.264-klipp (da det er høykomprimert og har manglende fargeinformasjon for keying, sammenlignet med DV). Hvis du kunne lagt ut et veldig kort klipp fra DV-materialet, kunne vi prøvd å hjelpe deg med keyingen, for så å gi deg tilbake et FCP-prosjekt med klippet og filtrene :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 15:09

Hei Thomas!

Da har jeg lagt ut et dv klipp:
http://www.reelinmotion.no/video1/greenscreen_DV.dv

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 17:12

Ouch... ja her var det en del grønnskjær og spilling. Har dere selv satt opp greenscreen-studioet? I så fall bør dere prøve å justere på lysene (kanskje litt vel sterkt lys?) og på hvor personen står (plassere personen lengre fra den grønne bakgrunnen). Det vil nok også være lurt om personen har på seg en litt mørkere skjorte.

Som du kan lese i artikkelen jeg henviste til i forrige innlegg, så egner det seg kanskje bedre med blå bakgrunn på personer med blondt hår.

Artikkelen forklarer veldig bra steg for steg hvordan keye med standardverktøyene i Final Cut Pro. Den tar også for seg DVMatte Pro.

dvMatte Pro finnes til FCP, mens det finnes en annen plugin dvMatte Blast til Motion. FCP-pluginen koster $199 og Motion-pluginen koster $99.

Jeg har pakket sammen en fil med eksempler. Pakken inneholder et FCP 5.1.2-prosjekt, et Motion-prosjekt, og et bilde av hvordan dvMatte Blast (demo) klarte jobben på eksempelklippet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 17:15

Hei!
Takk, skal be producer se litt på det. Var kanskje litt overeksponerte klipp.
Gleder meg til å se det. Sitter hjemme nå og har ikke Final Cut PRO her.
Takk for all hjelp så langt!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 17:31

Hei!
Hvordan ville du løst dette med en hvit bakgrunn?
Forsøkte å legge hvitt bak i FCP prosjektfilen du sendte:
Bilde

Testet såvidt demoen av dvMatte Blast for Apple Motion 2. Den virket kanonbra! Tusen takk for tipset!


Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 18:26

Last ned pakken jeg henviser til i forrige innlegg på nytt. Jeg har laget en egen sequence med hvit bakgrunn i FCP-prosjektfilen. Det er hovedsaklig "Spill suppressor" som lager den mørke konturen rundt personen, så den er fjernet, men jeg justerte også en del på chroma-filteret for å få resultatet så bra som mulig. Jeg har også lagt ved et ekstra bilde i pakken, som viser hva som blir borte hvis man virkelig skulle fått bort alt det grønne (blant annet mellom fingrene).

Å overeksponere er vel ikke så lurt når man skal filme noen foran en greenscreen? Jeg tror slikt er noe man heller bør gjøre i etterkant i FCP.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav youdecide » man 27.11.2006 18:30

Hei og takk!
Har nå kjøpt DV Matte Blast! Den funker som fy!
Tusen tusen takk for tiden du har lagt ned i å hjelpe meg med dette. DV er ikke enkelt pga. linjene. DV Matte jobber med lumaverdiene også.

Takk!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 18:33

Bare hyggelig!

Lykke til videre med greenscreen og keying :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav devotio » man 27.11.2006 20:28

Dersom dere bare skal ha hvit bakgrunn fins det en enklere måte. Ved å lyssette rikitg og bruke riktige kamerainstillinger kan det bli utrolig bra!

La opp et lite eksemple fra en dokumentar jeg driver med om fargen rosa. (hehe)

http://christian.nestande.net/pink/pink1.mov (ca 6 MB)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Neste

Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]